هزار و ۲۶۹ مجوز مرغداری در سیستان و بلوچستان صادر شد

زاهدان - ایرنا - مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: یک‌هزار و ۲۶۹ مجوز مرغداری با هدف تامین گوشت سفید مورد نیاز استان از سال ۱۴۰۰ تاکنون صادر شده است.

بتول دانش شهرکی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۱۵ واحد مرغداری در این مدت در سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسیده که با این اقدام ظرفیت تولید مرغ از ۲۸ هزار و ۲۳۰ تن در سال ۱۴۰۰ هم اکنون به ۵۴ هزار تن در پایان سال گذشته رسیده است.

وی ادامه داد: در این مدت شاهد لغو محدودیت صدور مجوز مرغداری پس از ۱۰ سال در سیستان و بلوچستان بودیم و آب مورد نیاز واحدهای مرغداری در حال ساخت نیز از محل سهم مازاد صنعت پیش بینی شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان همچنین از افزایش واردات دام و لاشه در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: میزان واردات دام و لاشه دام در این مدت با رشد چهار برابری به ۱۳۵ هزار تن رسید که کمک قابل توجهی به تنظیم بازار کشور و استان کرد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان به همت فعالان اقتصادی هفت میلیون و ۸۵۴ هزار و ۵۲ قطعه جوجه ریزی امسال در واحدهای مرغداری استان انجام شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است.

علیرضا دهمرده اظهار کرد: با این میزان جوجه ریزی، بیش از ۱۳ هزار و ۳۵۱ تن گوشت مرغ در سیستان و بلوچستان تولید و به بتدریج به بازار مصرف عرضه شده است.
وی میزان جوجه ریزی تیر ماه سالجاری را یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۹۶۲ قطعه اعلام کرد و افزود: این میزان جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در راستای ارتقای تولید با مشارکت بهره‌برداران روند ساخت و ساز واحدهای صنعتی پرورش مرغ گوشتی در سطح استان همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: به منظور افزایش ضریب خوداتکایی سیستان و بلوچستان به گوشت مرغ ۳۲۷ واحد ۲۰ هزار قطعه‌ای مرغ گوشتی و ۱۵ واحد مرغ تخم گذار ۲۰ هزار قطعه‌ای با سرمایه‌گذاری بیش ۲۶ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.
دهمرده گفت: هم اکنون ۴۰۰ واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه ای فعال با ظرفیت هشت میلیون قطعه در هر دوره در استان سیستان و بلوچستان مشغول تولید است.

وی بیان کرد: نهضت ارتقای خوداتکایی سیستان و بلوچستان به تولید گوشت مرغ همچنان با مشارکت مردم و با ساخت واحدهای جدید مرغداری و راه‌اندازی مجدد واحدهای غیرفعال ادامه خواهد داشت بطوریکه بزودی در تولید گوشت مرغ استان خودکفا خواهد شد.

به گزارش ایرنا افزایش تولید گوشت مرغ مرهون افزایش تقاضای داخلی، تغییر فرهنگ تغذیه‌ای، رشد روز افزون جمعیت و افزایش درآمد سرانه، ارزانتر بودن گوشت مرغ در مقایسه با سایر گوشت‌ها، سالم بودن گوشت مرغ در مقایسه با گوشت قرمز، محدودیت تولید گوشت قرمز با توجه به محدودیت منابع آبی و نابودی مراتع در پی خشکسالی، بازگشت سریع سرمایه در صنعت طیور نسبت به سایر فعالیت‌های دامی و افت کم لاشه پس از کشتار در این صنعت؛ گوشت مرغ را از وارد سفره‌ها کرده است.

نیاز سالانه سیستان و بلوچستان به گوشت مرغ حدود ٩٠ هزار تن است در حالیکه مرغ تولیدی در استان تا قبل از دولت سیزدهم تنها ۳۰ درصد از نیاز شهروندان را تامین می‌کند و بقیه از طریق استان‌های دیگر بویژه خراسان جنوبی به صورت کشتار روز و یا واردات مرغ زنده تامین می‌ شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha