فعالیت ۲۹۲ گلخانه در آذربایجان‌غربی بستر ارتقای بهره‌وری آب و خاک

ارومیه- ایرنا- ۲۹۲ واحد گلخانه ای با بیش از ۸۰ هکتار مساحت در استان مشغول به تولید هستند که کاهش مصرف ۱۰ برابری آب و نیز استفاده بهینه از منابع خاکی، مهمترین هدف فعالیت های این واحدهاست.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی با تولید سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی در سطح ۸۴۲ هزار هکتار اراضی خود توانسته در بسیاری از زمینه های تولید در بخش کشاورزی پیشتاز کشور باشد، اما آنچه که امروز با توجه به شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی نیاز این استان به شمار می رود، افزایش بهره وری از آب و خاک در کنار ارتقای کیفیت تولید است.

در این راستا مسوولان جهادکشاورزی استان با هدایت سرمایه های متقاضیان به سمت کشت گلخانه ای درصدد هستند تا به اهداف پیش بینی شده دست یابند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت ۲۹۲ واحد گلخانه ای در استان اظهار کرد: ۲۹۲ واحد گلخانه ای با بیش از ۸۰ هکتار مساحت در استان مشغول به تولید هستند که کاهش مصرف ۱۰ برابری آب و نیز استفاده بهینه از منابع مهمترین هدف فعالیت هاست.

علی دیانتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان اشتغال زایی در این واحدها ۸۰۵ نفر به صورت مستقیم و یک هزار و ۶۱۰ نفر غیر مستقیم است.

وی اظهار کرد: میزان تولیدات امسال گلخانه های استان شامل گل شاخه بریده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار شاخه، گل گلدانی سه میلیون گلدان، خیار ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن، گوجه فرنگی هزار و ۹۰۰ تن، توت فرنگی۲۸۰ تن، گیاهان دارویی ۲۸ تن، میوه های درختی ۱۴۸ تن، نشاء سبزی و صیفی۲۲ میلیون بوته، نشاء گیاهان دارویی ۲ میلیون بوته، نهال ۲ میلیون ۸۰۰ اصله بوده است.

به گفته وی، محدودیت منابع اجازه توسعه اراضی در عرصه‌های باز را نمی‌دهد و برای اینکه بتوان با روش‌های نوین آبیاری با مصرف آب کم تولید افزایش یابد باید تولید گلخانه‌ای توسعه یابد.

فعالیت ۲۹۲ گلخانه در آذربایجان‌غربی بستر ارتقای بهره‌وری آب و خاک

نهضت گلخانه ای در آذربایجان غربی با جدیت پیگیری می شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تاکید استاندار آذربایجان غربی درباره ایجاد نهضت گلخانه‌ای باعث شده تا اقدامات توسعه ای در این راستا با جدیت پیگیری و اجرایی شود، بیان کرد: توسعه گلخانه های استان در سال ۱۴۰۲ با احداث ۵۳ واحد به مساحت کل ۷.۱ هکتار بود و کلنگ زنی یک واحد گلخانه در شهرستان خوی به مساحت کل ۵۰ هکتار نیز انجام شده است.

خسرو شهبازی با بیان اینکه رشد و توسعه گلخانه ها نسبت به سال قبل ۱۱ درصد بود، اظهار کرد: متقاضیان از تسهیلات بانکی هم در این زمینه استفاده کرده اند که معرفی شدگان به بانک در سال ۱۴۰۲شامل ۲۰ مورد با مساحت کل هشت هکتار و تسهیلات درخواستی به میزان هزار و ۴۰۵ میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: با توجه به محدودیت‌های اقلیمی و اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، گلخانه‌ها را با سرعت بیشتری گسترش خواهیم داد و توسعه کشت محصولاتی چون سبزی و صیفی در مکان‌های مدیریت شده در دستور کار است.

گرانی نهادهای کشاورزی مشکل اصلی گلخانه داران است

پورجعفر مالک گلخانه ای در ارومیه است که سالها بعد از تلاش های بسیار و کسب تجربیات فراوان هم اکنون در حال کشت محصولات گلخانه ای است.

وی در حالی مشغول آماده سازی گلخانه برای کشت پاییزه است که از کشت دور اول خود رضایت دارد و توانسته است ۲۵ تن برداشت محصول با تراکم ۵۰ هزار بوته توت فرنگی داشته باشد.

پور جعفر گفت: به رغم اینکه استقبال و تقاضای بازار برای محصول تولیدی اش بالاست ولی گرانی نهاده ها مشکلی است که گریبانگیر بخش تولید شده است چرا که دولت یارانه ای برای نهادهای بخش کشاورزی و گلخانه ها نمی دهد.

این کشاورز با اشاره به اینکه روزانه ۶ نفر از اهالی بومی منطقه در گلخانه در فصل برداشت مشغول کار هستند، اظهار کرد: سه نفر به عنوان کارگر ثابت در چهار فصل مشغول کار هستند.

وی اضافه کرد: هزینه تمام شده هر دوره برای این گلخانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است و ارقامی که کشت کرده آلبیون و مونتری است که رقم مونتری را از ترکیه خریداری کرده است.

این گلخانه دار با انتقاد از عملی نشدن برخی خواسته های او در زمینه رفع مشکلات برق و آب گلخانه اش گفت: بارها به مسوولان استانی در این زمینه درخواست حمایت داده ام ولی به رغم دستوری که از طرف معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی برای رفع مشکل صادر شده، مسوولان اداره برق و اب مساله را رفع نکرده اند.

در زمینه مشکل خشک شدن آب چاه آبیاری هم به رغم پیگیری و حادبودن مشکل کسی دست مان را نگرفته و همواره مساله را پیچانده اند و از همسایه مجاور آب گلخانه را تهیه کرده ایم چون گلخانه بدون آب نابود می شود.

فعالیت ۲۹۲ گلخانه در آذربایجان‌غربی بستر ارتقای بهره‌وری آب و خاک

گلخانه دارها دغدغه باد و باران ندارند

یکی از کشاورزان ارومیه ای که سالهاست در زمینه تولید، خیار، کدو، توت فرنگی و محصولات گلخانه ای فعال است، در این زمینه گفت: آرامش خاطر کشاورز از بابت عدم خسارت‌های تگرگ و باد و باران یکی از مزیت‌های گلخانه و تولیدات آن است که در بدو ورود ذهن را به سمت مزایای این نوع کشاورزی هدایت می‌کند.

علی وصفی مدیر تولید گلخانه ای در شهر ارومیه است که علاوه بر کشت و زرع خصوصی برای خودش، دستی بر آتش در شغل کشاورزی و کوله باری از تجربیات دارد.

وی معتقد است که کشت گلخانه ای کاری است که در تمام فصول سال ادامه دارد و در شرایط باد و باران هم تعطیلی بردار نیست.

به گفته وصفی سطوح مالچ پاشی شده از مزایای دیگر این نوع کشت است که خودنمایی می‌کند و استفاده از این پوشش بر روی خاک باعث محافظت از ریشه گیاهان در برابر باد، باران، نفوذ گرد و غبار، یخبندان، در فضای باز شده و در فضای بسته هم باعث جلوگیری از تبخیر آب موجود در خاک و نیز فرسایش می‌شود.

به گفته این کشاورز در این گلخانه روزانه چهار تا ۶ نفر کار می‌کنند و در هر چینش در ایام پیک یک هزار کیلوگرم برداشت کدو انجام می‌شود و در صورتی که شرایط فراهم نباشد ۵۰۰ کیلوگرم برداشت کدو در روز حتمی است و برداشت محصول تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای ۸۴۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۲۳۰ هزار نفر بر روی این اراضی کشت و کار می کنند، محصولات تولیدی در این استان علاوه بر اینکه در داخل استان به مصرف می‌رسد بخشی از نیازهای سایر نقاط کشور و استان‌های همجوار را هم تامین می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha