۹ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۵۱
کد خبر: 85552644
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چالش پیری جمعیت مازندران در اهدا خون

۹ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۵۱
کد خبر: 85552644
چالش پیری جمعیت مازندران در اهدا خون

ساری- ایرنا- مدیر کل انتقال خون مازندران با اشاره به این که جمعیت استان به سمت سالمندی پیش می‌رود، گفت: اگر نسل جوان برای اهدای خون اقدام نکنند در آینده برای تامین خون در داخل استان دچار چالش خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از مجموع سه‌میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۸۲ نفر جمعیت مازندران براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت جوان به شمار می روند.

واکاوی مستندات ثبت احوال در ارتباط با جمعیت سه‌میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۸۲ نفری مازندران براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰ تعداد موالید در این استان با ۳۵ درصد کاهش از ۴۶ هزار و ۴۶۶ نفر به ۳۰ هزار و ۲۰۳ نفر رسید و میزان باروری کلی هم در استان در این دوره زمانی از ۱.۵ به ۱.۲ کاهش یافت.

به اعتقاد کارشناسان کاهش قابل توجه موالید و فرزندآوری در مازندران و رسیدن نرخ رشد به ۱.۲ درصد طی یک دوره ۶ ساله در حالی است که به باور صاحبنظران میانگین نرخ باروری در کشور بیشتر از ۲ است و در واقع نرخ باروری در مازندران نصف میانگین کشوری است.

همچنین میزان باروری عمومی هم در استان در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۳۰ در یک‌هزار تولد برای خانم‌هایی که در سن باروری هستند، رسید در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۰ طبق آمار ثبت احوال ۵۰ در یک‌هزار تولد بود.

از سوی دیگر طبق گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران نرخ رشد جمعیت در مازندران طی سه دهه گذشته همواره از میانگین کشوری کمتر و از دغدغه‌های برنامه‌ریزان استان بوده است. به عنوان نمونه طی نخستین سرشماری جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۵، نرخ رشد جمعیت در کشور ۳.۹ درصد و در استان مازندران ۳.۷ درصد و در سرشماری سال ۱۳۹۵، نرخ رشد جمعیت در کشور به ۱.۷ درصد و در استان مازندران به ۱.۳ درصد تنزل پیدا کرد.

دکتر عبدالله محمدی فیروزجایی روز سه شنبه به مناسبت روز اهدا خون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جمعیت جوان با اهدای خون ضمن این که می توانند ضامن سلامتی انبوه جمعیت سالخورده و میانسال استان شوند، فرایند تامین خون نیز تداوم پیدا می کند.

وی با بیان این نکته که هرچه با جمعیت سالمند تر مواجه باشیم، ضمن این که اهدا کننندگان کم خواهند شد نیاز به خون و فراورده های آن بیشتر می شود ،‌ گفت: به همین دلیل رفته رفته جمعیت جوان باید پرچمدار سلامتی کل جامعه شوند و توقع این است که جوانان مازندران برای اهدا خون اقدام عملی کنند.

وی با ذکر این نکته که باید فرهنگ اهدا خون در جوانان بالای ۱۸ سال بیشتر ترویج شود، تصریح کرد:‌ پارسال ۱۶ هزار و۷۰۱ نفر از اهدا کنندگان خو بار اولی بودند که این آمار در چهار ماهه امسال پنج هزار و ۶۷۶ نفر ثبت شده است.

وی میزان مصرف روزانه خون در مازندران را ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد اعلام کرد و گفت: برای تامین این مقدار خون به طور متوسط روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر باید برای اهدای خون مراجعه کنند.

چالش پیری جمعیت مازندران در اهدا خون

مدیر کل انتقال خون مازندران به نهم مرداد روز ملی اهدای خون و پنجاهمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران اشاره کرد و ضمن قدر دانی از زحمتکشان انتقال خون استان و تمامی ه اهدا کنندگان خون، بیان داشت: با توجه به وجود بیمارستان‌ها و مراکز متعدد درمانی، هشت مرکز جراحی قلب باز، جمعیت شناور ناشی از مسافران و گردشگران، تصادفات و جراحی‌های متعدد مصرف خون در این خطه بسیار بالا است.

محمدی فیروزجایی با بیان اینکه کمبود منابع انسانی یکی از چالش‌های انتقال خون استان است، خاطرنشان کرد: سردخانه یکی از نیازهای اصلی انتقال خون است که در شهر آمل این بخش فعال شد.

وی توسعه زیرساخت‌ها را یکی از موضوع های مهم در انتقال خون مازندران دانست و ادامه داد: لازم است خیران در بخش‌های مختلف انتقال خون یاری رسان ما باشند.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اعلام اینکه سال گذشته بیش از۱۶۶هزار نفر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کردند، گفت: از این تعداد مراجعه کننده ۱۳۷هزار نفرموفق به اهدای خون شدند که در بخش اهدای خون نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود سه درصد رشد نشان می دهد.

وی با تاکید دوباره مبنی بر این که مازندران به سمت سالمندی پیش می‌رود و لازم است جوانان برای اهدای خون داوطلب شوند، گفت: اگر نسل جوان برای اهدای خون اقدام نکنند در آینده برای تامین خون دچار مشکل می‌شویم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha