تنش نفس‌گیر در روزهای گرم پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - روزهای داغ پایتخت با چاشنی اشعه فرابنفش، روزهایی سخت و بسیار گرم برای مردم تهران رقم زده است، این روزها هوای پایتخت گرم و گرم‌تر شده و به نوعی تنش با گرمای هوا در مرداد ماه برای همه خودنمایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ بیشترین دمای ثبت شده تهران در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد که دمای هوای پایتخت در این سال‌ها نیز در محدود ۴۰ تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد بوده اما چرا این روزها گرمای ۴۲ درجه برای مردم این شهر قابل تحمل نیست و خطرات گرمازدگی و مراجعه به اورژانس نیز گواه آن است.

بیشترین دمای ثبت شده در تهران در جدول زیر قابل مشاهده است زیرا بالاترین بیشینه دمای ثبت شده در مرداد ماه‌های ۱۰ سال گذشته را نشان می‌دهد، هر سال شاهد دمای بالای ۴۰ درجه بوده‌ایم.

در ۱۰ سال گذشته، سال ۲۰۱۷ بالاترین بیشینه با دمای ۴۲.۵ درجه ثبت شده و سال ۲۰۲۰ نیز دمای تهران از ۴۰.۶ درجه عبور نکرد و از سایر سال‌های دیگر خنک‌تر بوده است اما با وجود این آمارها مردم تهران این روزها هوای گرم‌تری نسبت به سال‌های قبل از آن تجربه کرده‌اند.

تنش نفس‌گیر در روزهای گرم پایتخت

تجربه گرمای بی‌سابقه و تدوام هوای گرم در پایتخت باعث شده که اورژانس نیز در این روزها فعالیت بیشتری برای ارائه خدمت به مردم داشته باشد، ‌ روزهایی با هوای بسیار گرم، آفتابی سوزان، اشعه فرابنفشی که تهدیدی جدی برای مردم است، ‌ آستانه تحمل مردم را در این روزها کاهش داده است، از طرفی دیگر گرمازدگی نیز بر همه این مشکلات افزوده است.

تداوم هوای گرم نیز در صدر اخبار هواشناسی تهران قرار دارد، به نوعی که در مردادماه که هرساله گرم‌ترین روزهای سال را مردم تجربه می کنند، چندین روز به عنوان گرم‌ترین روزها از سوی هواشناسی اعلام شده و همین موضوع باعث شد که ساعات کاری ادارات نیز کاهش یابد و بسیاری از ادارات از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح فعالیت خود را ادامه می‌دادند، رشد پنج درصدی تماس با اورژانس تهران نیز گواهی بر همه این موضوعات به شمار می‌رود.

تحولات دمای هوای تهران در مردادماه

با توجه به اینکه ماه‌های تیر و مرداد اوج گرما برای تهران است و برآوردهای اولیه نشان می‌دهد تا ۱۵ تا ۲۰ مرداد هوای گرم ماندگار خواهد بود اگر چه با افت و خیز همراه است اما خنکی هوا را نداریم

دمای هوای تهران در روز ششم مرداد از مرز ۴۱ درجه عبور کرد بنابراین این روز یکی از گرم‌ترین روز سال جاری در پایتخت محسوب شد، به واسطه میزان گرمای هوا اداره کل هواشناسی استان تهران درباره خطر گرمازدگی و احتمال سرطان پوست ناشی از تابش اشعه فرابنفش در صورت قرار گرفتن در زیر آفتاب به مدت طولانی هشدار داد و توصیه کرد شهروندان باید در چنین شرایطی ساعت‌های پیک تابش و گرمای هوا از منزل خارج نشوند.

مدیرکل هواشناسی استان تهران نیز در این باره گفت: توده هوای گرم همه کشور و منطقه ما را تحت تاثیر قرار داده در همین راستا ماندگاری هوای گرم و روند افزایشی نسبی دما در پایتخت دور از انتظار نیست بنابراین براساس پیش‌بینی‌ها در مردادماه هوای پایتخت روند افزایشی خواهد داشت و گرمای هوا را مردم پایتخت تجربه خواهند کرد.

مازیار غلامی درباره تابش اشعه فرابنفش نیز اظهار کرد: این اشعه در فصول بهار و تابستان بیشتر رخ می‌دهد اما از خرداد به بعد با توجه به صافی آسمان و بازه زیاد آفتاب، میزان تابش اشعه فرابنفش افزایش پیدا می‌کند، همچنین میزان ازن سطحی روند افزایشی خواهد داشت. به همین منظور به مردم توصیه می‌شود همانگونه که سازمان اورژانس تهران هم توصیه کرده از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.

تنش نفس‌گیر در روزهای گرم پایتخت

به گفته وی، در گام اول کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و عروقی از تردد غیرضروری جهت جلوگیری از تابش اشعه فرابنفش و گرمازدگی خودداری کنند زیرا این افراد بیشتر در معرض تابش فرابنفش و گرمازدگی هستند در گام دوم هم مردم تردد غیرضروری در سطح شهر نداشته باشند.

غلامی در ادامه درباره گرمای هوا در تهران توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه ماه‌های تیر و مرداد اوج گرما برای استان تهران است و برآوردهای اولیه نشان می‌دهد تا ۱۵ تا ۲۰ مرداد هوای گرم ماندگار خواهد بود اگر چه با افت و خیز همراه است اما خنکی هوا را نداریم بنابراین مردم باید در این زمینه توصیه‌ها را جدی بگیرند.

همچنین اداره کل هواشناسی استان تهران روز نهم مرداد اعلام کرد: براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، چهارشنبه دهم مردادماه، هوای پایتخت روند افزایشی دما را خواهد داشت و طبق این پیش‌بینی‌ها تداوم هوای گرم برای مردم این استان مورد انتظار است.

مراجعه تهرانی‌ها به اورژانس بخاطر گرمازدگی

این تحولات دمای هوا در پایتخت در روزهایی که به نام روزهای گرمای شدید هوا تلقی می‌شود حتی منجر به این موضوع شده که براساس اعلام سازمان اورژانس استان تهران، میزان مراجعه شهروندان تهرانی به پایگاه‌ها و مراکز اورژانس در این استان پنج درصد روند افزایشی داشته است.

تنش نفس‌گیر در روزهای گرم پایتخت

رییس اورژانس استان تهران درباره مراجعه مردم این شهر بخاطر گرمازدگی اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲۲۵ مورد گرمازدگی به اورژانس کشور گزارش شده است که از این تعداد ۷۷ تهرانی تا روز هفتم مرداد به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و ۱۳ نفر هم بستری شده‌اند.

محمداسماعیل توکلی با اشاره به موج گرمای چند روزه در تهران درباره افزایش عملیات اورژانس تهران درباره افزایش دما و گرمازدگی شهروندان افزود: با توجه به افزایش دما و گرمازدگی، تعداد ماموریت‌های همکاران در اورژانس بیشتر شده است که نسبت به قبل ۵.۶ درصد افزایش تماس داشته‌ایم. به دلیل گرمازدگی ماموران، اورژانس تهران استقرار مستقیم در سطح شهر ندارد اما به صورت مستمر پیگیر کمک‌رسانی به شهروندان و انجام ماموریت هستند.

رییس اورژانس تهران همچنین روز نهم مرداد درباره آمار گرمازدگی در تهران در سه روز گذشته (ششم تا هشتم مرداد) گفت: تماس‌ها با اورژانس پایتخت برای دریافت خدمات در این مدت ۵.۷ درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشته است.

به گفته وی، در استان تهران و در طول سه روز اخیر، ۷۴ مورد صرفا با مساله گرمازدگی با ما تماس گرفته‌اند که ۱۸ مورد از این تماس‌ها به مراکز درمانی منتقل شدند که این تعداد به نسبت قبل رو به افزایش است از این تعداد تماس‌ها بیشتر موارد ضعف و بی‌حالی گزارش شده است.

تنش نفس‌گیر در روزهای گرم پایتخت

علائم گرمازدگی چیست

افزایش دمای بدن، تعرق شدید، سرگیجه و ضعف، سردرد، اسپاسم عضلانی، گیجی، هذیان، تشنج، غش، قرمز شدن، داغ شدن، خشک شدن پوست، تهوع، استفراغ، تنفس سریع و کم عمق، سردرگمی، گیجی، عدم تعریق با وجود گرما از علائم گرمازدگی است که مردم باید نسبت به این موضوعات توجه داشته تا در صورت مشاهده هرکدام از این علائم رعایت لازم را داشته باشند.

با توجه به احتمال گرمازدگی باید در ساعات اوج گرما بین ۱۱ تا ۱۶ از فعالیت در فضای باز خودداری کنید، تا حد امکان در سایه بمانید، لباس‌های روشن و گشاد از جنس پنبه یا کتان بپوشید، از کلاه دارای تهویه و عینک آفتابی استفاده کنید؛ دوش و حمام خنک بگیرید، از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید، از آب و مایعات زیاد استفاده کنید.

همچنین استفاده از شربت‌های خنک، توجه به کودکان و افراد سالمند، رساندن فرد دارای علائم گرمازدگی به مکانی خنک، ‌ عدم خروج از منزل در صورت مصرف داروهای خاص، ‌ مراقبت از زنان باردار یا شیرده، استفاده از کولر در ماشین و توجه به حیوانات خانگی از دیگر توصیه‌ها به افراد در روزهای گرم در تهران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha