۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۴
کد خبرنگار: 1018
کد خبر: 85551833
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

بلندترین قله ایران در تسخیر دختر ۱۴ ساله بافقی + فیلم

۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۴
کد خبر: 85551833
محمد حسین فلاح
بلندترین قله ایران در تسخیر دختر ۱۴ ساله بافقی + فیلم

یزد- ایرنا- "تینا" دختر ۱۴ ساله بافقی، نام خود را بعنوان نخستین دختر نوجوان استان یزد که موفق به صعود به قله دماوند شد در تاریخ ورزش این استان ماندگار کرد و افتخاری دیگر به نام دختران یزدی و ایرانی به ثبت رساند.

تینا، دانش آموز کلاس دوم دوره دوم متوسطه شاهد فردوس بافق با همان لباس کوهنوردی و با تجهیزات کامل این رشته ورزشی به دفتر ایرنا آمد و از هیجان صعود به بلندترین قله ایران گفت.

کوهنوردی را از چهار سالگی با همراهی پدرم با طبیعت‌گردی شروع کردم و به قله های کم ارتفاع رفتم و در همان کودکی بود که به کوهنوردی علاقه خاصی پیدا کردم

پدرم یک کوهنورد حرفه ای هست و در علاقه و تمایل من به این رشته مفرح، نقش بسزایی داشت، پدری که هم پدر بود، هم مربی‌ام و هم مشوق و راهنمای من؛ ضمن آنکه مادرم نیز در این راه به من بسیار کمک کرد.

پدر تینا رییس هیات کوهنوردی بافق و مادرش نائب رییس این هیات است و این نقش ارزنده ای در پیشرفت و علاقه تینا در این مسیر بود.

تینا ادامه داد: در سن ۱۲ سالگی، کوهنوردی را به صورت حرفه ای آغاز کردم و ارتفاعات بالای ۴ هزار متر را فتح کردم.

هر چند راه، دشوار و طولانی بود اما فتح قله و صرف کردن فعال "خواستن"، پاهایم را استوار و قوی می کرد تا ثابت کنم دختر ایرانی می تواند

وی ادامه داد: تاکنون سه بار به قله شیرکوه با ۴۰۷۵ متر (بلندترین قله استان یزد) صعود کردم و قله طزرجان تفت را هم با ارتفاع ۴۰۰۵ متر فتح نمودم.

قله های کرکس در نطنز اصفهان با ۳۸۹۵ متر ارتفاع، میل‌آبجگان بافق با ۲۸۹۸ متر ارتفاع و حسن‌کل بهاباد با ۳۳۰۵ متر از دیگر قله هایی هست که تاکنون به آنها صعود کرده ام.

وی بهترین خاطره کوهنوردی و بزرگترین صعود زندگی خود را به قله دماوند اعلام کرد که چهارم مرداد ماه امسال انجام شد و خاطره ای به یاد ماندنی و هیجان انگیز را برای او به ارمغان گذاشت؛ قله دماوند در استان مازندران با ارتفاع ۵۶۱۰ متر بلندترین قله کشور و خاورمیانه است.

تینا از هیجان صعود به قله دماوند گفت و افزود: هر چند راه، دشوار و طولانی بود اما فتح قله و صرف کردن فعال "خواستن"، پاهایم را استوار و قوی می کرد تا ثابت کنم دختر ایرانی می تواند.

وی آرزوی بعدی خود در این مسیر را فتح هیمالیا و سپس اورست اعلام کرد و هیمالیانوردی را از آرزوهای دوران کودکی خود ذکر کرد و یادآور شد: ۱۴ قله بالای هشت هزار متر داریم که همه در هیمالیا واقع شده و به دنبال فتح همه آنها هستم.

تینا که عضو تیم هندبال نوجوانان بافق هم هست و توانسته با این تیم قهرمان رقابت های استان یزد شود، ادامه داد: درسم را نیز با جدیت دنبال می کنم و ورزش و دانش را با هم پیگیری خواهم کرد .

روح الله تفکری، ۴۴ ساله و پدر تینا خانم که رییس هیات کوهنوردی بافق هست و یک ورزشکار حرفه‌ای در این رشته محسوب می شود نیز گفت: بیش از ۳۰ سال در رشته کوهنوردی فعالیت می کنم و به صورت دائم به کوه می روم.

وی که دارنده چند مدرک آموزشی فدراسیون است و یک گروه فعال ۳۰ تا ۴۰ نفری کوهنوردی را در بافق هدایت می کند و در رشته دوچرخه سواری هم فعال است از استعداد و علاقه خاص تینا در کوهنوردی گفت و آینده درخشانی را برای او پیش بینی کرد.

وقتی دختر نوجوانی در سن ۱۴ سالگی موفق به فتح بزرگترین قله ایران میشود انتظارش حمایت معنوی و مادی مسوولان استان و شهرستان از او و دیگر همنوعان اوست

تفکری یادآور شد: هر نوجوان یا جوان یا بزرگسالی که علاقه مند به فعالیت در این رشته ورزرشی هست می تواند مراجعه کند و ما همه گونه از وی حمایت می کنیم.

پس از فتح قله دماوند توسط تینا تفکری، برخی مسوولان بافق به دیدار وی رفتند و تبریک گفتند و برخی هم نرفتند! وقتی دختر نوجوانی در سن ۱۴ سالگی موفق به فتح بزرگترین قله ایران میشود انتظارش حمایت معنوی و مادی مسوولان استان و شهرستان از او و دیگر همنوعان اوست.

البته مدتیست که مسوولان استان و شهرستانها به دیدار قهرمانان ورزشی خود می روند و با آنها دیدار می کنند، موضوعی که به فراموشی سپرده شده بود اما گله‌گذاری های این دسته از ورزشکاران که در رسانه ها بازتاب داشت مسوولان را مجاب کرد تا برای عرض یک خسته نباشید و حمایت به دیدار آنها بروند که جای قدردانی دارد.

تیناها در استان یزد کم نیستند و فقط نیازمند حمایت مالی و معنوی ما هستند.

بلندترین قله ایران در تسخیر دختر ۱۴ ساله بافقی + فیلم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha