تداوم ناپایداری دریایی؛ سرعت باد در خلیج‌فارس به بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد

قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی جزیره قشم، با اشاره به تداوم ناپایداری دریایی و مواج بودن تنگه هرمز و دریای عمان گفت: بیشینه سرعت باد امروز سه شنبه در این مناطق به بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت و بیشینه ارتفاع امواج دریا نیز به بیش از یک و نیم متر خواهد رسید.

محمد کاملی دیرستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توصیف پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: طبق تحلیل نقشه ها و مُدل های هواشناسی روز جاری، ناپایداری دریایی در استان پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: امروز در مناطق دریایی استان به ویژه غرب دریای عمان و شرق تنگه هرمز وزش بادهای نسبتا شدید جنوب شرقی، سبب مواج شدن دریا خواهد شد و در سواحل و جزایر بروز گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: توصیه می شود شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد خودداری کنند و تمهیدات لازم برای آمد و شد ایمن سایر شناورها صورت پذیرد.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: بر پایه نقشه ها و مدل های هواشناسی روز جاری در ساعت های بعدازظهر و اوایل شب در بلندی های استان به ویژه شهرستان بشاگرد و برخی نقاط مستعد، رشد ابر همراه با رگبار پراکنده باران، آذرخش و افزایش لحظه ای سرعت باد پیش می شود؛ از این رو توصیه می شود هرمزگانی ها از صعود به بلندی ها و قرارگیری در حریم و بستر رودخانه های فصلی اجتناب کنند.

وی گفت: این شرایط جوی و دریایی تا پایان روز چهارشنبه دهم مردادماه ماندگاری دارد.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم بیان کرد: روز پنجشنبه از میزان سرعت این بادها کاسته خواهد شد و اوایل هفته آینده دوباره افزایش بادهای جنوب شرقی در مناطق دریایی استان و مواج شدن دریا پیش بینی می شود.

وی افزود: به لحاظ دمایی در این مدت نوسانات یک تا ۲ درجه ای دما در استان هرمزگان مورد انتظار است.

کاملی دیرستانی بیشینه دما و رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۳۲ درجه و ۹۰ درصد و شهر قشم را ۳۳ و ۸۴ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌ النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha