خرید ۸۶ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران/ پرداخت ۷۰۳ میلیارد تومان

تهران- ایرنا- رئیس سازمان چای کشور از خرید ۸۶ هزار و ۱۹۲ تن برگ سبز چای از چایکاران استان‌های گیلان و مازندران خبر داد و گفت: تاکنون ۷۰۳ میلیارد تومان از پول تولیدکنندگان پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، «حبیب جهانساز» ارزش ریالی برگ سبز چای خریداری شده را یک‌هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این میزان مبلغ نزدیک به ۵۰ درصد معادل ۷۰۳ میلیارد تومان به حساب چایکاران واریز شده و پرداخت‌ها ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه از این میزان خرید برگ سبز چای، ۵۴ درصد آن درجه یک و ۴۶ درصد آن درجه ۲ است، اظهار داشت: تاکنون دولت ۵۷ درصد سهم خود و کارخانه‌های فرآوری چای ۴۶ درصد سهم شان را بابت خرید برگ سبز چای پرداخت کرده‌اند.

استحصال بیش از ۱۹ هزارتن چای خشک

جهانساز تصریح‌کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون میزان تولید چای خشک به ۱۹ هزار و ۳۹۳ تن رسیده است.

وی پیش‌بینی کرد در سال جاری با توجه به بارندگی‌ها نزدیک به ۱۴۰ هزار تن برگ سبز چای از باغات استان‌ های گیلان و مازندران برداشت شود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه چین دوم به پایان رسیده است، گفت: امسال به دلیل سرمای اول فصل در اردیبهشت، برداشت برگ سبز چای از باغات با کمی تاخیر انجام شد و پیش‌بینی می‌کنیم در چین‌های بعدی این تاخیر در برداشت جبران شود.

وی افزود: چپن سوم ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر در استان‌های گیلان و مازندران آغاز می‌شود و یک چین هم در پاییز خواهیم داشت.

جهانساز درباره تاثیر گرمای امسال بر کمیت و کیفیت برگ سبز چای، اظهار داشت: پایداری گرما به چین دوم کمی آسیب رسانده است، زیرا گرمای بیش از حد موجب کندی یا توقف رشد گیاه می‌شود.

احیای ۱۷۰۰ هکتار از باغات چای

رئیس سازمان چای کشور درباره توسعه باغات چای گفت: در ۲ سال اخیر با اقدامات اصلاحی و حمایت‌های انجام شده، نزدیک به یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات چای احیاء شده و به چرخه تولید بازگشته است.

وی با بیان اینکه ۶۲ میلیارد تومان تسهیلات مستقیم از صندوق تخصصی چای به کشاورزان در سال گذشته با سود چهار درصد پرداخت شد، گفت: این تسهیلات هم در قالب سرمایه در گردش و هم در قالب سرمایه‌ای برای بیمه باغات، بیمه عمر چایکاران و تامین نهاده‌ها پرداخت شد.

جهانساز اضافه‌کرد: سال گذشته از محل تسهیلات بانکی نیز نزدیک به ۳۸ میلیارد تومان به چایکاران و کارخانه‌های فرآوری پرداخت شد و چایکاران این تسهیلات را با سود چهار درصد و کارخانه‌های فرآوری چای با سود ۱۵ درصد از بانک‌های کشاورزی، مهر و توسعه تعاون دریافت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha