ضرورت توسعه نیروگاه‌های بادی برای تامین برق پایدار

تهران- ایرنا- کارشناسان اعتقاد دارند توسعه نیروگاه‌های بادی باتوجه‌به ظرفیت خوب انرژی باد در کشورمان، برای تولید برق پاک و پایدار باید مورد توجه جدی‌تر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نیروگاه‌های بادی یکی از انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر است که برق پاک تولید می‌کند. این نوع نیروگاه می‌تواند به‌عنوان یکی از تامین‌کننده‌های برق کشور مورداستفاده جدی قرار گیرد.

کارشناسان بخش انرژی معتقدند انرژی‌های فسیلی در کشور در آینده‌ای نه‌چندان دور دیگر امکان تولید برق را میسر نخواهند کرد؛ بنابراین استفاده از سایر منابع تولید انرژی به‌ویژه منابع تجدیدپذیر ضروری است. در همین زمینه استفاده از انرژی باد می‌تواند به‌عنوان یکی از گزینه‌ها مورد توجه باشد.

به گفته برخی کارشناسان ایران ظرفیت ۴۰ هزار مگاوات تولید برق از باد را دارد که در صورت توجه می‌توان از آن استفاده کرد. سال‌های گذشته استفاده از نیروگاه‌های بادی چندان موردتوجه نبود، اما در سه سال اخیر توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی بادی مورد توجه جدی قرار گرفت. تلاش برای استفاده از انرژی باد با هدف کمک به تولید برق از سال ۱۴۰۲ به جد در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

شهریور سال ۱۴۰۲ مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌های سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) گفت: ساخت سه‌هزار مگاوات نیروگاه بادی در دالان‌های بادی کشور در انتظار صدور مجوز شورای اقتصاد است.

«علی شب نورد» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: ساخت سه هزار مگاوات نیروگاه بادی از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های ساخت این میزان نیروگاه بادی در کشور در مراحل پایانی خود قرار دارد، گفت: موافقت شورای اقتصاد با ساخت این میزان نیروگاه کمک شایانی به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و نیز تامین برق مورد نیاز کشور خواهد کرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌های ساتبا ادامه‌داد: پس از صدور مجوز توسط شورای اقتصاد، مناقصه‌های لازم برگزار خواهد شد و سپس کار وارد مراحل اجرایی می‌شود.

این روند ادامه داشت تا آنکه در ۲ ماه پایانی سال ۱۴۰۲ مجوز لازم برای ساخت سه هزار مگاوات نیروگاه بادی در کشور صادر شد. مطابق این مصوبه، نرخ فروش برق سرمایه‌گذاران از طریق مناقصه، تعیین و به‌صورت ارزی پرداخت می‌شود.

پس از اخذ این مجوز اقدام‌های لازم برای ورود سرمایه گذران به این بخش انجام شد و در نتیجه این اقدامات هفت استان برای احداث نیروگاه‌های بادی تعیین شد.

آخرین آمار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران بیانگر آن است که ظرفیت نیروگاه‌های بادی کشور تا آخر خردادماه امسال به ۳۶۶.۳ مگاوات رسیده است. پس از ورود سرمایه‌گذاران به توسعه نیروگاه‌های بادی این ظرفیت افزایش خواهد داشت.

اکنون ۹ نیروگاه بادی به ظرفیت ۶۱۷.۹۸ مگاوات در حال ساخت است و تداوم توسعه نیروگاه‌های بادی می‌تواند پاسخگوی نیاز شبکه برق به تامین برق پایدار برای سال‌های آینده باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha