گرما در چهارمحال و بختیاری ۲ نفر را راهی بیمارستان کرد

شهرکرد- ایرنا- رییس اورژانس ۱۱۵ و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بر اثر افزایش دما در روزهای اخیر ۲ مورد گرمازدگی به این مرکز اعلام شد که اقدامات درمانی برای این افراد انجام گرفت.

محمود شمسی‌پور روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یک مرد ۳۱ ساله در شهرکرد و یک مرد ۶۳ ساله در لردگان روز یکشنبه بر اثر گرمازدگی راهی مراکز درمانی شدند که یک نفر به سبب شدت گرمازدگی در بیمارستان بستری شد و فرد دیگر با انجام درمان سرپایی ترخیص شد.

وی با بیان اینکه گرمازدگی در هر فردی ممکن است با علائم متفاوتی بروز کند، تصریح کرد: شایع‌ترین علائم شامل سردرد، سرگیجه، عدم تمرکز و گیجی، خستگی، گرما و خشکی پوست، افزایش شدید حرارت بدن، از دست دادن هوشیاری و تند شدن ضربان قلب است.

شمسی‌پور یادآور شد: در صورتی که فردی گرما زده شود تا زمان رسیدن اماداگران به محل، لازم است کمک های اولیه شروع شود و فرد را باید به یک محیط با تهویه مطبوع یا حداقل یک منطقه خنک و سایه‌دار منتقل کرد.

چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند؟

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص خطرات ناشی از گرمازدگی اظهار داشت: همه افراد ممکن است به این عارضه مبتلا شوند اما در حالت کلی گرمازدگی کودکان، گرمازدگی نوزادان و افراد مسن شایع‌تر است.

علی‌ضامن صالحی‌فرد افزود: همچنین ورزشکاران، سربازان و افرادی که شغل‌شان احتیاج به فعالیت فیزیکی زیادی دارد بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

وی با اشاره به عواملی که می‌تواند خطر گرمازدگی را در بدن شخص افزایش دهند تصریح کرد: مصرف ناکافی آب، مصرف داروهایی که روی توانایی بدن برای تنظیم دما تاثیر می‌گذارند همانند دیورتیک‌ها، آرام‌بخش‌ها، داروهای قلب و فشار خون، ابتلا به بیماری‌هایی که روی میزان تعریق بدن تاثیر می‌گذارند، داشتن بیماری‌هایی مثل اختلال در خواب، مشکلات قلبی، ریوی، کلیه، کبد، تیروئید و رگ‌های خونی و پوشیدن لباس‌های بسیار سنگین یا تنگ از جمله این عوامل است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری افزود: در راستای پیشگیری از گرمازدگی لازم است تا آبرسانی کافی به بدن انجام گیرد از نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل خودداری شود، لباس مناسب باید پوشید و در ساعات اوج گرما بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر از قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب خودداری شود.

صالحی‌فرد افزود: اگر افراد علائمی مانند سردرد شدید، تهوع، گیجی، ضعف یا گرفتگی عضلات داشتند، بلافاصله به پزشک مراجعه کنند چراکه هرگونه تاخیر در رسیدن کمک پزشکی می‌تواند کشنده باشد.

به گزارش ایرنا، روز یکشنبه هفتم مرداد یکی از گرم‌ترین روزهای سال در استان چهارمحال و بختیاری ثبت شد و دما در برخی از ایستگاه‌های این استان به بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha