میزان تولید عشایر تهران از ۶۰۰۰۰ تُن گذشت

تهران بزرگ - ایرنا - مدیر امور عشایر استان تهران گفت: براساس اطلاعات موجود اکنون میزان تولیدات دامی، ‌ زراعی و لبنی عشایر در پایتخت روند افزایشی پیدا کرده به شیوه‌ای که تولیدات عشایری از مرز ۶۰ هزار تُن عبور کرده است.

فرشید ذبیحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به سختی زندگی عشایری براساس شرایط ییلاق و قشلاق کردن این افراد، ‌ باید بتوان در جهت تسهیل فرایند زندگی عشایر اقداماتی انجام داد زیرا آسان شدن شرایط برای این افراد می‌تواند علاوه بر کاهش دغدغه و مشکلات آنان، حرکت به سمت تولیدات بیشتر را به دنبال داشته باشد.

وی به موضوع ییلاق و قشلاق عشایر تهران نیز اشاره کرد و یادآور شد: اکنون عشایر استان تهران در مناطق سردسیر مستقر هستند و از نیمه شهریورماه کوچ پاییزه خود را آغاز کرده و به سمت مناطق گرمسیری خرکت خواهند کرد تا فصل دیگری از زندگی خود را در این مناطق سپری کنند.

ذبیحی در ادامه با اشاره به برخی تحولات در زندگی مناطق عشایری اظهار کرد: ایجاد سامانه‌های خورشیدی در این مناطق به عنوان یکی از این تحولات به شمار می‌رود. البته می‌توان گفت که زندگی عشایری در راستای حفظ محیط زیست و توجه به مسایل زیست محیطی پیشرفته شده است.

میزان تولید عشایر تهران از ۶۰ هزار تُن گذشت

توسعه سامانه‌های خورشیدی در مناطق عشایری تهران

ذبیحی ادامه داد: اکنون توسعه سامانه‌های خورشیدی در مناطق عشایری استان تهران در حال انجام است و عشایر برای پخت نان و غذا دیگر نیازی به روشن کردن آتش در مراتع را ندارند، این موضوع حتی می‌تواند به مساله حفاظت از محیط زیست در مراتع کمک شایانی داشته باشد.

مدیر امور عشایر استان تهران گفت: با توجه به اینکه مردم مناطق عشایری اکنون در زیر سیاه‌چادرهای عشایری زندگی می‌کنند وجود سامانه‌های خورشیدی فعال می‌تواند در تحولات زندگی مردم مناطق عشایری تاثیرگذار باشد. این اقدام با همکاری وزارت نیرو در مناطق عشایری رو به توسعه است.

وی درباره برخی دیگر از اقدامات امور عشایری تهران برای عشایر این استان اظهار کرد: واکسیناسیون دام و همچنین توزیع سیلندرهای گاز و آرد خوراکی برای مردم عشایر تهران در حال انجام است و تیم‌های پزشکی نیز در مناطق ییلاقی برای حفظ سلامت عشایر فعالیت و همکاری دارند.

میزان تولید عشایر تهران از ۶۰ هزار تُن گذشت

۱۴ هزار نفر از عشایر کشور در تهران زندگی می‌کنند

براساس جدیدترین آمارهای موجود اکنون ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و طبق گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن جوابگو نبودن ظرفیت مراتع برای جمعیت عشایری است.

عشایر این استان قشلاق را در جنوب‌ شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند. جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

جامعه عشایری به واسطه داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک در سال گذشته بیش از ۶۰ هزار تُن انواع محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی را تولید کردند. البته عشایر استان تهران از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز محسوب می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha