رئیس سنای قزاقستان: امسال میزبان رهبران جوان ادیان جهانی و سنتی هستیم+ فیلم

تهران- ایرنا- رئیس سنای پارلمان قزاقستان از برگزاری اجلاس رهبران جوان ادیان سنتی و جهانی برای نخستین بار در کنار اجلاس دبیرخانه‌ای کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مولن آشیمبایف که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران به تهران آمده در دیدار و گفت وگو با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: قصد داریم در ماه اکتبر نشست دبیرخانه و رهبران جوان ادیان این دوره از کنگره «رهبران ادیان جهانی و سنتی» را برای نخستین بار برگزار کنیم.

وی افزود: برای من شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب ایران افتخار بسیار بزرگی است.

رئیس سنای قزاقستان: امسال میزبان رهبران جوان ادیان جهانی و سنتی هستیم

آشیمبایف با اشاره به دیدارهای خود با پزشکیان و قالیباف در خصوص توسعه روابط ایران و قزاقستان گفت: در دیدار با آقای قالیباف در مورد توسعه روابط صحبت کردیم و به نتیجه مثبت رسیدیم.

وی با تشکر از حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: قصد داریم امروز در مورد مذاکرات دو کشور صحبت کنیم. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از ابتکارات قزاقستان حمایت کرده است.

سال گذشته نشست دبیرخانه کنگره را برگزار کردیم و نمایندگان ایران حضور خوبی داشتند. در نشست دبیرخانه درباره اهداف کنگره صحبت کردیم. از اهداف اصلی ما این است که از نقش رهبران ادیان در حل مسائل منطقه‌ای و جهانی استفاده کنیمرئیس سنای قزاقستان با اشاره به برگزاری هفتمین کنگره ادیان جهانی و سنتی در قزاقستان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی به ما در این زمینه کمک‌های فراوانی داشت. حمایت و اراده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای پیشبرد اهداف کنگره خیلی مهم بوده و امید است در زمینه تقویت کنگره ارتباطات تنگاتنگی داشته باشیم. سال آینده هشتمین کنگره ادیان جهانی و سنتی را در فرمت جدید برگزار می‌کنیم. 

آشیمبایف گفت: سال گذشته نشست دبیرخانه کنگره را برگزار کردیم و نمایندگان ایران حضور خوبی داشتند. در نشست دبیرخانه درباره اهداف کنگره صحبت کردیم. از اهداف اصلی ما این است که از نقش رهبران ادیان در حل مسائل منطقه‌ای و جهانی استفاده کنیم.

رئیس مجلس سنای قزاقستان افزود: ما در جهان مشکلات زیادی از جمله تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و دیگر مسائل را داریم. وضعیت سیاسی هم خیلی پیچیده است. در این زمینه رهبران ادیان باید با هم کار کنند تا مشکلات برطرف شود.

ویتصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته در کار کنگره بیشتر به دیالوگ دینی توجه کردیم و باید به نقش رهبران دینی در حل مسائل بیشتر توجه کنیم. قصد داریم نشست رهبران جوان ادیان جهانی و سنتی را برگزار ‌کنیم که برای تقویت کنگره خیلی مهم است.

وی همچنین از رئیس سازمان فرهنگ برای شرکت در نشست رهبران جهان ادیان دعوت کرد.

آشیمبایف گفت: مسائل و مشکلات زیادی در جهان داریم و با توجه به هجمه‌هایی که به کتاب مقدس مسلمانان شد ما باید مذاکرات خود را گسترش دهیم. 

وی همچنین با اشاره به تشکیل کمیته علمی فارابی در قزاقستان افزود: در این زمینه می‌توانیم همکاری‌های بسیاری در سطح کمیته داشته باشیم. به نوبه خود تلاش می‌کنیم به کار کمیته کمک کنیم. برای پیشبرد  اهداف کمیته مشترک، رئیس جمهوری قزاقستان و سفیر این کشور در تهران تلاش‌های زیادی کردند.

رئیس مجلس سنای قزاقستان خطاب به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: آمادگی داریم در حاشیه کنگره، ارتباطات تنگاتنگی داشته باشیم و منتظر حضور شما در قزاقستان هستیم. باید تلاش کنیم گفت و گوی مشترک برای تقویت دیالوگ دینی داشته باشیم.

ظرفیت‌های زیادی برای گفت و گو با قزاقستان داریم

حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم گفت: دولت و مردم قزاقستان در جریان شهادت رئیس جمهوری فقید، همدردی خوبی با مردم ایران داشتند که از این بابت تشکر می‌کنم‌ و امروز که در راس هیات عالی‌رتبه برای مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایران تشریف آوردید خوشحالیم. 

از یاران قدیمی کنگره جهانی ادیان هستیم و همیشه قزاقستان و دولت این کشور را برای برگزاری این رویداد ستایش کرده‌ایموی در پاسخ به دعوت رئیس مجلس سنا قزاقستان خاطرنشان کرد: برای شرکت در نشست رهبران جوان حجت‌الاسلام جهانگیری روحانی جوان را معرفی کردیم و رئیس مرکز گفت و گوی ادیان هم در نشست دبیرخانه کنگره شرکت می‌کنند. 

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور تاکید کرد: ما از یاران قدیمی کنگره جهانی ادیان هستیم و همیشه قزاقستان و دولت این کشور را برای برگزاری این رویداد ستایش کرده‌ایم. 

وی اظهار داشت: اقبال بیشتری نسبت به ادیان در سطح جامعه جهانی مشاهده می‌شود. رنجی که مردم از نبود معنویت می‌کشند و این ضرورت گفت و گوهای دینی را بیش از پیش می‌کند و شاهد هجمه‌های زیادی هستیم که نشان از اهمیت ادیان دارد. 

تغییراتی در نظام جهانی در حال شکل گیری است و توجهات به شرق زیاد شده که این اهمیت گفت و گوهای ادیان را دوچندان می‌کندایمانی‌پور با اشاره به هجمه‌های سه‌گانه اخیر به ادیان گفت: گاهی این هجمه‌ها در قالب آتش زدن کتاب مقدس مسلمانان رخ می‌دهد و گاهی مانند آنچه در المپیک پاریس رخ داد و همه پیروان مسیحیت را رنجاند و یا در قالب پرونده‌سازی‌های موهوم در هامبورگ خود را نشان می‌دهد که نشان می‌دهد نیاز به گفت و گوی ادیان داریم. 

وی تصریح کرد: علاوه بر این مسائل، ظرفیت‌های زیادی برای گفت و گو با قزاقستان داریم. 

در این ارتباط، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر فعال شدن دبیرخانه فارابی که در سفر گذشته خود به قزاقستان ایجاد شده بود تاکید کرد و افزود: یکی از سیاست‌ها، تقویت سیاست همسایگی است که از نگاه رهبر معظم انقلاب و روسای جمهوری پیشین و فعلی اهمیت دارد. 

وی تصریح کرد: تغییراتی در نظام جهانی در حال شکل گیری است و توجهات به شرق زیاد شده که این اهمیت گفت و گوهای ادیان را دوچندان می‌کند.

به گزارش ایرنا، هر سه سال یک بار اجلاس رهبران ادیان جهانی و سنتی در قزاقستان برگزار می شود که سال آینده هشتمین دور آن با حضور نمایندگانی از ایران در ماه اکتبر برگزار خواهد شد. هفتمین کنگره رهبران مذاهب جهانی و سنتی در آستانه پایتخت قزاقستان با حضور بیش از ۱۰۰ هیات مذهبی، سیاسی و فرهنگی از ۶۰ کشور جهان برگزار شد.

هر سال همچنین اجلاس دبیرخانه‌ای کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی برگزار می‌شود.

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز ۹ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ در محل برگزاری جلسات علنی مجلس و با حضور ۷۰ هیات خارجی و دبیران‌کل سازمان‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha