جولان ریزگردها، نَفَس اصفهانی‌ها را به شماره انداخته است

اصفهان-ایرنا- وقوع پدیده گرد و غبار توام با وزش باد شدید و درنتیجه افزایش شاخص آلودگی‌ها، هوای امروز دوشنبه کلانشهر اصفهان را در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات سامانه پایش هوای کشور، شاخص لحظه‌ای کیفی هوای کلانشهر اصفهان حوالی ساعت ۱۴ امروز دوشنبه، ۱۲۵ (AQI) و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

این شاخص در ایستگاه ۲۵ آبان ۲۱۸ (AQI) به رنگ بنفش درآمد و در وضعیت بسیار ناسالم برای عموم قرار گرفت.

همچنین این شاخص در ایستگاه‌های احمدآباد، خرازی، زینبیه، فرشادی و کاوه بالای ۱۵۱ (AQI) است که شرایط ناسالم برای عموم را نشان می‌دهد.

کیفیت هوا در شهرهای خمینی شهر و کاشان نیز در شرایط ناسالم برای عموم قرار دارد.

هواشناسی اصفهان در باره ورزش باد شدید همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوای استان از امروز تا اوایل فردا سه‌شنبه هشدار زرد صادر کرده است.

بر این اساس کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای عموم در مناطق شمال، شرق و مرکز اصفهان خواهد بود.

توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای کاهش اثر آلاینده‌ها

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز با توجه به هشدار سطح زرد هواشناسی مبنی بر وقوع پدیده گرد و غبار، در اطلاعیه ای توصیه هایی را به‌منظور کاهش اثر ناشی از آلاینده‌های هوا بر روی سلامت شهروندان ارائه کرد.

بر این اساس به مردم توصیه شده است تا از هرگونه فعالیتی که به افزایش آلودگی هوا منجر می‌شود، خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند.همچنین بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم در فضای باز فعالیت نکرده و در صورت تشدید علائم بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این اطلاعیه حاکیست: افرادی که به سرماخوردگی(زکام همراه با حساسیت) یا مشکلات تنفسی مبتلا هستند و همچنین افراد دچار آسم بدون علامت در زمره گروه‌های آسیب پذیر قرار دارند و به آنها توصیه می‌شود از تردد در محیط های باز خودداری کنند.

مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرد: ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند مانع ورود آلاینده‌های هوا به سیستم تنفسی شوند بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی‌شود و ماسک‌های ویژه ای که با عنوان N۹۵ ،P۱ و P۲ در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، برای این شرایط تا حدی مناسب است.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: نوشیدن مایعات بویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه‌تنها باعث شست‌وشوی دستگاه گوارش می‌شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را از بین می برد؛ از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی های وارد شده به بدن از طریق ادرار دفع می شود همچنین هنگام آلودگی هوا از میوه‌ها و سبزی تازه بیشتر استفاده شود زیرا آنتی اکسیدان‌های موجود در آنها نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها و کاهش اثر آلاینده‌های هوا دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز از خیزش کانون‌های گرد و خاک و افزایش غلظت آلاینده های جوی طی امروز و فردا سه شنبه خبر داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش سرعت وزش باد در نواحی شرقی و شمالی استان موجب خیزش گرد و خاک در این مناطق خواهد شد که با نفوذ آن به کلانشهر اصفهان باعث کاهش میدان دید و کیفیت هوا خواهد شد.

به گفته وی، در این زمینه هشدارها و آمادگی های لازم به نهادهای مرتبط از جمله محیط زیست، مراکز بهداشت، اداره صمت و شهرداری‌ها ابلاغ شده است.

اصفهان یکی از آلوده‌ترین کلانشهرهای ایران است و کمترین تعداد روزهای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرها دارد.

ویژگی‌های جغرافیایی و اقلیمی این خطه نیز شرایطِ آلودگی هوا را برای این کلانشهر سخت‌تر کرده است.

به گفته مسوولان سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان خسارات ناشی از گرد و خاک به بخش‌های مختلف استان وارد می شود که کارشناسان بر این باورند تسریع در تکمیل طرح های انتقال آب به زاینده‌رود، برقراری جریان دائمی زاینده‌رود و احیای تالاب گاوخونی می تواند از شدت آثار گرد و خاک و پراکنده شدن ریزگردها بکاهد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ (AQI) خطرناک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha