نماینده مشهد: هدفمندسازی یارانه‌ها بخش عظیمی از جامعه را وابسته کرده است

مشهد- ایرنا- نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی‌ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نشان می‌دهد که اهداف این قانون محقق نشده و موجب وابستگی بخش عظیمی از جامعه به گرفتن یارانه شده است.

به گزارش ایرنا از اتاق بازرگانی خراسان رضوی، احسان عظیمی راد روز دوشنبه در نشست کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: هدفمند کردن یارانه ها در سال ۱۳۸۸ با چند هدف از جمله برقراری نظام توزیع عادلانه یارانه، جلوگیری از گسترش شهرنشینی، افزایش بهره وری در مصرف انرژی، کنترل سرانه مصرف انرژی و مدیریت منافع زیست محیطی مصوب شد اما این اهداف محقق نشد.

وی اضافه کرد: در این راستا اصلاح مرحله ای و گام به گام قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ضروری است اما ملغی کردن این قانون به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست زیرا باید از قشر ضعیف حمایت شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی دقیق اصلاح این قانون الزامی است و باید در دستور کار کمیسیون اقتصاد کلان اتاق مشهد با حضور نمایندگان استان در مجلس قرار گیرد و پیشنهادات اصلاحی قانون پس از بررسی و کارشناسی دقیق به صحن علنی مجلس ارائه شود.

عظیمی راد کم بودن تولید ناخالص داخلی خراسان رضوی را به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق و استفاده نکردن از توانایی های موجود در استان دانست و افزود: حوزه زیارت در استان به دلیل حضور سالانه ۳۰ میلیون زائر داخلی و ۲ میلیون گردشگر خارجی بر اقتصاد استان اثرگذار است اما در این حوزه برنامه ریزی درستی انجام نگرفته، همچنین در حوزه معدن و سایر بخش‌ها نیز استان به همین عارضه مبتلاست.

هادی توانا، مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان این که نظام توزیع منابع و یارانه ها شفاف نیست گفت: در راستای اصلاح این وضعیت، باید سهم هر استان از پرداخت یارانه به صورت سه ماهه تعیین و مشخص شود که منابع متناسب با ظرفیت‌های استان توزیع می‌شود یا خیر و در این راستا، باید نظام پالایش اطلاعات در دولت شکل گیرد.

نماینده مشهد: هدفمندسازی یارانه‌ها بخش عظیمی از جامعه را وابسته کرده است

مجتبی شاکری روش، عضو کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه های راهبردی اتاق مشهد هم گفت: دولت گاه برای تامین یارانه ها در کشور مجبور به فروش منابع است و یارانه ها از محلی که می‌تواند برای ایجاد زیرساخت استفاده شود تامین می‌ شود و بدین ترتیب بخشهایی همچون صنعت تحت فشار قرار می‌گیرد.

رییس کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق خراسان رضوی نیز گفت: یکی از مسائلی که در استان با آن مواجهیم، تعدد بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط است چرا که کیفیت سازمانی و نیز رقابت پذیری کالا در این شرکت ها با زنجیره‌های ارزش بین‌المللی همسو نیست که توسعه اقتصاد دیجیتال می‌تواند در این حوزه راهگشا باشد.

کیهان کاووسی افزود: کمیسیون اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی خراسان رضوی از ابتدای سال، هشت کلان طرح از جمله ایجاد منطقه آزاد مجاور کلانشهر مشهد، تاسیس مرکز اقتصاد دیجیتال شرق کشور، ایجاد گروه مالی و اقتصادی، توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی و ارتقای صنایع کوچک استان در امتداد زنجیره ارزش جهانی را پیشنهاد داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha