وجود معارضین محلی و روند کند اجرای طرح تقاطع گندی خوری یاسوج + فیلم

یاسوج- ایرنا- تقاطع گندی خوری معروف به سه راهی مرگ به عنوان حادثه خیزترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد در جاده ملی پاتاوه به دهدشت واقع شده است و اصلاح آن حدود ۲ ماه پیش آغاز شد اما با توجه به برخی مشکلات و معارضین محلی، اجرای آن با کندی پیش می رود که با توجه به خطرناک بودن این تقاطع نیاز است حمایت همه جانبه دستگاه های اجرایی و مردم برای تکمیل پروژه گندی خوری وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا، ساز مرگ در تقاطع خطرناک گندی خوری در جاده ملی پاتاوه به دهدشت کوک شده است با این وجود طرح اصلاح این مسیر در پیچ و خم گیرو دار های اداری و معارض های اجتماعی و دولتی از جمله منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد معطل مانده است.

این تقاطع، معروف به سه راهی مرگ به عنوان یک نقطه حادثه خیز، در این سال ها شاهد بروز صدها حادثه تلخ و تصادف دلخراش در این محور بوده که همواره سوژه رسانه ها و دغدغه متولیان امر بوده است.

حوادث تلخ در این مسیر پردد اما ناایمن حکایت از ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثه خیز و تکمیل این تقاطع دارد.

بی احتیاطی و خطای انسانی در کنار ناایمن بودن جاده به عنوان ۲ عامل اصلی در بروز سوانح نقش تعیین کننده‌ای دارند اما باید توجه داشت گذر از این تقاطع به جد دلهره آور و خطرناک است.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد «صمصام آقایی» پیش از این اعلام کرده بود که تقاطع «گندی خوری» بخاطر معارضات محلی تاکنون تکمیل نشده بود که با همت و همکاری استانداری، دادستانی و منابع طبیعی این مسایل در حال رفع است، به زودی پیمانکار اجرای تکمیلی تقاطع «گندی‌خوری» مشخص خواهد شد که عملیات اجرایی این تقاطع در آینده نزدیک شروع می شود.

طبق اعلام معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، تصادفات منجر به فوت در استان افزایش داشته است و یکی از عوامل افزایش حوادث رانندگی جاده جدید پاتاوه به دهدشت بوده که دارای نقاط حادثه خیز خطرناکی از جمله تقاطع گندی خوری است.

پروژه تقاطع گندی‌خوری محل اتصال جاده پاتاوه - دهدشت به یاسوج - اصفهان به عنوان حادثه‌خیزترین نقطه این جاده ملی، با اعتبار افزون بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال وارد فاز اجرایی شده است.

این پروژه حساس زیرساختی افزون بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد، بیش از ۲۷۵ هزار متر مکعب خاک‌برداری و بیش از ۲۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی در این پروژه انجام می‌گیرد.

وجود معارضات محلی و روند کند اجرای طرح تقاطع گندی خوری یاسوج + فیلم

هراس مردم و اهالی منطقه برای گذر از تقاطع گندی خوری

یکی از اهالی منطقه گندی خوری گفت: عبور و مرور از این مسیر ترسناک است و روزانه در این مسیر شاهد تصادفات جرحی و یا فوتی هستیم اما تاکنون تکمیل آن به جد پیگیری نشده است.

یکی دیگر از اهالی گفت: معارضات دولتی و معارضات مردمی تیغ دو لبه ای است که سلامت مردم این منطقه را نشانه گرفته است و هر چند گاهی خانواده ای داغدار می شود.

یکی از رانندگان در حال عبور از این مسیر هم گفت: یکی از مسیرهایی که ما بیم عبور شدن از آن را داریم و مدام از چند کیلومتر مانده به این نقطه استرس داریم همین تقاطع است.

وی ادامه داد: اجرای پروژه روگذر مشکلات این مسیر را به حداقل می رساند اما گویا پروژه تعطیل شده و جلوی کار پیمانکار را گرفته اند.

وجود معارضات محلی و روند کند اجرای طرح تقاطع گندی خوری یاسوج + فیلم

داستان سه راهی مرگ

تقاطع غیرهمسطح گندی‌خوری یکی از حادثه‌خیزترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد است که سال‌ها به‌دلیل کم‌کاری برخی دستگاه‌های دولتی و معارضات اجتماعی و محلی رها شده بود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۲ ماه پیش، پروژه اصلاح تقاطع‌ گندی‌خوری وارد فاز اجرایی شد و اکنون با کار شبانه روزی حدود ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علی محمد روستا افزود: یکی از پروژه های زیرساختی که اولویت تکمیل دارد تقاطع گندی خوری است یعنی اتصال جاده یاسوج به اصفهان به جاده پاتاوه به دهدشت زیرا پر حادثه ترین تقاطع استان است.

وی تاکید کرد: این پروژه معارض های محلی و دولتی زیادی داشت اما در نهایت به مناقصه رفت و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پروژه با اعتباری افزون بر یک هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال آغاز شده و در قسمت شمالی آن کار در حال انجام است و هر سه هفته یکبار از این پروژه بازدید صورت می گیرد.

روستا ادامه داد: چند پایه برق در مسیر بود که اداره برق استان موظف شد طرح جابه جایی پایه های برق را به کارفرما اعلام کند که به جهت اجرا به پیمانکار ابلاغ شود. هم اینک به پیمانکار ابلاغ شده که این پایه های را بردارند.

وی ابراز کرد: یک خط گاز در طول این مسیر به سمت اصفهان و چهارمحال و بختیاری عبور کرده و حریم از طرفین ۲۵۰ متر است و سال گذشته و امسال چندین جلسه و مکاتبه انجام شده که شرکت گاز منطقه ای ۲ اصفهان یا باید کلاس لوله شان را عوض کنند و یا اراضی در حریم را تملک کنند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مردم در روستاهای کره، تنگ رواق، توت نده و میمند با مشکل مواجه اند و نمی توانند به راحتی ساخت و ساز انجام دهند.

روستا عنوان کرد: هم اینک قرار شده مشاور طرح تغییر کلاس لوله را انجا دهد و لوله عوض شود و این حریم ۲۵۰ متر باعث شده شرکت گاز اصفهان نامه بزند و به خاطر عبور مسیر از حریم آن، کار را متوقف کرده است.

وی تاکید کرد: مکاتبه ای در این رابطه با حوزه ناحیه ۲ اصفهان انجام خواهد شد تا به موازات لوله نه از روی لوله در آن حریمش کار انجام گیرد و پروژه قفل نشود.

تعطیلی بیخ گوش پروژه مهم سه راهی مرگ

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که در روزهای اخیر اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد پروژه مهم تقاطع گندی خوری را به بهانه قطع درختان تعطیل کرده است، گویا حدود ۳۰ درخت در این مسیر قطع خواهند شد.

روستا تاکید کرد: این درحالی است که تقاطع غیرهمسطح گندی‌خوری به‌عنوان یکی از نقاط حادثه‌خیز استان که در محور ملی پاتاوه به دهدشت قرار دارد، در صورت اصلاح می‌تواند کمک بسیاری به کاهش سوانح و تلفات ناشی از آن بکند.

وی عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد اراضی استان ما اراضی ملی است و اکثر پروژه های استان معارض منابع طبیعی دارند و همین پروژه به ازای هر روز تاخیر برای ۲۵ دستگاه سنگین ۲۵۰ میلیون تومان هزینه خواب دستگاه می پردازیم.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ما مدافع منابع طبیعی هم هستیم، تعداد درختانی که قطع شده و حجم خاکبرداری هم مشخص است و منابع طبیعی باید حقوق و حقوق خود را اعلام کند ولی پروژه را متوقف نکند.

روستا ابراز کرد: منابع طبیعی استان شکایت کرده و حکم توقیف پروژه و پیمانکار را گرفته است این در حالی است که می طلبد منابع طبیعی در این پروژه یک رویکرد تعاملی داشته باشد.

وی بیان کرد: در همه پروژه های استان معارض وجود دارد و نباید بگذاریم این پروژه تعطیل شود، پیمانکار این پروژه جوان پرکار و با انگیزه است که باید قانون را رعایت در عین حال کار را نگذارد تعطیل شود.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد که حالا حکم به اتمام پروژه داده می‌توانست اقدامات جایگزین دیگری همچون دریافت هزینه قطع درختان از پیمانکار پروژه انجام می‌داد، اما به‌طور کلی صورت مسأله را پاک کرده است.

روشن است که محیط زیست و منابع طبیعی نباید تخریب شوند اما همین محیط زیست زمانی ارزشمند است که در اختیار انسان باشد.زمانی که جان‌ انسان‌ها در سوانح جاده‌ای تلف شود، درختان چه ارزشی می‌توانند داشته باشند، محیط زیست برای انسان است و بین درخت و انسان، اولویت با انسان است.

ابرپروژه جاده ملی پاتاوه به دهدشت در یک نگاه

مزیت های جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در یک نگاه این جاده بخشی از جاده شهرضا به بهبهان است و اثر اقتصادی بالایی در سطح ملی خواهد داشت. این محور کوتاه ترین جاده برای صادرات و واردات کالا از سمت جنوب کشور به مناطق مرکزی است.

طول این مسیر نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر کوتاه تر می شود و ۲ ساعت از زمان مسیر کم می شود که امتیاز بسیار بزرگی است. چشم اندازهای طبیعی بسیاری نیز در این جاده وجود دارد و بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده در کنار رودخانه مارون است.

مزیت مهم این جاده برای استان این است که شهرستان های جنوبی همچون لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام به راحتی به مرکز استان ارتباط می گیرند و به مرکز کشور هم مسیرشان کوتاه تر می شود. حدود ۶۰۰ روستا و تعدادی شهر در کنار این جاده وجود دارد که دسترسی بهتری به مرکز استان پیدا می کنند و از بن بست خارج می شوند.

احداث جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۳ با سفر مقام معظم رهبری به استان مصوب شد که پس از ۲۷ سال، تیرماه سال جاری با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید. این جاده ملی بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب کشور است که به کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور کمک شایانی می کند. بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت های این جاده ملی بشمار می رود. "محمد راستا" (مدیرکل راه و شهرسازی استان) در این گفت و گوها اظهار کرد: مشکل اصلی جاده پاتاوه دهدشت تقاطع "گندی خوری" است که پیمانکار آن مشخص شده است و قراردادی با شرکت ساخت در حال انجام است.

طرح ملی جاده پاتاوه به دهدشت با توجه به وضعیت طبیعی منطقه جزو خاص‌ترین طرح های راهسازی در کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha