۲ هزار میلیارد ریال برای ساخت مرکز جدید اسناد یزد نیاز است

یزد- ایرنا- مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: برای ساخت ساختمان جدید این مجموعه در شهرک رزمندگان به بیش از ۲ هزار میلیارد ریال بودجه نیاز است.

" سعید زارع " روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تملک زمین مرکز اسناد یزد در وسعت ۶ هزار مترمربع به بیش از ۳۰ میلیارد ریال نیاز مبرم داریم.

وی ادامه داد: همچنین ۲ هزار میلیارد ریال نیز برای ساخت مکان در بخش‌های مختلف نیاز است که به رغم همه پیگیری‌های لازم هنوز بودجه نداریم و دارای مشکل اساسی هستیم.

این مسئول بیان کرد: مکان موجود در خیابان آیت الله کاشانی بسیار محدود، قدیمی و غیراستاندارد است و اصلا جوابگوی حفظ اسناد موجود و در آینده نیست؛ برای انجام بهتر وظایف به ۱۶ نیروی جدید هم نیاز است که امیدواریم مسئولان برای حل مشکل اقدام لازم داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۲ هزار برگ انواع سند خطی و مربوط به دستگاه‌های اجرایی و مشاهیر و نخبگان استان در سامانه کشوی (رسا) ثبت و ضبط شده گفت: تنظیم ۴۱ هزار برگ سند، انتقال ۹ هزار کارتن اسناد ادارات به این اداره‌کل و آزادسازی چهار هزار مترمربع از فضای بایگانی ادارات صورت گرفت.

زارع گفت: هم‌اکنون در این مرکز بیش از هفت میلیون برگ سند در مخزن مرکز اسناد نگهداری می‌شود و از تمامی شهروندان و نخبگان تقاضا می‌شود اسناد خود را برای حفظ و نگهداری و ارائه آن برای فعالیت‌های تحقیقاتی در اختیار مرکز قرار دهند.

اسناد ملی شناسنامه و هویت ملی هر کشور است و مهمترین منابع پژوهش در زمینه سیر تحولات تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محسوب می‌شوند و ایرانیان همواره در حفظ و نگهداری اسناد کوشا بوده و سنت نگهداری و حفاظت از اسناد و مدارک دولتی در این کشور از دیرباز رایج و دارای ریشه‌های دیرین در فرهنگ این مرز و بوم است.

استان یزد با قدمت و پیشینه‌ای تاریخی چند هزار ساله دارای مشاهیر و شخصیت‌های علمی و تاریخی است که آثار مکتوب ارزشمند بیشماری در گوشه و کنار یافت می‌شود و حفظ و نگهداری آن و برای فعالیت‌های پژوهشی کاری ضروری و همکاری مردم و مسئولان را بیش از گذشته طلب می‌کند.

جمع آوری اسناد مکتوب و کتب خطی و همچنین بایگانی اسناد ادارات و دستگاه‌های مختلف از عمده وظایف مهم این مرکز در استان است جمع آوری اسناد مکتوب و کتب خطی و همچنین بایگانی اسناد ادارات و دستگاه‌های مختلف از عمده وظایف مهم این مرکز در استان است و با توجه به قدمت تاریخی و پیشینه تاریخی و فرهنگی یزد و به ویژه شهر دارالعباده نیاز است که با تلاش و حمایت مسئولان استان در زمینه تخصیص زمین و تجهیز یک ساختمان هوشمند برای بایگانی اسناد و موزه اسناد برای حفظ اسناد تاریخی، استان به جایگاه واقعی برسد.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و با حدود ۶ هزار اثر شناسایی شده تاریخی ، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی دارد که تاکنون حدود یکهزار و ۹۰۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است و با عناوینی همچون شهر بادگیرها، کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، قنات، قنوت ، قناعت ،آتش و آفتاب شناخته می‌شود

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند و مرکز استاد و کتابخانه ملی استان یزد در خیابان آیت الله کاشانی، کوچه مسجد ارشاد و جنب هنرستان فنی شهید چمران قرار دارد .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha