نماینده بویراحمد از تعلیق مصوبه واگذاری دنای شمالی به اصفهان خبر داد

یاسوج- ایرنا- نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی از لغو مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست کشور در خصوص جداسازی منطقه دنای شمالی خبر داد و گفت: البته به همان میزان که دیگران را مقصر می دانیم باید نسبت به کم کاری هایی که در استان و فرایند تصویب این مصوبه وجود داشت هم پاسخگو باشیم.

به گزارش ایرنا، محمد بهرامی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که در روز های اخیر انجام شد این حکم متوقف شده است.

وی افزود: این موضوع بیش از یک سال است که مطرح شده و بنا به دلایلی نگهداری سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به این نتیجه رسیده که مدیریت این منطقه تغییر کند و استان اصفهان نیز پیشنهاد داده که این منطقه به این استان داده شود.

بهرامی تصریح کرد: آنگونه که سازمان حفاظت محیط زیست گزارش داد بهتر بود که مسوولان و متولیان امر در استان محکم تر از این میراث ارزشمند و غنی دفاع می کردند و مرتب در جلسات این شورا حضور می یافتند و اجازه تضییع حق استان را نمی دادند.

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اینک این حکم لغو و متوقف شده و قرار است جلسه‌ای دراین‌خصوص با حضور اعضای شورای‌عالی محیط‌زیست کشور داشته باشیم.

بهرامی گفت: شرح ماجرا هم به‌زودی در اختیار مردم استان قرار خواهد گرفت.

انتشار خبری با عنوان مصوبه جدایی دنای شمالی از محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، در فضای رسانه‌ای و در میان دوستداران محیط زیست، بازتاب وسیعی یافته و با واکنشها و مخالفت مردم و اداره کل محیط زیست استان مواجه شده است.

روشن شدن ابعاد این تصمیم و نقض آن هم اینک به یک مطالبه عمومی در کهگیلویه و بویراحمد مبدل شده و حتی کارزارهای مختلفی در فضای مجازی استان به راه انداخته شده است.

همچنین دادستان مرکز یاسوج سید علی ملک حسینی روز دوشبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رابطه با این موضوع، اظهار کرد: اگر چنین مصوبه ای درست باشد در ابتدا توضیحات مسئولان محیط زیست استان را می شنویم و اگر لازم باید از طریق دادستانی کل کشور مطالبه مان را پیگیری می کنیم.

وی افزود: چون این مصوبه در تهران بوده امکان اینکه در استان پیگیری شود وجود ندارد و باید از طریق دادستانی کل کشور این مطالبه دنبال شود.

به گزارش ایرنا، یکی از مصوبه های موجود در نشست شورای عالی محیط زیست کشور در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ این بوده که منطقه پادنا به مساحت حدود ۳۰ هزار هکتار در شهرستان سمیرم در استان اصفهان است که می تواند پشتوانه خوبی برای مجموعه حفاظتی دنا که از مهمترین مناطق حفاظت شده ما در زاگرس است باشد، مجموعه دنا که پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد به ارتفاعات پادنا در شهرستان سمیرم متصل است که حیات وحش میان این دو منطقه رفت و آمد دارد از این رو می تواند پشتوانه بسیار خوبی برای منطقه دنا باشد، ضمن اینکه پوشش گیاهی خوبی دارد منطقه ای ییلاقی و پرآب است و به راحتی حیات وحش می تواند احیا شود مشکلی هم با تنش های خشکسالی نخواهد داشت. این منطقه تا پیش از این جزو مناطق آزاد بود.

چند روزی است که خبر تصویب مصوبه ای جنجال بر انگیز و اختلاف افکنی مبنی بر جدا شدن دنای شمالی از محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در فضای رسانه ای و در میان دوستداران محیط زیست استان بازتاب وسیعی یافته و با واکنش های متعدد و مخالفت های شدید مردم استان مواجه شده است.

آنگونه که شواهد نشان می دهد، مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد و معاون وی مخالفت خود را با این مصوبه به صورت کتبی و شفاهی پیش تر و در نشستی که در سازمان مربوطه اعلام کرده بودند و خواهان ادامه مدیریت یکپارچه ۳۰ ساله این منطقه حفاظت شده بودند.

اما اکنون این مصوبه در شورای عالی محیط زیست گرفته شده است البته این مصوبه گویا از ماه ها قبل بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha