خسروی مرزی ایمن با امکاناتی مطلوب برای تردد سریع زائران اربعین

قصرشیرین- ایرنا- مرز رسمی خسروی در شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با زیرساخت‌ها و راه‌های دسترسی مطلوب و امکاناتی مناسب، مرزی راحت و ایمن برای تردد سریع زائران اربعین است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهرستان قصرشیرین و در ۱۷۶ کیلومتری غرب کرمانشاه قرار دارد که کمترین فاصله را تا بغداد و شهرهای زیارتی عراق دارد.

مسیرهای منتهی به این مرز به شکل بزرگراه بوده و علاوه بر چشم اندازهای طبیعی در طول مسیر با داشتن آب و هوای مناسب تا رسیدن به مرز پیچ و تونل یا گردنه های خطرناکی ندارد و مسیری ایمن است.

زوار می توانند از مقصد استان های خود به سه طریق عازم مرز خسروی شوند و علاوه بر خودروهای شخصی از طریق ناوگان حمل و نقل هوایی و یا زمینی و بین شهری و یا خطوط ریلی به مرکز استان کرمانشاه رسیده و پس از آن نیز با خودروهای شخصی و یا ناوگان عمومی بین شهری عازم مرز شوند.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیاله و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند و زائران پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

خسروی مرزی امن با امکاناتی مطلوب برای تردد سریع زائران اربعین

مسیر مرز خسروی از تهران پایتخت کشورمان تا این مرز به صورت چهار بانده و برای دسترسی استان های شمالی، مرکزی و غربی و شمال غربی و شرقی و شمال شرق نزدیکتر و می تواند مسیری برای دسترسی آسان زواری باشد که می خواهند زودتر عازم کربلای معلی و عتبات عالیات شوند.

پایانه مسافری شهید کاویانی که مرکز حمل و نقل زائران اربعین در غرب کشور است با استفاده از اتوبوس، مینی‌بوس و خودروهای سواری آماده انتقال زائران به مرزخسروی است که فرودگاه، ایستگاه قطار و پایانه مسافری در فاصله نزدیکی به یکدیگر قرار دارند و زائران در کمتر از ۱۵ دقیقه پس از خروج از ایستگاه قطار یا فرودگاه به پایانه مسافری می‌رسند.

فرودگاه کرمانشاه امکان برقراری پرواز را به مقصد شهرهای تهران، شیراز، مشهد، کیش، قشم و غیره به صورت هفتگی دارد و و زائران برای اربعین می‌توانند از کلانشهرهای کشور به مقصد فرودگاه کرمانشاه پرواز کرده و در ادامه مسیر تا مرز خسروی به صورت زمینی تردد کنند.

زائران از بدو ورود به کرمانشاه می توانند با ۲۹۸ کیلومتر از مسیر شهرهای صحنه، هرسین، بیستون، کرمانشاه، هلشی، رباط، ماهیدشت، اسلام آباد غرب، گهواره، کرند غرب، ریجاب، سرپل ذهاب به قصر شیرین رسیده و سپس از قصرشیرین مسافت کوتاه ۲۰ کیلومتری را با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به مرز خسروی برسند و این خود مزیتی برای استفاده از امکانات و مواکب بین راهی شهرهای محل تردد زائران است که خدمات رسانی خوبی را قرار است امسال اربعین همچون سال های گذشته و چه بسا بهتر ارائه کنند.

زائران اربعین پس از ورود به مرز خسروی با استفاده از امکانات مواکب مختلفی که در این نقطع تجمیع شده اند پذیرایی شده و کمتر از ۱۰ دقیقه پیاده روی به پایانه مرزی خسروی یکی از بهترین و مجهزترین پایانه‌های خاورمیانه برسند که از نقطه ورود به پایانه نیز وجود سایبان ها که مجهز به جت فن و مه پاش است و امکانات سرمایشی، خروجی‌های پرتعداد و سایر امکانات رفاهی بسیار خوبی دارد به نقطه صفر رسیده و سپس وارد منذریه شوند.

امسال برای رفاه زائران نیز نقطه صفر منذریه تا محل ترمینال مسافری این مرز در طرف عراقی نیز سایبان و مه پاش نصب شده تا زائران به آسانی عازم مقصد شهرهای زیارتی شوند.

خسروی مرزی امن با امکاناتی مطلوب برای تردد سریع زائران اربعین

۲۴ ساعته شدن تردد در مرز خسروی و اجرای طرح سجاد در مرز باعث شده که زائران در چند ثانیه از خروجی‌ها عبور کنند به گونه ای که طبق گفته مسئولان در هر دقیقه حدود ۱۰۰ نفر می‌توانند از این مرز عبور کنند و در عراق نیز بدون کمترین معطلی عازم شهرهای زیارتی شوند ضمن اینکه در منذریه نیز چندین موکب بزرگ با شروع سفرهای اربعینی کار پذیرایی از زائران را عهده دار هستند.

آنچه که نیاز زائران اربعین باشد از شرایط اسکان، تغذیه و خدمات رفاهی و بهداشتی و حمل و نقل و ترابری در مرز خسروی فراهم شده است و همین امکانات باعث شده که پارسال خسروی رتبه نخست خدمات رسانی به زائران را در بین مرزهای اربعینی به دست آورد و طبق نظر سنجی ها از زائرانی که از این مرز تردد کردند بیشتر سطح رضایتمندی زائران را با توجه به امکانات و خدمات و راه دسترسی و عبور سریع از مرز به دست آورد.

احداث درب های ورود و خروج گذرنامه‌های جدید در ۲ مرز منذریه ( ۱۰۰ درب) و خسروی ( ۹۹ درب)، وجود ۱۴ مکان اقامتی و هتل با یک هزار و ۳۲۲ تخت و تجهیز حسینیه ها و مدارس برای اسکان اضطراری زائران و همچنین برپایی بیش از ۲۵ موکب پذیرایی از قصرشیرین تا مرز خسروی و استقرار سرویس های بهداشتی ثابت و سیار، ایجاد ۲۶۰ هکتار توقفگاه برای پارک خودروهای زائران، تجهیز بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) قصرشیرین و راه اندازی مرکز پیش بیمارستانی ثارالله در مرز خسروی، وجود ۲ پایگاه جمعیت هلال احمر و استقرار پایگاه های سیار امدای در بین مسیر، آماده باش پلیس با استقرار گشت های ثابت و سیار به منظور کنترل ترافیک، پیش بینی جایگاه های عرضه سوخت ثابت و سیار و تامین کادر درمان از ظرفیت های خدمات رسانی به زائران در ایام اربعین است.

امسال نیز با همت مسوولان و تلاش اعضای کمیته ستاد اربعین و توافق های بین مقامات کشورمان با کشور عراق همه امکانات و شرایط لازم برای تردد و پذیرایی زائران از مرز خسروی فراهم شده است.

وزیر کشور: پیشنهاد می‌کنیم زائران از مرز خسروی تردد کنند

وزیر کشور روز دوشنبه ۲۲ مردادماه از وضعیت مرزی خسروی بازدید کرد و گفت که خسروی مرز بسیار خوبی با زیرساخت‌های آماده برای خدمات رسانی به زوار است از این رو پیشنهاد می‌شود که زائران اربعین حسینی از این مرز تردد کنند.

احمد وحیدی، افزود: در گفت وگوهایی که امروز با زائران در خسروی و منذریه داشتم، همگی از زیرساخت ها وخدمات دهی در این مرزها رضایت داشتند.

وی گفت: در مرز خسروی به فواصل مختلف توقفگاه‌هایی برای استقرار خودروهای زائران پیش بینی شده و مواکب هم در مرز خسروی و هم در عراق در حال خدمات رسانی هستند؛ در بحث گیت‌ها نیز در ۲ طرف مرز هیچ مشکلی وجود ندارد و تلاش ما این است زائران سفر بسیار خوب و روانی داشته باشند.

وزیر کشور با بیان اینکه آمار ثبت نام کنندگان در سامانه سماح و افرادی که از کشور خارج شده‌اند، در حال تغییر است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲ میلیون نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده و چند صد هزار نفر نیز از مرزهای کشورمان عازم کربلا شده اند که در روزهای آینده شاهد افزایش حجم جمعیت زوار در مرزهای کشور از جمله مرز خسروی خواهیم بود.

خسروی مرزی امن با امکاناتی مطلوب برای تردد سریع زائران اربعین

وحیدی همچنین از افزایش ۸۹ درصدی تعداد زائر از ابتدای سفرهای اربعینی تاکنون از مرز خسروی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای شروع سفرها تا کنون ۹۰ هزار نفر از این نقطه مرزی تردد کرده‌اند؛ آمار سیر صعودی دارد و تردد روز گذشته مرز خسروی به ۱۰ هزار نفر رسیده است.

وی همچنین در حاشیه بازدید از مرزهای منذریه و خسروی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در بحث اجرای توافق‌ها در رابطه با توسعه زیرساخت‌ها و احداث سایبان‌ها اقدام های خوبی در مرزها صورت گرفته و در منذریه شاهد آسفالت پایانه، احداث سایبان، آسفالت پایانه مرزی و استقرار ناوگان حمل و نقل به منظور جابجایی زائران بوده‌ایم؛ هم اکنون نیز حمل و نقل و عبور و مرور زائران در منذریه به صورت روان در جریان است.

وی همچنین در جلسه‌ای با مسوولان ستاد اربعین استان کرمانشاه در پایانه مرز خسروی گفت: ساماندهی اتوبوس‌ها، حمل و نقل زائران و فعالیت مواکب ایرانی و عراقی در مرز خسروی - منذریه وضعیت خوبی دارد؛ باید شرایطی فراهم شود که پارکینگ‌ها با پایانه مرزی مسافت کمتری داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت تلاش برای ارزان بودن سفر برای زادران اربعین حسینی، گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود که زائران بابت پارکینگ هزینه‌های زیادی متحمل نشوند.

او گفت: ما همه خادم زائران اباعبدالله الحسین (ع) هستیم و باید تلاش ما این باشد که زائران با راحتی در این سفر معنوی شرکت کنند.

وی همچنین بر تسهیل و سرعت بخشی برای خروج مواکب از مرز تاکید کرد و گفت: هیچ موکبی نباید بیشتر از سه ساعت در مرز معطل شود و تردد مواکب نیز باید همچون تردد زائران ۲۴ ساعته باشد که در این رابطه با کشور عراق به توافق رسیده‌ایم.

زائران اربعین برای رفت و برگشت تنها یک مرز را انتخاب کنند

وزیر کشور همچنین در جمع خبرنگاران در پایانه مرز خسروی گفت: زائران حتما از همان مرزی که برای حضور در پیاده روی اربعین عازم عراق شده‌اند به کشور بازگردند تا در خدمات دهی به زائران دچار مشکل نشویم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص تدابیر صورت گرفته برای حل مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل در اربعین سال گذشته هنگام بازگشت زائران از شهرهای زیارتی به مرز منذریه - خسروی، گفت: این مساله امسال در توافقی که با عراقی ها داشتیم حل شده و اکنون خودروها به تعداد کافی برای انتقال زائران از شهرهای زیارتی عراق به منذریه و خسروی وجود دارد؛ امروز در صحبتی که با زائرانی که از نجف و کربلا بازگشته بودند همگی رضایت داشتند و در این رابطه مشکلی نداشتند.

وحیدی همچنین در مرزهای خسروی و منذریه با جمعی از زائران به گفت وگو پرداخت که تمامی زائران از خدمات رسانی در۲ طرف ایران و عراق ابراز رضایت داشتند.

خسروی مرزی امن با امکاناتی مطلوب برای تردد سریع زائران اربعین

پیش بینی ۲ میلیون نفری زائران از مرز خسروی

استاندار کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با در نظر گرفتن زیرساخت های ایجاد شده جدید در پایانه خسروی و سطح رضایتمندی زائران پارسال پیش بینی کرد که در اربعین امسال حدود ۲ میلیون نفر زائر از این مرز غرب کشور عازم عتبات عالیات شوند.

محمدطیب صحرایی اظهار کرد: در سطح ملی و استانی اهتمام ما این است که شرایط و امکانات بسیار خوبی را برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی آماده کنیم.

وی اظهار کرد: زائران اربعین حسینی که سال گذشته از مرز خسروی به کربلای معلی مشرف شدند شاهد بودند امکانات رشد بسیار خوبی داشت و امسال نیز این امکانات ارتقای بهتری را خواهد داشت.

استاندار کرمانشاه گفت: در زمینه کیفیت توقفگاه‌ها، سطح دسترسی به مرز و امکانات، سرویس بهداشتی، اسکان، خدمات تغذیه و مراقبت های بهداشت و درمان اقدامات خوبی صورت گرفته است، همچنین زائرانی که مرز خسروی را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب می کنند می توانند در کنار راهپیمایی اربعین و نجف به سامرا و کاظمین مشرف شوند و این مزیت تنها در مرز خسروی فراهم است.

خسروی مرزی امن با امکاناتی مطلوب برای تردد سریع زائران اربعین

مرز خسروی یکی از مرزهای بسیار خوب برای زائران است

رییس ستاد مرکزی اربعین نیز در سفر اخیر خود به مرز خسروی در رابطه با وضعیت مرز خسروی گفت: فعالیت مرز خسروی امسال اربعین ۲۴ساعته است و با توجه به اجرای سامانه سجاد تا یک هفته آینده در این مرز زائران بدون هیچ توقفی از مرز عبور می کنند و معطلی آن ها در مرز به زیر یک دقیقه می رسد.

سید مجید میر احمدی ادامه داد: زیرساخت های بسیار خوبی در مرز خسروی فراهم است و در بحث حمل و نقل زائران نیز هم ما و هم طرف عراقی قرار است آن را به خوبی پوشش دهیم و زائرانی که با انتخاب این مرز به آن مراجعه می کنند با توجه به خدمات و زیرساخت ها حتما از انتخاب خود رضایت خواهند داشت.

او ادامه داد: در بحث جابجایی زائران در آن سوی مرز نیز امروز در توافقی که وزیر کشورمان با وزیر کشور عراق داشت قرار بر این شد که اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقل کشورمان، عراق را در امر تردد زوار کمک کنیم.

خسروی مرزی امن با امکاناتی مطلوب برای تردد سریع زائران اربعین

راه اندازی مرکز فوریت های پزشکی ثارالله مرز خسروی

مرکز فوریت های پزشکی مرز خسروی با زیر بنای ۲ هزار متر مربع، روزانه ظرفیت خدمات رسانی به یک هزار زائر را در ایام اربعین دارد که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی اخیرا پس از افتتاح این مرکز اظهار کرد: در این مرکز خوابگاه مجهزی ساخته شده که امکان استقرار ۱۰۰ نفر از کارکنان حوزه سلامت و متخصصان را دارد.

وی افزود: برای این مرکز امکانات جانبی مانند آزمایشگاه و عکسبرداری پیش بینی شده بطوریکه آن را به یک بیمارستان کوچک تبدیل کرده است، ضمن اینکه کلینیک های مختلفی دارد و بسیاری از کادر درمان و متخصصان به صورت داوطلبانه در اینجا مستقر خواهند شد.

عین اللهی ادامه داد: با توجه به نزدیکی مرز خسروی به عراق و استقبال مردم از این مرز در سال ۱۴۰۱ مرکز فوریت های پزشکی خسروی کلنگ زنی شد و به همت اورژانس کشور با یک کار جهادی در کمتر از ۲ سال ساخته شد.

وی با یادآوری مزایای مرز خسروی و نزدیکی آن به بغداد و دیگر شهرهای عراق پیش بینی کرد که اربعین امسال نزدیک به ۲ میلیون زائر مرز خسروی را برای تردد انتخاب کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: مرکز فوریت های پزشکی مرز خسروی همچنین می تواند در خارج از زمان اربعین روزانه دست کم به ۶۰ نفر مسافر و زائر خدمات ارائه کند.

سردار رادان: پایانه خسروی از امکانات خوبی برای میزبانی زائران برخوردار است

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی نیز در حاشیه بازدید اخیر خود از پایانه مرزی خسروی گفت: این پایانه مرزی با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات مناسب، شرایط بسیار خوبی برای میزبانی و تردد زائران عتبات عالیات دارد.

سردار احمدرضا رادان افزود: پایانه مرزی خسروی امسال شرایط بهتری نسبت به سال گذشته دارد، از این رو به زائران پیشنهاد می‌کنیم با توجه به گرمای هوا و بهتر بودن وضعیت دمایی، این مرز را برای تردد انتخاب کنند.

خسروی مرزی امن با امکاناتی مطلوب برای تردد سریع زائران اربعین

خسروی از مرزهای آباد برای تردد زائران است

سردار سرتیپ محمد شرفی فرمانده قرارگاه اربعین فراجا نیز در حاشیه بازدید از مرز خسروی گفت: مرز خسروی یکی از مرزهای آباد برای تردد بدون مشکل و راحت زائران است که زائران اربعین می توانند این مرز را انتخاب کنند چون با توجه به اجرای طرح سجاد زواری که از خسروی تردد کنند می توانند هم وقت خود را مدیریت و هم سلامتی سفرشان را تضمین کنند ضمن اینکه این مرز یکی از بهترین مرزها در بحث زیرساخت های بسیار خوب جاده ای و اداری و یکی از استان های بسیار خوب، فعال و پویا در بحث اداری و خدمات رسانی به زائران اربعین است.

آماده سازی زیرساخت های مرز خسروی برای رفاه زائران

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه نیز با اشاره به آماده سازی و توسعه زیرساخت‌های مرز خسروی برای تردد زائران در اربعین امسال از تردد بیش از ۱۰۵ هزار نفر در سه ماه سپری شده از سال جاری از مرز خسروی خبر داد و گفت: اقدام های متعددی برای آماده‌سازی این مرز برای ایام اربعین در حال انجام است.

سید شهرام کهریزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اکنون تردد از مرز خسروی به صورت شبانه روزی در حال انجام است و محدودیتی برای پذیرش زوار از این مرز وجود ندارد، افزود: تردد از مرز خسروی به صورت شبانه روزی در حال انجام است و محدودیتی برای پذیرش زوار از این مرز وجود ندارد.

وی اضافه کرد: مرز خسروی اکنون از زیرساخت‌ها و امکانات مناسبی برخوردار است، اما برنامه‌هایی برای ارائه بهتر خدمات به زوار در این مرز را در دستور کار داریم.

وی یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها را اجرای طرح امام سجاد (ع) در مرز خسروی با هماهنگی ۲ طرف ایرانی و عراقی به منظور تردد زائران بدون کوچکترین معطلی بیان کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه افزود: جاده ترانزیتی برکت به منظور جداسازی تردد زائران از ترانزیت کالا نیز تا قبل از ایام اربعین زیر بار خواهد رفت تا در ایامی که تردد زوار را داریم، تردد خودروهای ترانزیتی به این جاده منتقل شود.

به گفته کهریزی، در پایانه مرزی خسروی نیز ۱۲ هزار مترمربع سایبان نصب شده که حدود سه هزار مترمربع آن امسال اجرا شده و کمک بسزایی به رفاه زوار برای تردد در فصل گرما خواهد کرد.

وی بهینه سازی سیستم برق و روشنایی مسیر تردد زوار، بهبود وضعیت سرویس‌های بهداشتی و سایر امکانات رفاهی را نیز از دیگر اقدامات برای ایام اربعین امسال در مرز خسروی اعلام کرد.

خسروی مرزی امن با امکاناتی مطلوب برای تردد سریع زائران اربعین

ایجاد پارکینگ برای ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی زائران

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز در جلسه اخیر خود در قرارگاه اربعین فراجا در مرز خسروی با بیان اینکه کار ساماندهی پارکینگ خودروها نیز در حال انجام است، گفت: با توجه به افزایش حضور زائران در خسروی برای سفر به عتبات عالیات، پیش بینی جای پارک برای ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو صورت گرفته است.

سردار مهدی حاجیان با بیان اینکه در مرز خسروی قابلیت افزایش ظرفیت پارکینگ خودرو بیشتر از عدد اعلام شده نیز وجود دارد، افزود: تمام پارکینگ ها ملزم به داشتن استانداردهای لازم از جمله تجهیز به دوربین مدار بسته و بلوک بندی مشخص هستند.

وی همچنین از حضور بیش از ۱۸۰ تیم پلیس راه و راهور در سطح محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه خبر داد و گفت: ۶۳۸ کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان توسط این تیم ها تحت کنترل و پوشش ترافیکی قرار می گیرد.

حاجیان همچنین با اشاره به وجود ۱۰۰ دوربین در محورهای محل تردد زائران اربعین از شناسایی ۶۴ نقطه حادثه خیز خبر داد و گفت: این نقاط به مسوولان مربوطه معرفی و کار اصلاح و بهسازی آن ها در حال انجام است.

او پلیس را مرکز خدمات رسانی به زائران اربعین عنوان کرد و در عین حال از مشخص بودن وظایف هر کدام از بخش های انتظامی خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا این وظایف به نحو احسن انجام و خدمات لازم به زوار ارائه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha