مدیرکل تعاون مازندران: لازمه برقراری عدالت دستمزدی طبقه بندی مشاغل است

ساری - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران بر لزوم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر با هدف برقراری عدالت دستمزدی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، علی باقری روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ساری اظهار کرد: طبق ماده ۴۸ و ۴۹ قانون کار، به دلیل پیشگیری از بهره کشی، کارگاه‌های دارای بیش از ۵۰ نفر کارگر و شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی، مشمول طرح طبقه بندی مشاغل بوده و ملزم به اجرای این طرح هستند.

وی گفت: در طرح طبقه بندی مشاغل با بررسی هر شغل، شناسنامه شغلی برای آن ایجاد خواهد شد و با توجه به عواملی همچون مهارت، تجربه، سابقه، مدرک تحصیلی، شرایط محیطی و کاری آن شغل و حتی پیش بینی و در نظر گرفتن آسیب‌های ناشی از آن شغل، جدول امتیازاتی تهیه و به واسطه آن امتیازات رده و سطح آن شغل از سطح بندی ۲۰ گانه طرح طبقه بندی مشاغل مشخص می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از موارد مهم در طرح طبقه بندی مشاغل، شناسنامه شغل است که گروه، طبقه شغل، شرایط احراز شغل، شرح مهارت‌ها و توانایی‌های لازم و شرح وظایف در آن مکتوب خواهد شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: افزایش بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در راستای پیشگیری از حوادث ناشی از کار باید در دستور کار باشد.

مدیرکل تعاون مازندران: لازمه برقراری عدالت دستمزدی طبقه بندی مشاغل است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه این اداره کل در حوزه‌های اشتغال، روابط کار، بازرسی کار، تعاون و اجتماعی از برترین‌های کشور است، تصریح کرد: اداره کل تعاون مازندران در بخش تحقق اشتغال و همچنین جذب تسهیلات تبصره ۱۸، رتبه برتر کشوری را در اختیار دارد.

باقری بر لزوم تعیین‌ تکلیف تعاونی‌های غیرفعال در استان تاکید کرد و افزود: جذب منابع اعتباری مورد نیاز برای بخش تعاون باید حداکثری باشد.

وی گفت: با توجه به افزایش کم‌سابقه تسهیلات برای بخش تعاون، خط اعتباری ۸۰ هزار میلیارد ریالی در کشور ایجاد شد که فرصت مطلوبی برای تعاونگران و مردم است.

این مقام مسوول بر لزوم استفاده تعاونی های این استان از فرصت طلایی ایجاد شده به منظور استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ تاکید کرد و گفت: تعاونی ها برای استفاده از این تسهیلات باید در سامانه جامع هوشمند تعاون کشور ثبت‌نام کنند.

مدیرکل تعاون مازندران: لازمه برقراری عدالت دستمزدی طبقه بندی مشاغل است

وی بیان کرد: در بحث تعاونی‌های سهام عدالت نظارت قانونی و مستمر باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در حوزه روابط کار، هیات‌های حل اختلاف کار باید استقلال داشته باشند، گفت: باید به نامه های دیوان عدالت اداری در سریع ترین زمان ممکن پاسخ درست داده شود.

باقری با عنوان اینکه در حوزه اشتغال باید از ظرفیت مراکز مشاوره کارآفرینی و کاریابی‌ها به نفع مردم استفاده شود، افزود: سامانه جستجوی شغل ظرفیت بزرگی است که باید کارجویان و کارفرمایان برای ثبت‌نام در آن اقدام کنند.

وی گفت: در بحث مشاغل خانگی با توجه به رشد کم سابقه اعتبارات مربوط به آن، نیازمند ایجاد بازار فروش هستیم و در این راستا درصددیم مکانی را در قالب بازار در شهرستان ها برای این دست از محصولات ایجاد کنیم که اتفاقات خوبی در حال انجام است.

از مجموع ۱۴ هزار و ۶۳۰ تعاونی تشکیل شده در مازندران، هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، مسکن و عمران در مازندران مشغول فعالیت هستند و بقیه غیرفعال و راکد هستند.

تعداد اعضای تعاونی‌های فعال استان ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر است که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بخش خدمات با ۲ هزار و ۶۹۶، کشاورزی با ۲ هزار و ۱۶۲ و بخش صنعت نیز با یکهزار و ۳۹۷، مسکن با ۳۵۵، تامین نیاز مصرف کنندگان با ۱۹۱ و تامین نیاز تولید کنندگان با با ۱۵۲ شرکت، بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال و ثبت شده را در مازندران تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha