به گزارش خبرنگار ایرنا، این طرح در روستای "مرادچال " بخش مرزن آباد چالوس در سال ۱۳۹۶ در زمینی به مساحت حدود ۱۵ هزار متر و زیربنای حدود سه هزار متر در ۲ طبقه شروع و اجرایی شد و سته بندی گوشت، پیش سردکن، قسمت همکف تمیز و همکف کثیف، سردخانه، سالن های انجماد و انتظار از جمله بخش های تعریف شده کشتارگاه بوده که در آن گنجانده شده است.
طرحی که یکی از مهم ترین علت های اجرایی شدن آن به خاطر سنتی و غیر بهداشتی بودن کشتارگاه های سنتی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت بوده و مکان هایی که بارها به خاطر همین مسائل و اعتراضات مردمی، مسوولان زیست محیطی و بهداشتی بنا به دستور و حکم قضایی دادستان ها اقدام به تعطیلی این کشتارگاه ها می شد اما هر بار با تجمع قصابان مقابل فرمانداری ها و دادن وعده های بی اساس دوباره باز گشایی می شد.
اکنون که بنا به گفته سرمایه گذار و مستندات موجود مدت یکسالی است که تمامی مراحل ساخت و نصب ماشین آلات کشتارگاه با سرمایه گذاری نزدیک به ۲ هزار میلیارد ریال انجام گرفته در حالی که به خاطر نداشتن راه دسترسی مناسب، ایمن و شبکه برق، فرآیند افتتاح آن گرفتار مصوبه های تحقق نیافته ای شده که در گذشته مسوولان در نشست های متعدد وعده ای آن را داده بوده اند.
مصوبه تحقق نیافته شهرداری های غرب مازندران در تامین زیرساخت ها
برابر گزارش ها، در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ نشستی با حضور دادستان های و نمایندگان آن ها، شهرداران پنجگانه نوشهر، چالوس، هچیرود، کلاردشت و مرزن آباد در شهرداری مرزن آباد با موضوع همکاری در تامین زیرساخت این کشتارگاه برگزار و در آنجا مصوب شد که حدود ۵۰ میلیارد ریال بابت روکش آسفالت و احداث شبکه برق رسانی شهرداران این شهرها پرداخت کنند.
دلیل آن هم این بود از آنجایی که با افتتاح این کشتارگاه، محوطه، عرصه و عیان این کشتارگاه های سنتی در حال فعالیت در این شهرها سرمایه ای است که در اختیار شهرداری ها قرار خواهد گرفت و می توانند در آینده "تبدیل به احسنت" کنند بنابراین با این توجیه چنین نشستی برگزار و مصوب شد شهرداران این شهر ها این میزان اعتبار مورد نیاز بابت تامین این زیرساخت هزینه کنند که تاکنون این اتفاق رخ نداده و فقط شهرداری چالوس در این زمینه پای کار آمد که روند اجرای طرح برق رسانی این کشتارگاه جای بحث دارد.
در این پیوند، سرمایه گذار و مجری این طرح گفت : مدت یکسال تمامی مراحل ساخت ابنیه، نصب ماشین آلات و حتی محوطه سازی کشتارگاه به سرانجام رسیده و آماده بهره برداری است اما متاسفانه به خاطر تامین نشدن زیرساخت ها از جمله عدم احداث شبکه برق و راه دسترسی ایمن، استاندارد و آسفالته، این طرح افتتاح نشده، سرمایه ای که ماه ها خاک می خورد.
فرزین حسینی سنگ نو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شهریور ماه سال ۱۴۰۱ نشستی با حضور دادستان ها و نمایندگان آن ها همراه با شهرداران شهرهای نوشهر، چالوس، کلاردشت، هچیرود، مرزن آباد و مسوولان محیط زیست در شهرداری مرزن آباد برگزار شد و در این نشست با این توجیه که زمانی این کشتارگاه افتتاح شود، کشتارگاه هایی که مالکیت آن ها شهرداری ها هستنند در اختیار این نهادها قرار گرفته می توانند پس از غیر فعال شدن کشتارگاه های سنتی، این املاک را تبدیل به احسنت کرده و سرمایه گذاری کنند بر همین اساس از آن ها خواسته شده بابت تامین زیرساخت این کشتارگاه هر کدام مبالغی کمک کنند.
وی اظهار کرد : در این نشست برابر مستندات موجود، مصوب شد که حدود پنج میلیارد تومان این شهرداری ها بابت تامین این زیرساخت ها هزینه کنند که به جز شهرداری چالوس، بقیه شهرداری ها تاکنون ریالی کمک نکرده اند و نکته مهم آنکه آن زمان این مبلغ مصوب عدد قابل توجهی برای هزینه در این بخش بوده در حالی که در شرایط کنونی با توجه به نوسانات قیمت ارز، دلار و گرانی قیر و دیگر تجهیزات برقی این رقم ارزشی ندارد.
طرح نیمه تمام احداث شبکه برق
وی درباره اقدام شهرداری چالوس بابت به کارگیری پیمانکار بابت احداث شبکه برق این کشتارگاه توضیح داد : شهرداری چالوس طبق مصوبه حدود ۱۵ میلیارد ریال براساس آگهی مزایده، پیمانکاری را بابت احداث شبکه به طول حدود یک کیلومتر به کار گرفت البته تیر های برق در طول این مسیر با هزینه شخصی کاشته شد در حالی که این پیمانکار این طرح برق رسانی را نیمه کاره رها نموده و مدعی شده که طبق مبلغ مدنظر کارم را به پایان رسانده ام.
این سرمایه گذار گفت : نکته قابل توجه آن است این پیمانکار براساس آگهی مزایده و اسناد و مدارک بابت اجرای این طرح برنده شده و پذیرفته این طرح را با این میزان قیمت اجرا و به سرانجام برساند در حالی که هم اینک ادعای او این است که این مبلغ را هزینه کرده است.
تهاتر شهرداری چالوس با پیمانکار برق
برابر شنیده ها، به ظاهر شهرداری چالوس با این پیمانکار برق بابت تخفیف در جواز ساخت تهاتر کرده و وعده داده بابت تامین این زیرساخت کشتارگاه به همان میزان در صدور جواز ساخت به او تخفیف دهد که متاسفانه پیمانکار احداث شبکه را نیمه تمام رها کرده است.
حسینی سنگ نو افزود : بارها به این پیمانکار تماس تلفنی و نامه نگاری شده که بابت احداث این شبکه نیمه کاره هم در بخش شبکه گذاری و هم تجهیزات فاکتور ارایه دهد متاسفانه تاکنون این اسناد را ارایه نداده و در حالی که آنچه برآورد شده احداث شبکه ۱۰ میلیارد ریال هم هزینه ندارد.
وی از کوتاهی و بی توجهی مسوولان امر نسبت به این موضوع گلایه کرد و گفت : از فرماندار چالوس و مسوولان دستگاه قضا این انتظار را دارم که افزون بر آنکه پیمانکار احداث شبکه برق را مکلف کنند تا نسبت به کارهای باقی مانده پای کار بیاید و انجام دهد همچنین سایر مدیران شهرداری ها هم را ملزم کنند تا نسبت به مصوبه ای که خودشان وعده داده اند پرداخت می کنند در این حوزه کمک کنند تا این کشتارگاه هرچه زودتر به بهره برداری برسد.
درخواست برق کشتارگاه در پنج سال گذشته
مدیر امور توزیع برق شهرستان چالوس هم گفت : درخواست سرمایه گذار کشتارگاه بابت تامین برق و احداث شبکه مربوط به سال ۱۳۹۸ بوده و به ظاهر مدت یکی ۲ سال گذشته پیمانکاری بابت احداث شبکه با مبلغ ۱۵ میلیارد ریال به طول حدود چهار کیلومتر براساس برنده شدن در مزایده کار را شروع کرد اما به سرانجام نرساند و نیمه کاره رها کرده است.
محمد خجیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بابت این موضوع در اردیبهشت ماه امسال هم نشستی در فرمانداری چالوس با حضور مسوولان امر و حتی پیمانکار برگزار شد و پیمانکار هم در آن نشست تایید کرد که بابت شبکه گذاری تهاتری با شهرداری قرار بود هزینه ای که در احداث شبکه نیمه کاره کرده اسناد و مدارکی به سرمایه گذار ارایه دهد که از جزئیات این موضوع اطلاعی ندارم اما در عین حال فرماندار مدت ۱۵ روز فرصت داد این مشکل حل شود.
با همه این فرصت ها سوزی ها در سایه نبود عزم و اراده جدی و نظارت نادرست مسوولان امر در روند اجرای طرح ها به ویژه این طرح بسیار مهم که با افتتاح هرچه سریعتر آن می تواند تضمین کننده تامین سلامت مردم و رهایی رودخانه های غرب مازندران منتهی به دریای خزز از آلاینده های زیست محیطی به شمار آید بنابراین تاخیر در بهره برداری آن به عنوان موضوع سوال برانگیز شده که چرا سرمایه گذاری که با این همه سرمایه پای کار آمده و تمام داشته ها و نداشته هایش را برای ساخت کشتارگاه و ارایه خدمات به مردم آورده با او این گونه رفتار می شود.
حمایت از سرمایه گذاران خصوصی از ماموریت های دولت موضوعی که بارها استاندار مازندران در نشست ها و آیین های بهره برداری طرح ها روی آن تاکید داشت به عنوان نمونه می توان به آیین افتتاح کشتارگاه نشتارود تنکابن در هفته دولت سال گذشته اشاره کرد که "سید محمود حسینی پور استاندار سابق مازندران در این آیین گفته بود امروز برای ارتقای شاخصه های بهداشتی ، ساخت کشتارگاه های صنعتی به عنوان یک نیاز اساسی و ضروری این استان محسوب می شود و باید از سرمایه گذاران حمایت کرد چرا که این مراکز عرضه گوشت بهداشتی نقش بسیار مهمی در صادرات و حمایت از دامداران دارند. "
تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با شهردار چالوس بابت دریافت اطلاعات بیشتر در باره این سوژه گزارشی بی نتیجه ماند.
کشتارگاه های سنتی در شهرهای غرب مازندران با قدمت بالای ۴۰ سال بدون برخورداری از حداقل امکانات بهداشتی و زیست محیطی سلامت عموم مردم این مناطق گردشگرپذیر را به مخاطره انداخته است.
براساس آمارهای ارائه شده از منابع رسمی، حدود ۹ کشتارگاه سنتی در شهرستان های غرب مازندران با مالکیت شهرداری ها فعالیت دارد که بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسوولان دست اندرکار، خدماتی که در این کشتارگاه ها ارائه می شود تحت هیچ شرایطی رضایت بخش نیست.
از سوی دیگر کشتار غیرمجازدام در برخی از مناطق حاشیه شهرهای این مناطق گردشگرپذیر از جمله در مبادی اصلی ورودی مسیرهای کنارگذرساحلی مانند نوشهر و چالوس به یک معضل بهداشتی و تهدید جدی علیه بهداشت عمومی و زیست محیطی تبدیل شده است.
شهرستان های غرب مازندران بیشترین سهم گردشگری مازندران را دارند و حضور میلیون ها مسافر و گردشگر در تمامی فصول سال در این مناطق، ضرورت بهسازی و ساخت کشتارگاه های صنعتی را دوچندان و پیامدهای ادامه فعالیت کشتارگاه های سنتی را تشدید می کند.
وضعیت کشتارگاه های سنتی و فرسوده این مناطق به گونه ای است که ضریب فسادپذیری لاشه های کشتار شده را تا انتقال به بازار مصرف افزایش می دهد.
به اعتقاد کارشناسان بهداشت، بسیاری از بیماری های مشترک میان انسان و دام از طریق مصرف فرآورده های دامی بویژه گوشت هایی که به شیوه کاملا غیربهداشتی کشتار و توزیع می شود به افراد جامعه انتقال می یابد.
نتایج نمونه برداری های آزمایشگاهی نشان داده که برخی از بیماری های عفونی مانند سل و شاربن از طریق مصرف گوشت های آلوده به انسان ها منتقل شده است بنابراین کشتار دام در کشتارگاه های بهداشتی و نظارت پیوسته کارشناسان بهداشتی به آسانی می تواند از شیوع و انتقال این بیماری ها به افراد جامعه جلوگیری کند.
غرب مازندران شامل شهرستانهای نور، نوشهر، چالوس، کلادشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در قالب ۲۱ شهر و هزار و ۱۵۰ روستا افزون بر یک میلیون نفر جمعیت دارد.
این شهرستان های گردشگری سالانه پذیرای میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.
نظر شما