معرفی نژاد زنبور عسل «آرام» به کشاورزان/ تدوین و اجرای برنامه جامع زنبورعسل در کشور

تهران- ایرنا- رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به معرفی تولید داخلی نژاد زنبورعسل آرام، گفت: ویژگی‌های این نژاد مقاومت نسبی به تغییرات اقلیمی، رفتار آرام، بچه دهی کمتر و تولید عسل بیشر است و این نژاد می‌تواند به بهبود عملکرد زنبورستان‌ها کمک کند.

حسن خمیس آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص اقدامات این موسسه علمی پژوهشی در حفظ و احیای زنبورستان های کشور، افزود: تغییرات اقلیمی به ویژه در دو تا سه سال اخیر، برخی زنبورستان های کشور را با مشکل مرگ و میر زنبورهای داخلی و وارداتی روبه‌رو  کرده است.

وی اظهارداشت: با توجه به اقلیم و سازو کار زنبورستان ها، نژاد وارداتی کارنیکا به شرایط آب و هوایی کشور عادت کرده و مقاوم شده بود، که با تغییرات اقلیمی بیماری های جدیدی ایجاد و موجب تلفات زیادی در زنبورستان ها شد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تصریح کرد: بنابراین موسسه تحقیقات علوم دامی و سازمان دامپزشکی کشور با برنامه هایی که داشتند جمعیتی که در اثر بیماری سریع در حال کاهش بود، بخشی حفظ شود و مانع مرگ و میر زنبورها شود.

خمیس آبادی با اشاره به معرفی تولید داخلی نژاد زنبورعسل آرام گفت: ویژگی‌های این نژاد مقاومت نسبی به تغییرات اقلیمی، رفتار آرام، بچه دهی کمتر و تولید عسل بیشر است. این نژاد می‌تواند به بهبود عملکرد زنبورستان‌ها کمک کند.

ممانعت وزارت جهاد کشاورزی از ورود ملکه های قاچاق به کشور

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور همچنین بر ضرورت جلوگیری از ورود غیرقانونی ملکه‌های زنبور عسل به کشور تأکید کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی با اعمال برنامه‌های نظارتی، از ورود ملکه‌های فاقد شناسنامه و گواهی سلامت جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: این اقدامات حیاتی برای حفظ خلوص نژاد بومی زنبور عسل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های جدید در کشور ضروری است.

خمیس آبادی، با اشاره به چالش‌های ناشی از تغییرات اقلیمی بر صنعت زنبورداری کشور، افزود: موسسه تحقیقات علوم دامی در تلاش است تا با شناسایی و معرفی نژادهای زنبور عسل با مقاومت بالا در برابر تنش‌ های محیطی، ضمن حفظ تنوع ژنتیکی نژاد بومی، به افزایش بهره‌وری و تولید محصولات زنبور عسل از جمله عسل، گرده و ژل رویال کمک کند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور اضافه کرد: تلاش داریم با اجرای برنامه‌های اصلاح نژادی و تلاقی نژادهای مقاوم و پرتولید با نژاد بومی، جمعیت زنبور عسل کشور به گونه‌ای تقویت شوند که بتوانند در شرایط نامساعد محیطی به تولید پایدار ادامه دهند.

وی از برنامه جامع موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برای ارتقای صنعت زنبورداری در مدت زمان ۴ تا ۵ سال آینده خبر داد و افزود: این برنامه شامل ایجاد زنبورهای پرتولید، مبارزه با آفات و بیماری‌های زنبورعسل، تعیین احتیاجات غذایی زنبورعسل، برندسازی محصولات زنبورعسل، تبیین نقش گرده‌افشانی زنبورعسل و همچنین آموزش زنبورداران خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha