فایننشال تایمز: اتحادیه اروپا خواستار اقدام علیه مجارستان شد

تهران-ایرنا- اتحادیه اروپا در واکنش به اجازه ورود روس تبارها به مجارستان، خواستار اقدام علیه این کشور شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از فایننشال تایمز، "مانفرد وبر" رئیس حزب مردم در پارلمان اروپا، به دلیل ساده سازی صدور روادید برای روس تبارها توسط دولت مجارستان، نامه ای به "شارل میشل" رییس شورای اروپا نوشت، و در آن رهبران کشورهای اروپایی را به اقدام علیه مجارستان فرا خواند.

وبر در این نامه اذعان داشت این موضوع می تواند راه های زیادی برای جاسوسی ایجاد کند و به طور بالقوه به تعداد زیادی از اتباع روسی اجازه ورود به کشورهای اروپایی با حداقل کنترل های امنیتی را می دهد و موجب می شود امنیت ملی را در معرض خطر قرار دهد و نیاز به یک سیستم مهاجرتی جدید در مجارستان "مشکوک" است.

وی افزود این سیاست همچنین می‌تواند با دور زدن محدودیت‌های مورد نیاز قانون اتحادیه اروپا، تردد روس‌ها در منطقه "شنگن" را آسان‌تر کند.

روزنامه آمرکایی فایننشال تایمز در ادامه افزود: مجارستان در ماه ژوییه(تیرماه) اخباری را در رابطه با ساده سازی صدور انواع خاصی از روادید برای شهروندان ۸ کشور از جمله روسیه و بلاروس منتشر کرد و براساس این اخبار این شهروندان می توانند بدون بررسی های امنیتی یا سایر محدودیت ها وارد مجارستان شوند.

گمانه زنی ها حاکی از آن است که هدف بوداپست در صدور چنین روادیدی به این خاطر است که احتمالا بسیاری از بازدیدکنندگان برای کار و ساخت نیروگاه اتمی با فناوری روسی وارد این کشور شده اند.

وبر از میشل درخواست کرد تا در نشست آینده سران اتحادیه اروپا در ماه اکتبر(مهرماه) این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و سخترین تدابیر را برای حفظ امنیت و یکپارچگی منطقه شنگن که عاری از هرگونه مرز بندی است را به کار گیرند و سایر اعضا را انجام اقدام مشابه بازدارند.

براساس قوانین اتحادیه اروپا، دولت های ملی این حق را دارند که در مورد مهاجرت قانونی و مجوزهای کار تصمیم بگیرند.

افراد خارج از اتحادیه اروپا که دارای ویزای اتحادیه اروپا هستند به طور کلی می توانند در داخل منطقه شنگن که ۲۹ کشور از جمله نروژ و سوئیس را شامل میشود، آزادانه و بدون محدودیت تردد کنند.

تحریم های اعمال شده از سال ۲۰۲۲، روس ها را از سفر به اتحادیه اروپا منع نمی کند و فقط خطوط هوایی این کشور (روسیه) اجازه پرواز بر فراز این مناطق را ندارند و صدها نفر از سیاستمداران روسی مرتبط با کرملین در فهرست ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی قرار دارند.

هنوز هیچ یک از مقامات مجارستانی و اتحادیه اروپا به این نامه واکنش نشان نداده اند.
این بیانیه در حالی بیان شد که رهبران اروپایی سفر "ویکتور اوربان" نخست وزیر مجارستان را به پکن، مسکو و کی یف محکوم کردند و اعلام کردند اوربان نماینده آن ها نیست. پس از آن از اعزام وزرای خود برای شرکت در نشست ها به مجارستان نیز امتناع کردند.

این روزنامه نوشت، از ابتدا ماه جولای مجارستان به مدت شش ماه عهده دار ریاست اتحادیه اروپا شده است. چند روز پس از آن اوربان به کی یف و مسکو سفر کرد و با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیدار کرد.

وی این دیدارها را ماموریت خود برای انجام صلح خواند.

نخست وزیر مجارستان همچنین ابتدا به پکن و پس از آن برای شرکت در اجلاس ناتو به واشنگتن نیز سفر کرد و در حاشیه این نشست با "دونالد ترامپ" رییس جمهور اسبق آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

اوربان در سفر خود به پکن گفت که طرفین درگیر باید برای حل مناقشه اوکراین تلاش کنند و در این میان آمریکا، چین و اتحادیه اروپا نیز می توانند نقش موثری داشته باشند.

اوربان هم چنین طرح خود برای حل و فصل درگیری ها و ارزیابی واقع گریانه شرایط جنگ اوکراین را به همه سران اروپا اعلام کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha