فراخوان چهاردهمین جشنواره شعر منطقه‌ای تمداربیت اردل منتشر شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: فراخوان چهاردهمین جشنواره شعر منطقه‌ای تمداربیت اردل (یادبود مرحوم داراب افسر بختیاری) از روز یکشنبه هفتم مرداد منتشر شد.

به گزارش ایرنا، پیام احمدی روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: ارتقا، پاسداشت و حفظ ادبیات قومی، ارائه شایستگی‌های حوزه اندیشه شعر لری و توان این شعر در راستای به‌روز کردن و بازآفرینی مضامین نو، بهره‌گیری از ادبیات در ایجاد وفاق و همدلی با موضوعات وحدت‌آفرین قومی و در راستای تقویت وحدت ملی، ارج نهادن به شاعران پیشکسوت و معرفی و تشویق چهره‌های جوان و برقراری محفل ادبی جهت حضور شاعران و علاقه‌مندان و شکل‌گیری فضای تعامل و تبادل نظر فنی و ادبی از جمله اهداف برگزاری این رویداد ادبی است.

وی با بیان اینکه چهاردهمین جشنواره شعر منطقه‌ای تمداربیت اردل در ۲ بخش موضوعی و در ۲ رده سنی به صورت رقابتی و با تمرکز بر گویش لری برگزار می‌شود، تصریح کرد: گستره جغرافیایی تعیین شده برای پذیرش آثار در این جشنواره شامل استان‌های اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان و البرز است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری به شرایط اختصاصی هر یک از بخش‌های جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: در بخش آیینی این بخش از جشنواره با اولویت موضوعاتی همچون انتظار، فرهنگ ایثار و شهادت، شهدای خدمت، امام رضا (ع) و عفاف و حجاب در نظر گرفته شده است.

احمدی ادامه داد: در بخش آزاد نیز موضوع‌هایی مانند آداب و سنن، وحدت و انسجام اقوام و شعار سال ۱۴۰۳ دارای اولویت است.

وی با بیان اینکه شرکت در جشنواره برای تمامی شاعران آزاد است اظهار داشت: تنها آثار سروده شده به گویش لری در جشنواره پذیرفته می‌شود و هر شاعر می‌تواند تنها با ارسال سه اثر در یکی از ۲ بخش جشنواره شرکت کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: هیات داوران جشنواره پس از بررسی آثار دریافتی و تایید شده در دبیرخانه، ۶ نفر را در بخش آیینی و ۶ نفر را در بخش آزاد و در مجموع ۱۲ شرکت‌کننده را به عنوان نفرات برتر ۲ رده سنی در هر بخش معرفی خواهد کرد.

احمدی آخرین مهلت اعلام آمادگی و ارسال آثار را یکم شهریور اعلام کرد و گفت: آیین پایانی و اعلام برگزیدگان همزمان با ۱۵ شهریور در شهر اردل برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، تمدار بیت نوعی شعر با گویش لری و بختیاری است که زنان قالیباف هنگام قالیبافی بر روی دار، با گویش محلی خود، آن را زمزمه می کنند.

داراب افسر بختیاری از شاعران صاحب عنوان چهارمحال و بختیاری بود که اشعاری نغزل با گویش بومی و محلی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha