خراسان‌شمالی در تکاپوی فناوری سلامت

۸ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۳
کد خبر: 85551433
سعید وحیدی
خراسان‌شمالی در تکاپوی فناوری سلامت

بجنورد- ایرنا- چاپ ۴۰ مقاله در مجلات معتبر بین المللی، افزایش ۴۰ درصدی تعداد شرکت های دانش بنیان و ثبت چهار محصول دانش بنیان، طرح فناورانه و ۲ مورد اختراع نشان از تکاپوی خراسان شمالی در مسیر فناوری‌های سلامت است.

به گزارش ایرنا، پیشرفت‌های بخش سلامت از جمله روش‌های نوین درمانی و ساخت تجهیزات پزشکی نقش مهمی در بهبود زندگی بیماران داشته‌ است و امروزه روش‌های درمانی نوین با هدف تقویت، بهبود و درمان افراد با بیماری‌های خاص ابداع شده‌اند که ادامه زندگی برای این بیماران را امکان‌پذیر ساخته‌اند.

فناوری‌های نوظهور حوزه سلامت می تواند تحولات عظیمی را در کیفیت، دسترس‌پذیری و کارآمدی خدمات سلامت ایجاد و به بهبود تشخیص، درمان، پیشگیری و مراقبت از بیماران کمک کند.

نقش فناوری های نوین در بخش سلامت موجب افزایش تقاضاها برای استفاده از ظرفیت های آن در سراسر جهان سبب شده و بسیاری از کشورها مطالعات گسترده‌ای در این حوزه انجام می دهند.

کشور ما نیز سعی کرده از این قافله فناوری دور نماند و در بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی همانند خراسان شمالی طرح های فناورانه سلامت مصوب، حمایت و هدایت می شوند تا اقدامات پژوهشی منجر به ارتقای سلامت و تولید ثروت در جامعه شود.

براساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، این خطه تکاپوی امیداورکننده ای در این مسیر پژوهشی داشته و تحرکاتی امیدبخشی در سه ماهه نخست امسال انجام داده است.

خراسان‌شمالی در تکاپوی فناوری سلامت

چاپ ۴۰ مقاله در مجلات معتبر بین المللی

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در خصوص مقالات منتشر شده حوزه فناوری سلامت استان، می گوید: ۴۰ مقاله محققان، اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه، سه ماهه نخست امسال در مجلات معتبر علمی بین المللی به چاپ رسید.

دکتر بهرام بیباک می افزاید: همچنین ۱۱ مقاله علمی در مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به چاپ رسید و ۲ کتاب و یک خبرنامه علم سنجی نیز در این بازه زمانی منتشر شد.

وی با بیان اینکه انجام تحقیقات کاربردی و مساله محور جزو اولویت های پژوهشی است، ادامه می دهد: ۲۰ طرح تحقیقاتی مصوب در شورای پژوهشی علوم پزشکی استان نیز در سه ماهه نخست امسال به ثبت رسید.

خراسان‌شمالی در تکاپوی فناوری سلامت

افزایش ۴۰ درصدی شرکت‌های دانش بنیان

بیباک با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی تعداد شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی، می گوید: مجموع شرکت های مستقر در مرکز رشد این دانشگاه ۳۶ مورد است که از این تعداد سه مورد دانش بنیان هستند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی ادامه می دهد: چهار شرکت دیگر نیز در مرحله نخستین ارتقا به دانش بنیان هستند.

وی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان در زمینه«آی تی» و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند، می افزاید: نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد و نیز گسترش تکنولوژی در شبکه‌های نوآوری، اهمیت وجود چنین شرکت‌هایی را در جوامع امروزی مشخص می‌کند.

بیباک با بیان اینکه ۱۷ هسته فناور و سه شرکت شتاب دهنده حرفه ای نیز در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی فعال است، می گوید: با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از دانش نیروی انسانی داخلی و مهارت در تجاری‌سازی ایده‌ها می‌توان به ارایه محصولات تجاری و رقابت‌پذیر پرداخت و اقتصادی دانش‌بنیان پایه‌ریزی کرد.

خراسان‌شمالی در تکاپوی فناوری سلامت

ثبت ۶ محصول دانش بنیان و طرح فناورانه

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: ۲ محصول دانش بنیان، ۲ مورد اختراع و ۲ طرح فناورانه در سه ماهه نخست امسال به ثبت رسید.

بیباک می افزاید: طرح های فناورانه بیشتر در بخش های تجهیزات پزشکی و نرم افزارهای فناوری و اطلاعات سلامت بوده است.

وی ادامه می دهد: اختراعات محققان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در بخش تجهیزات پزشکی است.

بیباک با تاکید بر نقش تحقیقات پزشکی در ارتقای سلامت، می گوید: معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به دنبال فراهم کردن بستر مناسب برای انجام پژوهش و تولید دانش است.

معاون فناوری و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان می کند: ارتقای کمی و کیفی تحقیقات کاربردی و توانمند سازی محققان و انتشار نتایج تحقیق در دستور کار این معاونت قرار دارد.

وی بیباک با بیان اینکه توسعه مبتنی بر دانایی از پایه های اساسی توسعه است، می گوید: هدفمند کردن اعتبارات پژوهشی، تربیت نیروی انسانی روزآمد در فرآیند پژوهش و فناوری، توسعه مرزهای دانش و انجام پژوهش های کاربردی در خصوص حل مشکلات همچنان در دستورکار معاون فناوری و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی قرار دارد.

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۱۷ رشته تحصیلی دارد که در هفت دانشکده آن زیر نظر ۱۹۲ عضو هیأت علمی تحصیل می‌کنند.

این دانشگاه همچنین ۱۲ بیمارستان با هزار و ۴۵۵ تخت را زیر پوشش دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha