۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۳۲
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85550477
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ مرکز اهداء خون خیرساز در اصفهان احداث می‌شود

۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۳۲
کد خبر: 85550477
۲ مرکز اهداء خون خیرساز در اصفهان احداث می‌شود

اصفهان_ایرنا_ مدیرکل انتقال خون اصفهان گفت: ۲ مرکز جدید اهداء خون، هفته آینده(همزمان با روز اهدای خون) در مناطق ۱۱ و ۱۳ شهرداری اصفهان با کمک «خیران سلامت» احداث می‌شود.

به گزارش ایرنا، کیان دهراب‌پور روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت پنجاهمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون و روز ملی اهدای خون در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، افزود: شهر اصفهان ۲ مرکز یکی مرکز خواجو و دیگری شهید حججی دارد که بیشترین مراجعات مردمی به مرکز خواجوست که اهداکنندگان بدلیل کمبود نیروی انسانی و فضای مورد نیاز حداقل سه ساعت در آنجا معطل می‌شوند.

وی گفت: با توجه به کمبود اعتبارات اداره کل انتقال خون، سال گذشته خیران عرصه سلامت و اهدا خون ۲۰۰ میلیارد ریال برای کمک به این اداره جمع‌آوری کردند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان با اشاره چالش‌های پیش روی این مجموعه بیان داشت: در حال حاضر اداره کل انتقال خون استان ۵۰ نیروی متخصص نیاز دارد که با رایزنی صورت گرفته سال گذشته فقط هفت نفر جذب این مجموعه شدند اما با ساخت چهار مرکز جدید در شهرستان‌های استان این کمبود همچنان به قوت خود باقی است ضمن اینکه مراکز تازه تاسیس گلپایگان و آران و بیدگل هم بدلیل نداشتن نیروی متخصص هنوز راه‌اندازی نشده‌اند.

وی با اشاره به وجود ۶۳ مرکز درمانی در استان گفت: این مراکز بطور روزانه از مراکز ما خون دریافت می‌کنند و این در حالیست که این استان یک هزار و ۲۰۳ بیمار تالاسمی ماژور(کم خونی تالاسمی) دارد که حدود هشت هزار و ۶۰۵ نفر از آنها هر ۲ هفته یک بار ۲ واحد خون دریافت می‌کنند.

به گفته دهراب‌پور، حدود یک هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی در استان نیز جزو دریافت کنندگان اهدا خون هستند.

وی اضافه کرد: تمام بیمارستان‌های دارای چهار بخش داخلی، اطفال، جراحی عمومی و زنان و نیز مراکز درمانی سوانح و سوختگی، شیمی درمانی و کودکان نیز جزو دریافت‌کنندگان روزانه فراورده‌های خونی محسوب می شوند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های استان با نیازهای مراکز درمانی آن همخوانی ندارد و علاوه بر کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای فیزیکی مراکز خونگیری نیز دومین چالش اداره کل انتقال خون اصفهان بشمار می‌رود.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ میزان روزانه فراورده خونی در استان ۸۰۵ مورد بود که در حال حاضر به ۸۵۰ فراورده رسیده است که افزایش این نیاز مستلزم افزایش شمار نیروی انسانی موردنیاز است.

ضرورت رعایت ۱۷۰۰ استاندارد برای تهیه هر کیسه خون

دهراب‌پور، سومین چالش این اداره کل را اعتبارات مورد نیاز اعلام کرد و افزود: از هر سه نفر یک نفر به فراورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کند و برای هر فراورده نیز باید یک هزار و ۷۰۰ استاندارد رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۸۵ هزار و ۲۳۰ نفر به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۴۷ هزار و ۴۴۲ نفر خون اهدا کردند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان با اشاره به اینکه این استان در تولید واحد گلبول قرمز اشعه دیده(مناسب بیماران پیوندی) در صدر کشور قرار دارد، گفت: اصفهان سال گذشته بدون نیاز به سایر استان‌ها نیاز خونی خود را تامین کرد و در زمینه اهدا خون در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۷.۴ درصد رشد داشت.

وی افزود: سال گذشته ۵۵.۸۲ درصد از مردم اصفهان بطور مستمر، ۱۴.۹۹ درصد برای بار نخست و ۲۹.۱ درصد افراد باسابقه، خون اهداء کردند.

۲ مرکز اهداء خون خیرساز در اصفهان احداث می‌شود

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: شاخص اهدای خون بانوان اصفهانی ۳.۵۱ درصد و شاخص کشوری آن ۴.۶ درصد است

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی اهدا خون در استان بین ۳۶ تا ۴۰ سال است، گفت: افراد از سن ۱۸ تا ۶۰ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند اما قشر جوان کمترین میزان خوندهی را دارند.

دهراب‌پور گفت: در چهار ماه نخست امسال بیش از ۶۶ هزار نفر به مراکز اهدا خون مراجعه کردند که از ۵۳ هزار و ۴۱۳ نفرشان خونگیری شد که این رقم نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۷۱ درصد رشد داشت.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان اصفهان نیز در این نشست در باره اهدا خون اتباع خارجی گفت: مراجعه‌کنندگان خارجی در صورت داشتن کارت شناسایی «یکتا» می‌توانند خون اهدا کنند اما افراد دارای «تتو یا خاکوبی» به مدت یکسال از اهداء خون محروم هستند.

عیسی جوادی ، دلیل این محرومیت را انتقال بیماری‌های عفونی احتمالی از طریق فراورده‌های خونی عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، ۶۲ مرکز درمانی استان اصفهان از سازمان انتقال خون، فرآورده‌های خونی دریافت می‌کنند.

۱۱ مرکز انتقال خون در استان اصفهان فعالیت می‌کند که ۲ مرکز در شهر اصفهان مستقر است.

نهم مرداد بعنوان «روز اهدای خون» نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha