پیش بینی عبور ۲ میلیون زائر از مرز خسروی در اربعین امسال

قصرشیرین - ایرنا - فرماندار قصرشیرین با یادآوری توسعه زیرساخت های پایانه مرزی خسروی در غرب استان کرمانشاه پیش بینی کرد که در ایام اربعین امسال حدود ۲ میلیون نفر زائر از این نقطه عازم زیارت عتبات عالیات شوند.

به گزارش‌ خبرنگار ایرنا، محمد نجفی روز سه شنبه در شورای آموزش و پرورش قصرشیرین با محوریت اربعین افزود: در مرز رسمی خسروی طی ۲ سال گذشته به اندازه ۵۰ سال کار عمرانی شده است؛ در زمینه کیفیت پارکینگ ها، سطح دسترسی به مرز و امکانات، سرویس بهداشتی، اسکان، خدمات تغذیه و مراقبت های بهداشتی و درمانی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: تمام امکانات و ظرفیت شهرستان قصرشیرین برای پذیرایی از زائران آماده شده است؛ ۱۰۰ گیت با ۲۰۰ نفر کاربر درپایانه مرزی و ۲۶۰ هکتار پارکینگ جهت خدمات رسانی به زائران آماده سازی شد؛ با تمهید صورت گرفته زائران از لحظه ورود به مرز خسروی کمتر از ۱۰ دقیقه پیاده روی دارند و می توانند با حرکت در زیرسایبان مجهز به مه پاش خود را به نقطه صفر رسانده و از آنجا نیز در منذریه (عراق) با پنج دقیقه پیاده روی و حرکت از گیت های عراقی و سایبان به پایانه ی مسافری برسند.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به قدمت ۱۲۳ ساله مرز خسروی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین مرز برای تردد زائران و بهتر بودن شرایط آب و هوایی با توجه به اینکه چند درجه از مرزهای جنوبی خنک تر است، گفت: زائرانی که مرز خسروی را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب می کنند می توانند در کنار راهپیمایی اربعین و نجف به سامرا و کاظمین مشرف شوند و این مزیت تنها در مرز خسروی فراهم است.

نجفی با اشاره به ۲۴ ساعته بودن تردد زائران از مرز خسروی، اضافه کرد: مدارس شهرستان نیز به منظور اسکان در اختیار رانندگان اتوبوس ها، زائران و سازمان های مختلف است تا به زائران خدمات رسانی بهتری انجام شود.

وی نرخ استفاده از پارکینگ های شهرستان را برای خودروهای زائران ۳۰۰ هزار ریال اعلام کرد.

سرهنگ ایمان مرادی فرمانده انتظامی قصرشیرین نیز با اشاره به آمادگی کامل مجموعه پلیس برای تامین امنیت زائران، اعمال طرح های ترافیکی، حضور در گذرنامه و همچنین گشت های پلیسی گفت: پلیس همه توان و امکانات خود را در خدمت امنیت زائران اربعین قرار داده است.

احمد خدرویسی رییس آموزش پرورش قصرشیرین نیز با اشاره به استفاده از ظرفیت مدارس شهرستان برای اسکان زائران و استقرار نیروهای خدمات رسان به زائران سازمان ها و نهادهای مختلف گفت: اربعین فرصت مناسبی برای معرفی شهرستان و خدمت به زائران است.

شهرستان قصرشیرین دارای ۲۸ مدرسه شهری و ۲۸ مدرسه روستایی با ۲۱۷ کلاس درس است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.
مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.
خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.
قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین به امامان مدفون در کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha