آغاز به کار اولین مدرسه اشتغال در دانشگاه ملایر

همدان- ایرنا- اولین مدرسه اشتغال دانشگاه ملایر با حمایت معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری با حضور ۶۰ دانش‌آموز و ۱۳۰ نفر از والدین و معلمان در این مرکز آموزش عالی شروع به کار کرد.

به گزارش ایرنا؛ نخستین مدرسه اشتغال دانشگاه ملایر با سرفصل‌های رباتیک برای کودکان، کدنویسی و برنامه‌نویسی برای کودکان (اسکرچ و اسکرچ جونیور)، سواد مالی برای کودکان(تربیت کودک کارآفرین و حسابگر)، موفقیت کجاست؟ آنجا که مدارس نادیده می‌گیرند(برای والدین)، سنجش و کشف توانمندی‌های کودکان(برای والدین)، کارگاه مسائل مهم تربیتی (برای والدین)، هوش مصنوعی به زبان ساده (والدین) و نمایشگاه کتاب و بازی‌های فکری آغاز شد.

مدرسه اشتغال دانشگاه ملایر از امروز ششم مرداد در سه رده سنی ۶ تا ۸ سال، ۹ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۶ سال با همکاری موسسه خلاقیت و مهارت‌های راه آینده نخبگان تهران، موسسه علمی آموزشی ربوکد تهران و خانه خلاق و نوآوری روجای ملایر به مدت پنج روز تا یازدهم مردادماه در حال برگزاری است.

قرار است در حین برگزاری مدرسه اشتغال و دانش‌آموزان، والدین از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ملایر، خانه خلاق و نوآوری روجای ملایر، کارگاه مبل و منبت، کارخانه پنیر پلاره و دامداری دشت گل ملایر بازدید خواهند کرد و بیشتر با مهارت‌ها و بازار کار و اشتغال آشنا خواهند شد.

دبیر اجرایی مدرسه اشتغال دانشگاه ملایر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ایده برگزاری این رویداد را از مدارس اشتغال دانشگاه شریف و امیرکبیر گرفتیم که در این مدارس، کودکان در یک بازه زمانی یک تا ۲ هفته در حوزه‌های کارآفرینی، هوش مصنوعی، ساخت ربات و برنامه‌نویسی که در مدارس کمتر به آنها پرداخته می‌شود، آموزش می‌بینند.

مدرسه اشتغال؛ تقویت‌کننده نگرش به بازار کسب و کار

«حسن ملکی» با بیان اینکه دانش‌آموزان، دانشجویان و دانش‌آموختگان نگاه خوبی نسبت به مهارت‌ها و بازار کسب و کار و اشتغال ندارند، افزود: این نگرش‌ها با مدرسه اشتغال تقویت خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت هوش مصنوعی و تغییراتی که هوش مصنوعی و فناوری‌های نو در دنیا ایجاد کرد، موجب تغییر بازار کسب و کار و مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموزان از جمله سواد مالی، مهارت‌های برنامه‌ نویسی و هوش مصنوعی شده، بیان کرد: این مهارت‌ها در آموزش رسمی هنوز جا نیفتاده است و مدارس هنوز نتوانستند در این حوزه ورود کنند.

دبیر اجرایی مدرسه اشتغال دانشگاه ملایر حمایت معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دانشگاه ملایر را عامل مهم در برگزاری مدرسه اشتغال عنوان کرد و گفت: برخی از موسسه‌های زیر مجموعه پارک علم و فناوری تهران برای حضور در این کارگاه دعوت شدند و همچنین از اساتید دانشگاه ملایر در حوزه‌های مختلف استفاده کردیم تا یک هم‌افزایی و دانش‌افزایی برای والدین و دانش‌آموزان رقم بخورد.

ملکی با بیان اینکه کارگاه‌های رباتیک، کارآفرینی، سواد مالی، برنامه‌نویسی و تفکر الگوریتمی برای کودکان و نوجوانان در سه رده سنی برگزار خواهد شد، آشنایی مقدماتی کودکان و کسب چشم‌انداز مثبت و تجربه‌های جدید در یک فضای مثبت، پرنشاط و مفرح برای آنها و والدین را از جمله اهداف برگزاری این کارگاه‌ها عنوان کرد.

به گفته وی؛ برگزاری این کارگاه‌ها موجب می‌شود کودکان و نوجوانان نسبت به ادامه تحصیل، بازار کسب و کار و مهارت‌های مختلف انگیزه و نگاه مثبتی پیدا کنند و خود را بشناسند و در کارگاه کارآفرینی سعی کردیم از کارآفرینان برتر و مدرسان برتر حوزه کارآفرینی و سواد مالی دعوت کنیم.

بازدید دانش‌آموزان و والدین از واحدهای تولیدی و صنعتی

عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه ملایر به حضور برنده مدال طلای المپیاد کارآفرینان کشوری در مدرسه اشتغال به عنوان یک الگوی مناسب در این حوزه اشاره و ضمن تاکید بر ضرورت تغییر آموزش‌ها و سرفصل‌های مدارس، اظهار کرد: مدارس ما همچنان با نگاه سنتی و کلاسیک دهه‌های قبل مبتنی بر تربیت نیروی مهندس و نیروی کار برای کارخانه‌ها هستند و به مهارت‌های اجتماعی کسب و کار و شناختی دانش‌آموزان کمتر توجه می‌شود.

ملکی همچنین به برگزاری نمایشگاه کتاب و بازی‌های فکری در حاشیه مدرسه اشتغال دانشگاه ملایر اشاره کرد و افزود: کتاب‌های ارائه شده در این نمایشگاه کارکرد آموزشی دارد و کارآفرینی و سواد مالی کمک و خلاقیت کودک را تقویت می‌کند و در زمینه بازی‌های فکری نیز از اساتیدی استفاده کردیم که به خانواده‌ها مشاوره تخصصی بدهند.

وی بازدید کودکان به همراه والدین از مراکز تولیدی و صنعتی ملایر را از دیگر بخش‌های این رویداد عنوان کرد و گفت: کودکان با این بازدیدها، تجربه دلچسب آشنایی با مشاغل و حوزه‌های مختلف را کسب می‌کنند.

دبیر اجرایی مدرسه اشتغال دانشگاه ملایر ادامه داد: تلاش می‌کنیم در طول یک هفته، تجربه‌هایی جذاب و خاطره انگیز برای کودکان و نوجوانان فراهم کنیم و چشم‌انداز مناسبی را پیش‌روی آنها قرار دهیم.

ملکی با بیان اینکه کارگاه‌ها از ساعت هشت تا ۱۳ به مدت پنج روز در دانشکده علوم ریاضی و کارگاه والدین و معلمان نیز هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰:۳۰ در سالن «شهید نظری» واقع در ساختمان مرکزی دانشگاه ملایر برگزار می‌شود، یادآور شد: ۶۰ دانش‌آموز در این رویداد ثبت‌نام کردند و حدود ۱۳۰ معلم و والدین نیز برای حضور در کارگاه ویژه والدین و معلمان حضور دارند و هنوز ظرفیت ثبت‌نام برای والدین و معلمان وجود دارد.

وی گفت: در پایان این رویداد به والدین و معلمان گواهی شرکت در کارگاه و به دانش‌آموزان گواهی شرکت در مدرسه اشتغال ارائه می‌شود و با توجه به استقبال خوب والدین و معلمان، برگزاری چنین رویدادهایی ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش ایرنا؛ دانشگاه ملی ملایر در چهار کیلومتری محور ملایر به اراک واقع شده و بیش از ۶ هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha