ضرورت سازگاری محصولات کشاورزی با شرایط آب و هوایی برای مهار عوارض تغییرات اقلیمی

شهرکرد- ایرنا- عضو هیات علمی بخش باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: جایگزینی ارقام سازگار با شرایط آب و هوایی گرم که نیاز سرمایی کمتری نسبت به دیگر ارقام دارند یکی از بهترین راهکارهای رفع تنش گرمایی در باغات میوه است.

بابک مدنی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان غلظت دی اکسید کربن در هوا پس از انقلاب صنعتی دوم در جهان ۴۰ درصد افزایش یافته است و به دنبال آن با انتشار گازهای گلخانه‌ای گرمای هوا در دهه اخیر به طور میانگین ۴۶ صدم درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: گرم شدن هوا و افزایش دما موضوع خطرناکی برای محیط‌زیست و محیط پیرامونی انسان‌هاست و یکی از اقداماتی که برای مهار عوارض جانبی تغییرات اقلیمی باید به کار بست در حوزه کشاورزی و سازگاری محصولات باغی با تغییرات محیطی است.

مدنی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم محصولات باغی را با کاهش دسترسی درختان میوه به آب مواجه کرده است اظهار داشت: هر ۱۰ درجه سانتی‌گراد افزایش دما نیاز آبی درختان را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد و باعث ورود بیشتر نمک به خاک به ویژه در مناطق خشک می‌شود.

این عضو هیات علمی بخش باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری شیوع آفات و بیماری‌ها را از دیگر تاثیرات تغییرات اقلیمی و تنش گرمایی در بخش باغات عنوان کرد و گفت: به طور مثال اگر در فصل بهار دمای هوا یک درجه گرم‌تر شود، فعالیت شته‌ها ۲ هفته زودتر آغاز می‌شود.

مدنی با بیان اینکه گرمای بیش از حد هوا باعث می‌شود پتانسیل آب برگ کم و روزنه‌های درخت بسته شود تصریح کرد: این موضوع سبب آفتاب‌سوختگی در درختان و میوه‌های آن می‌شود.

وی در عین حال افزایش رشد گیاهان را یکی از تاثیرات مثبت افزایش دما در باغات برشمرد و افزود: در مناطقی که درختان محدودیت سرمایی دارند افزایش دمای هوا این محدودیت را برطرف کرده و باعث افزایش رشد درختان و تولید بیشتر می‌شود.

عضو هیات علمی بخش باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: تنش گرمایی و تغییرات اقلیمی بر کلسیم درختان نیز تاثیرگذار است و باعث کاهش آن می‌شود که در همین راستا تحقیقات نشان می‌دهد محلول‌پاشی نیترات کلسیم باعث کاهش تنش گرمایی درختان می‌شود.

مدنی استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و گرما را یکی از بهترین راهکارهای مهار تنش گرمایی در باغات عنوان کرد و گفت: توصیه می‌شود در استان‌های سردسیری نظیر چهارمحال و بختیاری که در سال‌های اخیر با پدیده خشکسالی و تغییرات اقلیمی مواجه شده است از رقم‌هایی که نیاز سرمایی کمتری دارند در باغات استفاده شود.

وی کشت‌های گلخانه‌ای را از دیگر راهکارهای مهار تنش گرمایی در باغات برشمرد و افزود: در کشت گلخانه‌ای آب کمتری استفاده می‌شود و از گیاهان در برابر تغییرات آب و هوایی محافظت می‌شود.

عضو هیات علمی بخش باغبانی مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استفاده از سایه‌بان، محلول‌پاشی، کشت متناسب درختان و خودداری از سم‌پاشی در زمانی که دمای هوا بالا ‌می‌رود و تغذیه متعادل سبب کاهش تنش گرمایی در درختان میوه می‌شود.

مدنی با بیان اینکه هنوز تحقیقات جامعی در خصوص تاثیرات تنش گرمایی در باغات استان انجام نشده و مشخص نیست چه هکتار از باغات استان در این خصوص آسیب دیده است افزود: در جنوب کشور باغات مرکبات در معرض خطر است و تاثیر تنش گرمایی در مناطق جنوبی کشور مشهودتر از دیگر نقاط کشور است.

به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری، میانگین دمای استان از ابتدای فصل تابستان ۱.۳ درجه سانتی‌گراد افزایش را نسبت به میانگین بلندمدت نشان می‌دهد و از ابتدای تیر ماه تاکنون میانگین دمای کمینه (ساعات اولیه صبح) استان نسبت به بلندمدت ۱.۱ درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است.

گرمای هوا در تابستان امسال در برخی ایستگاه‌های این استان از جمله اردل و سامان (از قطب‌های تولید محصولات باغی) رکوردشکنی کرده است.

بیش از ۴۴هزار هکتار باغ مثمر در استان وجود دارد که بیش از ۳۰ هزار هکتار بارور و مابقی شامل نهال و درختان غیر بارور است و سالانه بیش از ۱۹۰ هزار تن انواع محصولات باغی در استان تولید می‌شود.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha