۸ مرداد ۱۴۰۳، ۰:۰۵
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85550279
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تدوین کتاب آموزش زبان توسط هوش مصنوعی مُوَلِد

۸ مرداد ۱۴۰۳، ۰:۰۵
کد خبر: 85550279
تدوین کتاب آموزش زبان توسط هوش مصنوعی مُوَلِد

تهران- ایرنا- محققان یک سامانه نوآورانه برای تدوین و نگارش کتاب‌های داستان شخصی‌سازی‌شده ایجاد کرده‌اند که از هوش مصنوعی مولد و فناوری «اینترنت اشیای» خانگی بهره‌برداری می‌کند تا به کودکان برای یادگیری زبان یاری برساند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تک‌اکسپلور، نتایج این تحقیقات در کنفرانس عوامل انسانی در سامانه‌های محاسباتی معرفی و به عنوان یکی از ۵ ارائه برتر شناخته شد. توسعه زبانی در کودکان مهم است؛ زیرا بر رشد شناختی و آکادمیک آنها همچنین تعامل آنها با همتایان و رشد و توسعه کلی اجتماعی آنها تاثیرگذار است. ارزیابی منظم پیشرفت زبانی کودکان و ارائه مداخله‌های بموقع زبانی برای حمایت از فراگیری زبان ضروری است.

مساله این است که کودکان در محیط های متنوعی بزرگ می‌شوند و این موجب تفاوت‌هایی در تماس آنها با دایره لغات خواهد شد. اما رویکردهای سنتی اغلب بر فهرست‌های استاندارد از لغات و کتاب‌های داستان و اسباب‌بازی‌های از پیش آماده شده برای ارزیابی مهارت زبانی و مداخله‌های زبانی متکی و فاقد حمایت از تفاوت‌ها هستند.

تدوین کتاب آموزش زبان توسط هوش مصنوعی مُوَلِد

این تیم از محققان دانشگاه علم و فناوری پوهانگ کره جنوبی (POSTECH) با اذعان به کاستی‌های موجود در رویکردهای سنتی مبتنی بر کاربرد یک شیوه یکسان برای همه، اقدام به ایجاد یک سامانه آموزشی نوآورانه متناسب با محیط منحصر به فرد هر کودک کردند. این محققان کار خود را با استفاده از اینترنت اشیای خانگی شروع کردند تا از این طریق زبانی را که کودکان در زندگی روزمره خود می‌شوند و صحبت می‌کنند، شناسایی کنند.

این محققان از طریق جداسازی گویندگان و روش‌های تحلیل مورفولوژیک (ریشه‌شناسی) اقدام به بررسی دایره لغاتی کردند که کودکان در معرض آنها قرار می‌گیرند، آنها را به زبان می‌آورند همچنین کلماتی که شنیدند اما بر زبان جاری نکردند. آنها سپس هر کلمه را از طریق محاسبه امتیاز برای هر کلمه بر اساس عوامل کلیدی مرتبط با پاتولوژی زبان، ارزیابی کردند.

این گروه از محققان برای ایجاد مواد آموزشی شخصی‌سازی شده، از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی مولد از جمله چت جی‌پی‌تی/ GPT-۴ و Stable Diffusion استفاده کردند. این کار آنها را قادر کرد کتاب‌های خاصی برای کودکان تهیه کنند که دایره لغات هدف برای هر یک فرد کودک را به کار بگیرد. این محققان با ترکیب تئوری پاتولوژی (آسیب‌شناسی) زبان با تجربیات و دانش عملی، یک سامانه موثر و شخصی‌سازی شده برای یادگیری زبان ایجاد کردند.

محققان این سامانه را برای توجه و استفاده از تفاوت‌های موجود در توسعه زبانی کودکان از طریق ایجاد امکان بررسی فردی‌شده عوامل و معیارهای منعطف انتخاب دایره لغات طراحی کردند. این سامانه می‌تواند هم استخراج دایره لغات هدف برای هر کودک همچنین ایجاد کتاب‌های داستان شخصی‌سازی شده را خودکار انجام دهد و تضمین می‌کند هم دایره لغات و هم کتاب‌های داستان می‌توانند مداوم و در پاسخ به تغییرات در توسعه زبانی کودک به‌روزرسانی شوند.

پس از آزمایش این سامانه در ۹ خانواده در یک دوره چهار هفته‌ای، نتایج نشان داد که کودکان بطور موثر دایره لغات هدف را یاد گرفتند و این قابلیت کاربرد این سامانه را در شرایط روزمره فراتر از اتاق تراپی به اثبات رساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha