۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۸
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85552633
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اقدامات جهانی شدن روستای اصفهک طبس شتاب می‌گیرد

۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۸
کد خبر: 85552633
اقدامات جهانی شدن روستای اصفهک طبس شتاب می‌گیرد

بیرجند - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس گفت: با اختصاص اعتبار نواقص پرونده روستای اصفهک طبس به زودی رفع شده و پرونده این روستا برای ثبت جهانی شتاب می‌گیرد.

محمد عرب روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی برای رفع کاستی‌های موجود و ارتقای شاخص‌های ثبت جهانی روستای اصفهک اختصاص یافت که به محض شناسایی پیمانکار و انعقاد قرارداد از محل این اعتبار، روند رفع نواقص روستای اصفهک که برای جهانی شدن در حال مهیا شدن است ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه روستای اصفهک یکی از ۱۴ روستای هدف گردشگری خراسان جنوبی است اظهار کرد: اصفهک تنها روستای استان است که احیای آن به صورت مشارکت مردمی بوده و بخش‌های زیادی از این روستا مرمت و بازسازی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس تصریح کرد: بافت تاریخی این روستا دارای خانه‌های با ارزش، حمام قدیمی، حسینیه، مسج و مدرسه قدیمی هستند که در پرونده بافت تاریخی این روستا ثبت شده‌اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و امسال تاکنون سه میلیارد ریال به این روستا اختصاص یافته است عنوان کرد: علاوه بر این پنج میلیارد ریال اعتبار برای سازو کار و تکمیل پرونده ثبت جهانی به دهیاری این روستا اختصاص یافت.

عرب با اشاره به معرفی هشت روستای منتخب برنامه بهترین دهکده جهانی گردشگری در کشور یادآور شد: یکی از این روستاها اصفهک است که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و آماده‌سازی به حساب دهیاری این روستاها پول واریز کرده است.

وی گفت: اکنون در روستای اصفهک هشت اقامتگاه بوم گردی، یک سالن غذا خوری، ۲ مرکز خدمات کافی شاپ یا شربتکده و یک رصدخانه فعال است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس ادامه داد: همچنین کارگاه‌های صنایع دستی سبد بافی و حوله‌بافی در روستای اصفهک توسط زنان روستا و به صورت انفرادی و گروهی فعال است.

وی با اشاره به ۱۱ عنوان برنامه و شاخص ثبت جهانی اعلامی از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: در زمان تشکیل پرونده ثبت جهانی مواردی از قبیل نصب سردر ورودی، نصب تابلوهای دو زبانه، دوره‌های آموزشی، نصب دوربین، احداث پارکینگ، کف سازی معابر، دسترس کردن محیط روستا برای همه مراجعان از جمله نقص ها اعلام شد.

عرب اضافه کرد: اولویت‌های مهم و اساسی از جمله ساخت ورودی مناسب، تهیه و نصب تابلوهای ۲ زبانه، پارکینگ مناسب، نصب دوربین و پایش تصویری، ارتقای وب سایت روستا به صورت دو زبانه و بروزرسانی مداوم، کف سازی و جداره‌سازی معابر در قسمت دامداری‌ها مشخص شد.

وی بیان کرد: حضور روستای اصفهک در بین روستاهای منتخب گردشگری، بازنمای داشته‌های غنی ما در ابعاد جهانی است و بدون شک شهرستان طبس با داشته‌ها و ظرفیت‌های غنی می‌تواند چند اثر ثبت جهانی دیگر داشته باشد که البته پیگیر این موضوع نیز هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس یادآور شد: سال گذشته با توجه به پیگیری‌های انجام شده در استان هیأتی از وزارتخانه برای ارزیابی روستایی‌هایی که می‌توانند کاندیدای ثبت به عنوان دهکده جهانی شوند به استان آمدند.

وی افزود: این هیأت سه روز در خراسان جنوبی بودند و همه این روستاها را ارزیابی کردند و با توجه به ملاک‌های مد نظر بعد از مدتی بیان کردند که روستای اصفهک برای ثبت به عنوان دهکده جهانی پذیرفته و پرونده آن تکمیل و ارسال شد.

عرب ادامه داد: چندین شاخص ثبت جهانی در پرونده روستای اصفهک ناقص بود که در حال رفع نواقص و تکمیل نهایی این پرونده هستیم.

وی تاکید کرد: فرصت جهانی شدن روستا نیازمند عزم ملی، همکاری و تلاش همه دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و ادارات برای رفع کاستی‌های توسعه روستا است و تقاضا داریم در این مسیر همه ما را یاری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha