اندیشه‌ورزان و سیاست‌گذاران نامزد دریافت جایزه فناوری «روستاآزاد» شوند

تهران- ایرنا- عضو کمیته علمی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، دریافت این جایزه را کمک به برون‌رفت از شرایط کنونی عنوان کرد و گفت: اندیشه‌ورزان و سیاست‌گذاران می‌توانند نامزد دریافت جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد شوند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دبیرخانه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، مجید دهبیدی‌پور درباره چرایی ضرورت ایجاد جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد گفت: ما به برنامه‌ها، اندیشه‌ها و سیاست‌هایی نیاز داریم تا بر مشکلات کنونی چیره شویم و از شرایط فعلی گذر کنیم. ایجاد جوایزی مانند جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد می‌تواند این پیام را که مساله سیاست‌گذاری مانند مسائل حوزه اجرایی از اهمیت فراوانی برخوردار است، ارسال کند.

وی ادامه داد: اگر در عرصه سیاست‌گذاری از یک سیاست یا روش اشتباه پیروی کنیم؛ در زمینه نتیجه‌گیری از یک سیاست انجام شده با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

رئیس سابق پارک علم‌وفناوری دانشگاه صنعتی‌شریف بر شفاف سازی اهمیت سیاست‌گذاری و سیاست‌ورزی عرصه حکمرانی برای مخاطبان تاکید کرد و افزود: این منجر به فزایش انگیزه افرادی می‌شود که در نهادهای فکری و سیاست‌گذاری فعالیت می‌کنند. ایجاد انگیزه در میان افراد فعال در نهادهای فکری و سیاست‌گذاری سبب می‌شود برای طراحی سیاست‌ها هم انگیزه لازم را داشته باشند. در چنین شرایطی، افراد فعال در نهادهای فکری و سیاست‌گذاری درخواهند یافت مسائل حوزه سیاست‌گذاری اگر از مسائل اجرایی مهم‌تر نباشد، کم اهمیت‌تر نیست.

دهبیدی‌پور به موضوع نامزدهای اعطای جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد هم اشاره کرد و گفت: اندیشه‌ورزان و سیاست‌گذاران می‌توانند نامزد دریافت جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد شوند. همچنین افرادی که برای حل مسائل کشور راه‌حل ارائه می‌دهند بیشترین صلاحیت برای اعطای جایزه فناوری و حکمرانی روستا آزاد را دارند. از طرفی دریافت این جایزه می‌تواند از بُعد کمی و کیفی بر عرصه سیاست‌گذاری کشور اثرگذار باشد.

عضو کمیته علمی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد افزایش تعداد اندیشه‌ورزان را از دیگر وجوه آثار جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد بر عرصه حکمرانی کشور عنوان کرد که جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد می‌تواند سبب ایجاد انگیزه در میان اندیشه‌ورزان و در نهایت افزایش تعداد اندیشه‌ورزان حوزه سیاست‌گذاری شود.

مشاور نوآوری رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره سومین تاثیر جایزه روستاآزاد بر عرصه حکمرانی توضیح داد: حاکمیت باید در حوزه سیاست‌گذاری به نحوی عمل کند که اندیشه‌ورزان را در کانون توجه قرار دهد و از آثار حضور آنها بهره برد. این جایزه می‌تواند در این زمینه نیز اثرگذار باشد.

مرحوم رضا روستاآزاد (۱۳۴۰ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۱) استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳)، دانش‌آموخته رتبه اول دبیرستان خوارزمی، دانش‌آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی از صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد دانشگاه فنی استانبول/ UETU و دکتری واترلو کانادا/ Waterloo بود.

دکتر رضا روستاآزاد در زمستان ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شد. پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان بهبود یافت و در بهار ۱۳۹۷ به دانشگاه بازگشت. وی در تیرماه ۱۴۰۱ به‌ عنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف انتخاب شد. مرحوم روستاآزاد مهرماه ۱۴۰۱ پس از تحمل یک‌ دوره بیماری در ۶۱ سالگی در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) درگذشت.

معاونت علمی‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و اندیشکده حکمرانی شریف به همراه گروهی از اعضای هیات‌علمی و دانشمندان و نخبگان، جایزه‌ای به نام وی را در حوزه فناوری و حکمرانی تاسیس کرده‌اند. نخستین جلسه کمیته علمی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، ۲۶ خرداد به میزبانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد.

مرتضی زمانیان، معاون دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه امیرکبیر؛ ناصر باقری‌مقدم، قائم‌مقام سابق بنیاد ملی نخبگان؛ مجید دهبیدی‌پور، مشاور رئیس دانشگاه صنعتی‌شریف؛ محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ علی مدنی‌زاده، رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف؛ سعید جبل‌عاملی، رئیس دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت و مهدی مجیدپور، رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه امیرکبیر اعضای کمیته علمی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد را تشکیل می‌دهند.

جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد شامل چهار محور «فناوری حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی»، «نوآوری سیاستی» و «فرهنگ حکمرانی» و جوایز این دوره شامل ۶۰ سکه بهار آزادی، ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و بنیاد ملی علم، مدال و سپاس‌نامه است.

سازمان‌های دولتی و خصوصی، موسسات فرهنگی، موسسات ارتباطات بین‌الملل و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تا ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۳ فرصت دارند با مراجعه به وبسایت جایزه روستاآزاد به نشانی https://www.roostaazadprize.org فرم معرفی نامزد را تکمیل کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha