۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۴۶
کد خبرنگار: 5563
کد خبر: 85553807
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ایرنا گزارش می‌دهد؛

یک عمر مجاهدت شهید هنیه

۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۴۶
کد خبر: 85553807
یک عمر مجاهدت شهید هنیه

تهران-ایرنا- خبر شهادت شهید اسماعیل هنیه، در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه جهان را در بهت و حیرت از جنایات رژیم صهیونیستی قرار داد. این شهید در طی ۶۲سال عمر گرانبها و سرشار از مبارزه خود، همواره جزو مهمترین دشمنان اشغالگران قدس شریف به شمار می‌آمد.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، در ساعات ابتدایی بامداد روز چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی فلسطین حماس در تهران خبر داد.

این مجاهد راستین پیش از شهادت در راه مبارزه با رژیم سفاک، جانی و کودک کش صهیونیستی، بارها تا مرز شهادت پیش رفته بود.

شهید هنیه که بود؟

اسماعیل هنیه با نام کامل اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه متولد سال ۱۹۶۲، از رهبران ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و از سال ۲۰۱۷ پس از خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بود.

وی در روز ۲۹ ژانویه سال ۱۹۶۲ در اردوگاه الشاطی در غزه به دنیا آمد. محل اصلی زندگی خانواده اش قبل از آوارگی روستای الجوره در عسقلان در فلسطین اشغالی بود. تحصیلات ابتدایی خود را در مدارس سازمان آنروا در اردوگاه الشاطی در غزه گذراند. تحصیلات دبیرستان را در دانشسرای دینی الازهر در غزه تکمیل و در سال ۱۹۸۱ وارد دانشگاه اسلامی غزه شد و به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه در آمد. وی همچنین از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ عضو شورای دانشجویی دانشگاه و از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ ریاست شورای دانشجویی دانشگاه را بر عهده داشت. وی لیسانس زبان عربی را از دانشکده تربیت دانشگاه اسلامی غزه دریافت کرد.

رژیم صهیونیستی در جریان سرکوب اولین انتفاضه فلسطینی در سال ۱۹۸۹ اسماعیل هنیه را برای سه سال زندانی کرد.

هنیه همچنین در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۹۲‬ همراه با ۴۱۵ نفر از رهبران و فعالان حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور در جنوب لبنان تبعید شد.

این مجاهد راه قدس، پیش از این در سال ۲۰۰۳ نیز به طور مستقیم هدف عملیات ترور اسرائیل قرار گرفته بود.

هنیه خود روایتی شنیدنی از این ترور دارد که آن را اینگونه توصیف می کند: «در سپتامبر ۲۰۰۳ میلادی همراه شیخ احمد یاسین به دیدار دکتر مروان ابوراس رفته بودیم. وقتی ناهار را در منزل ایشان میل کردیم، ناگهان یک هواپیمای اف۱۶ محلی را که در آن بودیم بمب باران کرد. سقف فروریخت و همه جا را دود و گرد و خاک فراگرفت. به شکرانه پروردگار موفق شدیم از منزل خارج شویم و خداوند ما و خانواده دکتر ابوراس را نجات داد».

شهید اسماعیل هنیه بعد از پیروزی جنبش حماس در انتخابات مجلس نمایندگان فلسطین در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵)‌ از سوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، به عنوان نخست وزیر منصوب شد که یک سال بعد و در سال ۲۰۰۷ میلادی این انتصاب از سوی محمود عباس ملغی و هنیه توسط وی از نخست وزیری تشکیلات خودگردان فلسطین برکنار شد.

وی در سال ۲۰۱۷ میلادی جایگزین خالد مشعل در جایگاه رئیس دفتر سیاسی حماس شد و نقش مهمی را در تحولات جبهه مقاومت فلسطین در طی سال‌های اخیر ایفا می کرد.

نزدیکی او با شهید حاج قاسم سلیمانی بر هیچ کس پوشیده نیست. شهید هنیه پس از شهادت حاج قاسم نیز با حضور در مراسم تشییع ایشان در تهران فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شهید قدس معرفی کرد.

هنیه در این مراسم گفته بود: این ترورها و شهادت‌ها بر اراده، ثبات و استقامت و اصرار ما خواهد افزود.

هنیه و طوفان الاقصی

شهید اسماعیل هنیه در کنار مجاهدین مقاومت اسلامی فلسطین در شاخه نظامی حماس و نیروهای جهاد اسلامی نقش مهمی در شکست تاریخی رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی داشت.

این شهید در مقام رئیس دفتر سیاسی حماس، در طی قریب به ۱۰ ماهی که از عملیات طوفان الاقصی و آغاز جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه می گذرد، با رایزنی های فراوان با سران کشورهای جهان و همچنین سران کشورهای اسلامی، نقش مهمی در آگاهی جهان اسلام در محکومیت جنایات بی پایان صهیونیست ها در فلسطین و غزه داشت.

اسماعیل هنیه در جریان جنگ اخیر چندین تن از اعضای خانواده خود را در پی جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی از دست داد. وی در واکنش به خبر شهادت پسرانش گفته بود: خداوند را به خاطر این افتخار که با شهادت سه پسر و چند نوه ام نصیب ما کرد، سپاسگزارم. با این درد و خون، ما برای مردم و ملت خود آرمان و امید به آینده و آزادی می آفرینیم. همه مردم ما و همه خانواده های ساکنان غزه بهای سنگینی در خون فرزندان خود پرداخته اند و من یکی از آنها هستم. نزدیک به ۶۰ نفر از اعضای خانواده من مانند همه مردم فلسطین به شهادت رسیدند و هیچ تفاوتی بین آنها نیست.

تشکر از ایران آخرین سخنان هنیه

به گزارش ایرنا، «اسماعیل هنیه» روز سه شنبه پیش از مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران، ضمن تبریک کسب اعتماد مردم ایران از سوی دکتر پزشکیان، پاسخ وی به پیام تبریک خود و مواضع وی در حمایت از حقوق ملت فلسطین را مایه دلگرمی و افتخار مردم فلسطین و غزه دانست و گفت: امروز مقاومت فلسطین خط مقدم ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی نظام سلطه است و از همین رو دشمن تلاش دارد این خط مقدم را بشکند تا بتواند با به زانو درآوردن مقاومت منطقه را با سیاست‌های دلخواه خود اداره کند و اینجاست که مشخص می‌شود راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت و مقابله با نفوذ مستکبرین و نماینده آنها در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی چقدر مهم است.

رئیس دفتر سیاسی حماس یکی از نتایج عملیات طوفان‌الاقصی را ایجاد اطمینان بیشتر نسبت به قطعیت زوال رژیم صهیونیستی دانست و گفت: در جریان عملیات وعده صادق بیش از ۲۰ کشور سعی کردند چتر حمایتی خود را بر سر این رژیم بکشند و این نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها از یک بحران راهبردی رنج می‌برند و تداوم و تقویت حمایت امت اسلامی از ادامه مقاومت ارکان رژیم صهیونیستی را به لرزه انداخته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha