۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۸
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85552751
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پیشنهادی برای نامگذاری روز جغرافیدان بریکس

۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۸
کد خبر: 85552751
پیشنهادی برای نامگذاری روز جغرافیدان بریکس

مسکو- ایرنا- معاون وزارت علوم و آموزش عالی روسیه پیشنهاد کرد که روز ۱۸ آگوست (همزمان با ۲۸ مردادماه) به عنوان روز جغرافیدان کشورهای بریکس تعیین شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی بریکس، کنستانتین موگیلفسکی در این باره گفت: ما به دیگر اعضای گروه بریکس پیشنهاد دادیم که روز جغرافیدان کشورهای بریکس را با در نظر گرفتن این که تحقیقات جغرافیایی و اقلیمی از اهمیت بالایی برخوردار است، در تقویم خود تعیین کنند.
وی ادامه داد: گروه بریکس با توجه به اینکه تقریبا تمام مناطق آب و هوایی و عرض‌های جغرافیایی را در بر می‌گیرد، برای مطالعات علمی در رشته جغرافیا بسیار مناسب است.
بنا بر این گزارش، ۱۸ آگوست پیش از این در تقویم روسیه به عنوان جغرافیدان نامگذاری شده است و اینک روسیه به کشورهای دیگر عضو بریکس پیشنهاد داده است که این روز به صورت جمعی در تقویم کشورها به این نام، یاد شود.
بر اساس این گزارش، پیش از این کشورهای بریکس توافق کرده‌اند که در ۱۸ آگوست ۲۰۲۴، یک گروه از دانشمندان خود را برای مطالعه ذخایر زیست کره راهی مناطق کراسنویارسک و خاکاسیا کنند.
بنا بر اعلام معاون وزارت علوم و آموزش عالی روسیه، از سال ۲۰۱۶، برنامه مسابقات علمی مشترک کشورهای بریکس اجرا شده و در این چارچوب،‌ از ۱۳۸ پروژه حمایت شده است. از این تعداد، ۱۰۶ پروژه با مشارکت روسیه است.

گروه اقتصادهای نوظهور سال ۲۰۰۶ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست و به دنبال آن، نام گروه از بریک به بریکس تغییر یافت.
در دی ماه سال ۱۴۰۲ همزمان با ژانویه ۲۰۲۴ میلادی و به دنبال پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم، جمهوری اسلامی ایران همراه با مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این اتحاد پیوست. در این میان مشارکت عربستان سعودی در نشست‌های بریکس کمرنگ بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی مشارکت در گروه بریکس است.
اجلاس آتی سران بریکس به عنوان مهمترین رویداد این گروه ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) در کازان مرکز تاتارستان روسیه برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha