۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۰
کد خبرنگار: 2564
کد خبر: 85551082
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

محورها و مضامین مورد تاکید رهبری در احکام تنفیذ ۶ رئیس‌جمهوری

ایرنا- تهران- ساختار مشابه و تکرار برخی نکات و رهنمون‌ها در همه احکام تنفیذ ریاست جمهوری، بازتابی از باور عمیق و خلل‌ناپذیر به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و ثابت‌قدمی در مسیر رسیدن به آنهاست.

مراسم تنفیذ و اعطای حکم رئیس‌جمهوری منتخب مردم و آغاز به‌ کار رسمی وی، صبح دیروز (یکشنبه، هفتم مرداد ۱۴۰۳) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.
بر اساس نتایج نهایی اعلام شده از سوی وزارت کشور، «مسعود پزشکیان» در مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری که ۱۵ تیرماه امسال برگزار شد، با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی به عنوان نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

در نظام جمهوری اسلامی ایران مطابق اصل یکصد و چهاردهم، رئیس ‏جمهوری برای مدت چهار سال با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌‏شود و تنفیذ حکم وی طبق اصل یکصد و دهم قانون اساسی از وظایف و اختیارات رهبری است. در طول ۴۶ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد و با برگزاری ۱۴ انتخابات، ۹ رئیس جمهوری سکان اجرایی کشور را برعهده گرفتند. در این میان، ۳ نفر با احکام تنفیذ از سوی امام راحل و ۶ نفر بعدی با حکم رهبر معظّم انقلاب به مقام ریاست جمهوری ایران منصوب شدند.
 

محورها و مضامین مورد تاکید رهبری در احکام تنفیذ ۶ رئیس‌جمهوری


به مناسبت برگزاری مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان، مروری می‌کنیم به احکام تنفیذی که در ۳۵ سال گذشته در دوران رهبر معظم انقلاب صادر شد.

براساس بازخوانی ۱۰ حکمی که برای تنفیذ رئیسان‌جمهوری از سوی رهبری امضا شده است، نکات و توصیه‌های ایشان را می‌توان در قالب چهار محور کلی؛ «سپاس از خداوند و تقدیر از مردم»، «برشماری محسّنات و ویژگی‌های رئیس‌جمهوری منتخب»، «یادآوری شرط اعتبار رای مردم و تنفیذ رهبری» و «توصیه‌هایی به رئیس جمهوری جدید و مردم» برشمرد. بر این مبنا، حول هر محوری، مضامین و عبارت‌های کانونی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قابل شناسایی و تأمل است.

ساختار مشابه و تکرار برخی نکات و رهنمون‌ها در همه این احکام، بازتابی از باور عمیق و خلل‌ناپذیر به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و ثابت‌قدمی در مسیر رسیدن به آنهاست. رهبر انقلاب در همه این احکام تنفیذ، موفقیت در برگزاری انتخابات را حاصل الطاف و هدایت الهی و نتیجه تعهد و پایبندی مردم به انقلاب و نظام اسلامی دانسته‌اند.
ایشان به طور مکرّر ضمن سپاسگزاری از خداوند متعال، از «عزم» و «اراده» و «هشیاری» و «انگیزه» و «حسّاسیت» مردم ایران برای مشارکت در سرنوشت کشور و ناکام گذاشتن دشمنان تقدیر کرده و به منتخبان آنان توصیه کرده‌اند که قدردان این اعتماد و فرصتِ ارزشمندِ خدمتگزاری باشند.
 

رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ حکم ریاست جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» را تنفیذ کردند.دولت وی، سیزدهمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است که با شهادت ایشان، مدت زمان دوره دولت، سه ساله شد.
 


رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ حکم ریاست جمهوری «حسن روحانی» را تنفیذ کردند. دولت دوم وی، دوازدهمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.


رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ حکم ریاست جمهوری «حسن روحانی» را را تنفیذ کردند. دولت وی، یازدهمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.


رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ حکم ریاست جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» را تنفیذ کردند. دولت دوم وی، دهمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.
 

رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ حکم ریاست جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» را تنفیذ کردند. دولت وی، نهمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.
 


رهبر معظم انقلاب، ۱۱ مرداد ۱۳۸۰ حکم ریاست جمهوری «سیدمحمد خاتمی» را تنفیذ کردند. دولت دوم وی، هشتمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.


رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۷۶ حکم ریاست جمهوری «سیدمحمد خاتمی» را تنفیذ کردند. دولت وی، هفتمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.


رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۷۲ حکم ریاست جمهوری «اکبر هاشمی‌رفسنجانی» را تنفیذ کردند. دولت دوم وی، ششمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.


رهبر معظم انقلاب، ۱۲ مرداد ۱۳۶۸ حکم ریاست جمهوری «اکبر هاشمی‌رفسنجانی» را تنفیذ کردند. دولت وی، پنجمین دولت بعد از انقلاب اسلامی است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha