هرچه باید از دستگیری سه جوینده گنج در سوادکوه بدانید

ساری- ایرنا- حفاری‌های غیر مجاز محوطه های تاریخی و باستانی در نقاط مختلف مازندران به ویژه بخش تاریخی، کوهستانی و جنگل های هیرکانی به عنوان چالش فراگیری که همچنان ادامه دارد، و در آخرین خبرها سه جوینده گنج در سوادکوه دستگیر شدند، وضعیتی که سبب نگرانی مردم میراث دوست استان شده است.

به گزارش ایرنا، طبق اسناد موجود از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون آمار پرونده های ورودی به دادگاه عمومی و انقلاب مازندران با موضوع حفاری های غیر مجاز و کشف کالای قاچاق روند افزایشی داشته و برابر آخرین آمار از منابع رسمی از آن زمان تاکنون حدود ۹۰۰ پرونده برای سوداگران گنج در این استان تشکیل و رسیدگی شده است.

در بیست و ششم فروردین ماه امسال هم دست کم چهار نفر از سوداگران گنج که شبانه مشغول کنده کاری و یافتن گنج در محوطه های تاریخی این بخش ییلاقی و کوهستانی بودند پس از شناسایی و دستگیری از سوی مسوولان امنیتی و انتظامی، پرونده آنان برای سیر مراحل قانونی و صدور حکم تحویل دادگاه عمومی و انقلاب کجور داده شد.

طبق گفته کارشناسان، آثار تاریخی و باستانی در واقع شناسنامه های هر سرزمین محسوب می شود، این شناسنامه های تاریخی را باید از دستبرد هرگونه تخریب و تهدید و حفاری حفاظت کرد چرا که میراث فرهنگی، بناهای تاریخی و میراث نیاکانمان در واقع سندهایی گرانبها از مدنیت مردمان هر مرز و بوم و محافظت آن وظیفه ملی و همگانی است.

هرچه باید از دستگیری سه جوینده گنج در سوادکوه بدانید

عده ای متاسفانه بدون شناخت از این شناسنامه های تاریخی به دنبال دستیابی به عتیقه‌های موجود این محوطه ها و آثار تاریخی را حفاری می کنند، معضلی که مربوط به اکنون نیست بلکه از ادوار گذشته تا امروز این زخم عمیق، با وجود نظارت مسوولان امر، میراث فرهنگی کشور را با مشکل جدی مواجه کرده است.

در شهرستان های مازندران آثار تاریخی و محوطه های باستانی زیادی وجود دارد که به همین سبب هجوم سودجویان برای کشف عتیقه ها و سکه های طلا به این میراث فرهنگی نسبت به مناطق دیگر بیشتر است چون این منطقه به برخورداری مناظر کم نظیر طبیعی سالانه پذیرای میلیون گردشگر خارجی و داخلی است.

در این پیوند فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از دستگیری سه حفار غیر مجاز و جوینده گنج در شهرستان سوادکوه خبر داد.

سرهنگ محمد رضا کردان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بنا بر گزارش پایگاه یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان سوادکوه، در خبر دریافت شده از میراث بانان افتخاری مبنی بر تردد و حضور مشکوک ۲ دستگاه خودرو به همراه تعدادی سرنشین در منطقه چهل چشمه از توابع روستای گرزین خیل، بلا فاصله ماموران یگان حفاظت شهرستان به‌همراه عوامل انتظامی با دستور قضایی به منطقه اعزام شدند و در این عملیات آلات و ادوات حفاری از قبیل بیل، کلنگ، لباس کار کشف و ضبط شد.

وی افزود: در این رابطه سه حفار غیر مجاز دستگیر شد و پرونده به‌منظور سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذی‌صلاح انتظامی و قضایی شد.

کردان گفت: اگر استفاده از دستگاه فلزیاب به‌منظور کشف آثار و اموال تاریخی باشد، برخورد قانونی به عمل خواهد آمد و متخلفان به مراجع قانونی معرفی خواهند شد، در این راستا از تمامی مردم استان درخواست می‌کنیم در صورت مشاهده هرگونه موردی در این خصوص مراتب را با ستاد خبری یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با شماره تماس۰۱۱۳۳۳۹۱۰۰۷ و یا از طریق سامانه ۰۹۶۶۲ به صورت شبانه روزی در میان بگذارند.

هرچه باید از دستگیری سه جوینده گنج در سوادکوه بدانید

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha