پوشش ۶۳ درصدی پزشک خانواده در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیر گروه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اکنون ۶۳ درصد جمعیت روستایی و شهری استان زیر پوشش برنامه پزشک خانواده قرار دارند و حداقل یکبار توسط پزشک ویزیت شده‌اند.

حسین مظهری مجد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع علاوه بر نقاط روستایی، در مناطق شهری استان با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اجرایی شده است.

وی بیان کرد: این برنامه با همکاری اداره کل بیمه سلامت استان و با هدف افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و ارتقای کیفیت این خدمات در حال اجرا است.

مدیر گروه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در این برنامه از ظرفیت پزشکان بخش خصوصی بیمه سلامت ایرانیان برای ارائه خدمات به بیماران تحت پوشش برنامه سلامت خانواده استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به مراحل اجرای برنامه افزود: در ابتدای اجرای برنامه سلامت خانواده، وضعیت موجود شهرستان‌های بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت استان از نظر جمعیت، فضای فیزیکی و نیروی انسانی مورد بررسی قرار گرفت.

مظهری مجد گفت: در مرحله بعد مراقبین سلامت از طریق ارتباط با پزشکان روند پیگیری و نظام دهی به امور مربوط به بیماران را تسهیل می‌کنند، همچنین امکان استفاده از فضای فیزیکی مطب پزشکان عمومی که متناسب با ساختار برنامه سلامت خانواده هستند به عنوان پایگاه سلامت وجود دارد.

وی افزود: در راستای اجرای برنامه پزشک خانواده شاخص‌های قابل مداخله توسط پزشک شناسایی شده که در ادامه اجرای برنامه میزان پیشرفت این شاخص‌ها و تاثیر آن بررسی می‌شود.

مدیر گروه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به اجرای برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت استان اشاره کرد و ادامه داد: در این برنامه، خدمات سلامت توسط تیم سلامت و با محوریت نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده ارائه می شود.

وی با بیان اینکه هزار و ۸۳۹ پرسنل در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری روستایی استان مشغول به کار هستند یادآور شد: این افراد شامل ۱۸۵ پزشک، ۲۳۱ ماما، ۴۵ دندانپزشک، ۱۰۳ نفر در بخش آزمایشگاه، ۱۷ دستیار دندانپزشک، ۶ بهداشتکار، ۲۰ نفر در بخش تغذیه، ۲۴ نفر در بخش سلامت روان و ۱۲۰۸نفر مراقب سلامت، بهورز، کارشناسان بهداشتی و سایر نیروها می‌شوند.

خراسان جنوبی ۱۲ شهرستان دارد و براساس برآورد جمعیتی که در سال ۱۴۰۰ انجام شد، جمعیت استان ۸۳۴ هزار نفر است.

خراسان جنوبی دارای ۱۵ بیمارستان دانشگاهی است که هزار و ۴۷۲ تخت در اختیار بیماران قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha