۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85553755
T T
۲۰ نفر

برچسب‌ها

پارک‌های بجنورد بوی گل می‌دهد

۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۴
کد خبر: 85553755
سعیدوحیدی
پارک‌های بجنورد بوی گل می‌دهد

بجنورد- ایرنا- تعدادی از پارک های بجنورد بوی گل می دهند اما نه آن گلی که طعم ملسی از زندگی دارد بلکه بویی شبیه سوختگی چوب دارند و ارزان قیمت زندگی ها را می سوزانند.

به گزاش ایرنا، ساعت حدود ۶ عصر است و پسرهایی که به تازگی پشت لبشان سبز شده گوشه‌ای سرسبز و دور از تابش آفتاب تند تابستان دور هم در پارک فرهنگ نشسته‌اند و بلند بلند می خندند.

از ظاهرشان مشخص است که هنوز دبیرستان را تمام نکرده‌اند و در حال دست به دست کردن سیگاری هستند که بوی معمولی سیگار را نمی دهد.

بوی ناخوشایندی که مربوط به گل است؛ موادی که برخی فکر می کنند مصرف آن ایرادی ندارد و پسرها و دخترهای ۱۴ تا ۲۰ ساله ای این روزها به راحتی به آن دسترسی دارند و اوقات گرانبهای خود را با مصرف آن سپری می کنند.

به این نوجوانان نزدیک می شوم و بعد از معرفی خودم به عنوان خبرنگار خوش و بشی می کنم، یکی از این نوجوانان سریع با همان لهجه داش مشتی خود می گوید، اگر خبرنگاری پس دوربین و میکروفونت کجاست؟

انگار شناختی از خبرگزاری ها ندارد و خبرنگاری را محدود به سیمای ملی می داند.

من در جواب او می گویم، همه خبرنگارها که دوربین و میکروفن ندارند، بدون هیچ مکثی سریع می گوید: نمی خواد توضیح بدی، چی می خوای داداش؟

در این حین پک سنگینی می کشد و بلافاصله از او در خصوص گل یا همان شاهدانه می پرسم؛ اینکه چیست و چرا مصرف می کنند.

پارک‌هایی که بوی گل می دهند

مرام می گذارد و در حین کشیدن گل می گوید: نوعی مواد است که از برگ گیاه ماری جوانا تهیه می شود، مصرف آن به من حس آرامش می دهد.

وی می افزاید: خیلی از بچه های مدرسه استفاده می کنند اما اینکه چقدر مصرف می کنند، نمی دانم.

وی ادامه می دهد: من زیاد مصرف نمی کنم و هر چند روز یکبار که با رفقا در پارک جمع می شویم، تفریحی می زنیم.

وقتی می بینم گرم صحبت شده، می پرسم از کجا گل را تهیه می کنید؟ مواد پیداکردن کار سختی نیست، بین دوستان و هم‌سن‌ و سال‌های ما چه در مدرسه و چه بیرون ساقی وجود دارد.

وی ادامه می دهد: پک ۵ تایی گل ۱۰۰ هزار تومان است و با یک تماس تلفنی قابل دسترسی است.

او در پاسخ به اینکه چرا مصرف می کند، می گوید: بیشتر بچه ها برای اینکه شاخ به نظر برسند، مصرف می کنند و به قولی پیش رفقا کم نیاورند دست به مصرف هر موادی می زنند.

بوی ناخوشایند ماده مخدر گل تنها به مسیر حوالی چهارراه امیریه و پارک فرهنگ بجنورد ختم نمی شود بلکه گوشه و کنار بسیاری از پارک ها و مدارس نیز از این بوی شبیه سوختگی چوب در امان نمانده است.

پارک‌هایی که بوی گل می دهند

گل چیست

ماده مخدر گل (ماریجوانا) از مشتقات گیاه شاهدانه به‌حساب می‌آید که تاثیر مستقیمی بر سیستم اعصاب مرکزی دارد و اثرات مخرب ذهنی و روانی برای فرد مصرف‌کننده به جای می‌گذارد.

گل از گیاه شاهدانه تهیه می‌شود و مصرف آن آثار سو جسمانی و روانی فراوانی دارد.

ماده موثر موجود در گیاه شاهدانه، تترا هیدرو کانابینول یا THC است و سرشاخه‌های گلدار گیاه شاهدانه را که حاوی مقادیر بالا THC است ماریجوانا می‌نامند که این ماده در کشور بیشتر به اسم «گل» شناخته می‌شود.

معمولا گل را در کاغذی پیچیده و به صورت سیگار می‌کشند که در اصطلاح «سیگاری» نامیده می‌شود.

عوارض مصرف گل

یکی از کارشناسان سلامت در این خصوص می گوید: مصرف گل موجب بروز انواع اضطراب، افسردگی، روان پریشی و خودکشی است.

علی حمیدی می افزاید: ماریجوانا عمدتا به بخش‌های در حال رشد مغز صدمه می‌زند و این بخش‌ها شامل نورون‌های چند کاره‌ای هستند که در قسمت‌های مشخص از مغز وجود دارند و کنترل رفتارهای اجتماعی فرد و حافظه کوتاه مدت را برعهده دارند.

وی ادامه می دهد: همچنین هوشیاری و تمرکز فرد مصرف کننده ماریجوانا مختل می‌شود به گونه ای که در تشخیص فواصل، واکنش به علایم و صداها نیز دچار مشکل می‌شود.

حمیدی می گوید: مصرف درازمدت این مواد منجر به بی‌انگیزگی مزمن می شود و فرد نسبت به همه اهداف و آرزوها خود بی‌انگیزه می‌شود تا جایی که روابط اجتماعی خود را ازدست می‌دهد و دچار کاهش علاقه به تلاش و پیشرفت می‌شود.

پارک‌هایی که بوی گل می دهند

قبح زدایی اصلی ترین دلیل شیوع

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز در این خصوص می گوید: دلایل فرهنگی یا به زبانی ساده تر قبح زدایی این مواد در جامعه دلیل اصلی شیوع است.

ابوالحسن نجفی می افزاید: در واقع گرچه مقابله با فروش و عرضه انواع مواد قاچاق و اعتیادآور بی‌تأثیر نیست اما این مقابله بدون پیگیری روش‌های دیگر ناکارآمد است.

وی تصریح می کند: در وضعیت فعلی قبح‌زدایی از آن و بی تفاوتی بسیاری از خانواده نسبت به آن است که این امر فرد آلوده را خود به خود به سوی مصرف مواد قوی تر سوق می دهد.

نجفی با تاکید بر انجام اقدامات فرهنگی برای جلوگیری از شیوع مصرف این مواد، می گوید: در حوزه اقدامات فرهنگی می توان با بهره گیری از رسانه ها و فضای مجازی و تولید محتواهایی هدفمند خانواده ها و نوجوانان را نسبت به عوارض جسمی و روانی این ماده آگاه کرد.

پارک‌هایی که بوی گل می دهند

پاکسازی ۴۳ نقطه آلوده

فرمانده انتظامی خراسان شمالی با اشاره به اجرای هفتمین طرح آرامش در شهر گفت: این طرح به مدت ۲ روز در راستای مبارزه با مواد مخدر اجرا و ۱۹۸ نفر متهم در این رابطه دستگیر شدند.

سردار سعید مطهری زاده می افزاید: ۴۳ نقطه آلوده به مواد مخدر در شهرهای مختلف استان در این طرح پاکسازی و ۷۱ نفر خرده فروش و ساقی دستگیر شدند.

وی تصریح می کند: ۶ کیلو و ۳۷۴ گرم انواع مواد مخدر در این طرح کشف شد.

فرمانده انتظامی خراسان شمالی می گوید: ۲ دستگاه خودرو و موتورسیکلت نیز در این طرح توقیف و به پارکینگ منتقل شد همچنین سه باب منزل مسکونی که محل توزیع مواد مخدر بود با هماهنگی قضائی پلمب شد.

سردار مطهری زاده با بیان اینکه ۲ باند توزیع مواد مخدر نیز در این طرح منهدم شد، خاطرنشان می کند: این طرح با قدرت و قوت تداوم دارد و از شهروندان انتظار می رود در صورت اطلاع از هرگونه مورد مشکوک بلافاصله مراتب را از طریق پل ارتباطی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha