بیش از ۷۵ هزار نفر بیمه دانشجویی دارند

تهران- ایرنا- رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی گفت: ۷۵ هزار و ۸۳ نفر از دانشجویان با این سازمان قرارداد فعال بیمه دانشجویی دارند.

گروه جامعه ایرنا - دانشجویان مانند بسیاری از اقشار می‌توانند با پرداخت حق بیمه، تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گیرند و در دوران تحصیل، برای خود سوابق بیمه‌ای ایجاد کنند؛ طرح بیمه دانشجویان یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می رود که در ردیف بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار می گیرد.

بر اساس طرح بیمه دانشجویی تأمین‌ اجتماعی تمامی دانشجویان کشور در هر مقطع تحصیلی و دانشگاهی که مشغول تحصیل هستند، می‌توانند با انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه، تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گیرند که در این صورت، سال‌های تحصیلات دانشگاهی برای آنها به ‌عنوان سابقه بیمه‌پردازی محسوب می‌شود.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره جزئیات بیمه دانشجویی توضیح داد: دانشجویان با کسب دانش، مهارت و توانمندی در دوران تحصیل به عنوان سرمایه ‌ای ارزنده نقش اساسی و مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارند و با آگاهی مبتنی بر دانش در تولید و اشتغال نقش اساسی را ایفا می کنند.

مجید ملکی با بیان اینکه ضرورت دارد این قشر از جامعه تحت پوشش حمایت‌های بیمه ‌ای از جمله بازنشستگی، از کارافتادگی، فوت و خدمات درمانی قرار گیرند، افزود: بر همین اساس و به استناد اختیارات مربوطه، سازمان تامین ‌اجتماعی بستر بیمه‌ پردازی دانشجویان را فراهم کرده است.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه چه دانشجویانی می توانند از امکانات بیمه دانشجویی برخوردار باشند، گفت: دانشجویان در حال تحصیل در مراکز آموزش عالی، با داشتن کارت دانشجویی معتبر می‌توانند نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار تا اردیبهشت‌ ماه امسال ۷۵ هزار و ۸۳ نفر از دانشجویان دارای قرارداد فعال بیمه دانشجویان هستند، تاکید کرد: دانشجویان دارای کارت دانشجویی معتبر در سنین بین ۱۸ تا ۵۰ سال می‌ توانند خود را بیمه کنند.

ملکی افزود: دانشجویانی که بیش از ۵۰ سال سن دارند، باید معادل مازاد سنی بیش از ۵۰ سال، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند. البته اگر آن‌ها دارای ۱۰ سال سابقه قبلی بیمه پردازی باشند، از اعمال شرط سنی معاف خواهند بود.

وی در مورد شرایط بیمه دانشجویی نیز گفت : شروع بیمه دانشجویی از تاریخ انعقاد قرارداد خواهد بود و امکان خرید سوابق دوران دانشجویی در گذشته وجود ندارد.

بیش از ۷۵ هزار نفر بیمه دانشجویی دارند

نحوه محاسبه حق بیمه دانشجویی در سال ۱۴۰۳

ملکی در خصوص نرخ بیمه دانشجویی گفت: این نرخ شامل سه سطح نرخ ۱۴ درصد (۱۲ درصد سهم بیمه‌شده + ۲ درصد سهم دولت)، نرخ ۱۶ درصد (۱۴ درصد سهم بیمه‌شده + ۲ درصد سهم دولت) و نرخ ۲۰ درصد (۱۸ درصد سهم بیمه‌شده + ۲ درصد سهم دولت) است.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه حق‌ بیمه دانشجویی در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ گفت: در صورت انعقاد قرارداد بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال ۱۴۰۳ حق بیمه پرداختی ماهانه برای نرخ ۱۲ درصد ۸۸۸ هزار و ۶۰۰ تومان، برای نرخ ۱۴ درصد یک میلیون و ۳۷ هزار تومان است و برای نرخ ۱۸ درصد یک میلیون ۳۳۳ هزار تومان است.در صورت تحت تکفل بودن دانشجو (تبعی پدر یا مادر بیمه‌پرداز) امکان انعقاد قرارداد بیمه دانشجویان میسر بوده و این قرارداد رابطه تبعی را قطع نمی‌کند.

وی اعلام کرد: بیمه دانشجویی بر اساس مقررات مربوط به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد صورت می‌پذیرد با این تفاوت که در صورت تحت تکفل بودن دانشجو (تبعی پدر یا مادر بیمه‌پرداز) امکان انعقاد قرارداد بیمه دانشجویان میسر بوده و این قرارداد رابطه تبعی را قطع نمی‌کند.

امکان ادامه بیمه‌پردازی پس از اتمام دوران تحصیل وجود دارد

ملکی خاطر نشان کرد: امکان ادامه بیمه‌پردازی پس از اتمام دوران تحصیل در قالب بیمه اختیاری یا بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد میسر است و سوابق بیمه دانشجویی با سوابق بیمه‌پردازی بعد از دوران دانشجویی تجمیع می‌شود.

وی تصریح کرد: این بیمه فقط برای دانشجویانی است که در دانشگاه‌های داخل کشور تحصیل می‌کنند و دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌توانند از بیمه ایرانیان خارج از کشور استفاده کنند.

بیش از ۷۵ هزار نفر بیمه دانشجویی دارند

بیمه دانشجویی در سوابق بازنشستگی مؤثر است

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی همچنین گفت: سوابق بیمه دانشجویی برای استفاده از خدمات بازنشستگی قابل استفاده است.

ملکی در مورد اتصال بیمه دانشجویی به تأمین‌اجتماعی اظهار داشت: سوابق ناشی از انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی، در سوابق بیمه‌شدگان به‌منظور بهره‌مندی از تعهدات بلندمدت سازمان تأمین‌اجتماعی منظور خواهد شد.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه امکان بازخرید بیمه دانشجویی وجود ندارد، افزود: بازخرید سوابق تامین‌اجتماعی در هیچ طرحی از جمله طرح بیمه دانشجویی امکان‌پذیر نیست.

این بیمه فقط برای دانشجویانی است که در دانشگاه‌های داخل کشورتحصیل می‌کنند و دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌توانند از بیمه ایرانیان خارج از کشور استفاده کنند.

ملکی در مورد تفاوت بیمه دانشجویی با بیمه زنان خانه‌دار توضیح داد: بیمه دانشجویی برای افرادی است که مشغول به تحصیل هستند اما بیمه زنان خانه‌ دار به زنانی اختصاص دارد که فاقد شغل بوده و خانه‌دار هستند.

وی در عین حال یاد آور شد که هر دو نوع بیمه دانشجویی و زنان خانه دار از ضوابط مربوط به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تبعیت می‌کنند.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی گفت: راهنمای انعقاد قرارداد بیمه دانشجویان در سامانه es.tamin.ir قرار دارد و متقاضیان می توانند از بخش بیمه‌شدگان، گزینه «بیمه‌شدگان خاص بیمه فراگیر خانواده ایرانی» را انتخاب کرده و مطالعه کنند.

ملکی ادامه داد: دانشجویان پس از انعقاد قرارداد می‌توانند از طریق همین سامانه نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند ضمن آنکه امکان انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه در نرم افزار کاربردی «تامین من» نیز فراهم شده است.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: اگر فردی دارای فرزند، دانشجو باشد می‌تواند با مراجعه به همین سامانه نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه وی اقدام کند.

وی افزود: اگر دانشجو دارای فرزند تحت تکفل باشد، در صورت انتخاب حمایت درمان با پرداخت سرانه درمان؛ حمایت درمان جهت فرزند وی نیز ارائه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha