تدوین اطلس سرمایه‌گذاری فناوری‌های جهاد دانشگاهی 

تهران- ایرنا- دفترچه فناوری‌های توسعه یافته در جهاد دانشگاهی (اطلس کامل سرمایه‌گذاری فناوری‌های جهاد دانشگاهی) به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حوزه تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان این سازمان معرفی شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان جهاد دانشگاهی، حوزه تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان، یکی از حوزه‌های بسیار مهم در این نهاد انقلابی است که توانسته در راستای تحقق دو مقوله رشد تولید و اقتصاد دانش‌بنیان که طی سال‌های اخیر همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار داشته، فعالیت کند و دستاوردهای قابل توجهی را در قالب برگزاری رویدادهای مختلف و امضای قرارداد با موسسات و مراکز مهم کشور در کارنامه خود به ثبت برساند.

۱۶ مردادماه؛ چهل و چهارمین سالگرد تشکیل نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی است و این نهاد سابقه‌ای ۴۴ ساله در رصد مسائل و چالش‌های کشور و حل آن با اعتماد به توان متخصصان داخلی و تولید فناوری‌های پیشرفته مورد نیاز دارد و امروز عموم مردم ایران اسلامی، می‌توانند از دستاوردهای آن در حوزه‌های پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی و همچنین ارائه آموزش‌های تخصصی و اقدامات فرهنگی بهره‌مند شوند.

دانش‌آموختگان به عنوان بخش عظیم سرمایه‌های انسانی کشور می‌توانند در امر توسعه مشاغل جدید و نوسازی بسیاری از مشاغل کهنه و کم‌بازده پیشگام باشند. جهاد دانشگاهی با توجه به اهمیت این گروه خاص و به پشتوانه انگیزه و شناخت خود از فرآیندهای مرتبط با اشتغال نظیر آموزش، فرهنگ‌سازی، توسعه محصولات و فرایندهای جدید و اجرای طرح‌های اقتصادی و صنعتی و برای انتخاب شیوه حضور موثر در عرصه اشتغال، بر اساس یک برنامه چهار مرحله‌ای وارد مقوله اشتغال دانش‌آموختگان شد.

با گذشت نزدیک به ۱۶ سال از تأسیس این سازمان و تعامل با بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای متولی اشتغال، این سازمان توانسته خدمات علمی، توانمندسازی، تحقیقاتی و اطلاع‌رسانی شغلی شایان توجهی را به مخاطبان خود (دانشجویان، دانش‌آموختگان، سازمان‌ها، کارفرمایان و سرمایه‌گذاران) ارائه کند.

حوزه تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان متولی شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده جهاد دانشگاهی، با ایجاد شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و توسعه مراکز رشد، ‌پارک‌ها و ساختارهای تجاری‌سازی به منظور حمایت از فناوران را به عنوان یک سازمان پیشرو دنبال می‌کند.

این سازمان از طریق فعالیت سه پارک علم و فناوری البرز، کرمانشاه و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی توانسته دستاوردهای مهمی را در این عرصه ایجاد کند تا نام جهاددانشگاهی در این حوزه نیز بدرخشد. این اقدامات از طریق فعالیت ۲۴ مرکز رشد و ۴۰ مرکز نوآوری و شتاب‌دهی (منش) در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و دو برج فناوری (رویان و کرمانشاه) به منصه ظهور نشسته است.

حمایت از ۱۷۰۰ تیم استارتاپی، شرکت دانش‌بنیان و فناور و راه‌اندازی نخستین مرکز توسعه احیای نوآورانه کشور این حوزه در جهاد دانشگاهی است.

یکی از معاونت‌های سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی، معاونت راهبری پارک‌ها و مراکز رشد سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است که از جمله اقدامات شاخص این معاونت می‌توان موارد زیر را برشمرد.

● راه‌اندازی دبیرخانه سیاستگذاری توسعه و ترویج مالکیت فکری کشور در پارک البرز

● پایگاه جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور

● حامی اصلی نمایشگاه ملی آبادیران و حضور در آن

● برگزاری رویداد ملی روز جهانی مالکیت فکری

● تدوین آئین‌نامه انتخاب فناور برتر جهاد دانشگاهی

● تدوین و یکسان‌سازی قراردادهای استقرار و انتفاع ساختارهای نوآوری و فناوری

● واگذاری مسئولیت ارزیابی و تایید صلاحیت مراکز نوآوری کشور به ستفا

● برگزاری دومین گردهمایی فعالان نوآوری اجتماعی کشور (نوپیا)

● برگزاری هفدهمین گردهمایی سالانه ساختارهای فناوری و نوآوری جهاد دانشگاهی

● ایجاد ساختارهای فناوری و نوآوری چون فب‌لب‌های تخصصی و مراکز هم‌آفرینی CDMC

● برگزاری رویدادهای تخصصی در ساختارها

● راه‌اندازی سامانه جامع ساختارهای فناوری و نوآوری جهاد دانشگاهی

● حضور فعال در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار کشور

● دبیرخانه طرح راهبری زنجیره ارزش دارو در پارک البرز

● برگزاری تورهای ملی راهیان فناوری و دوره‌های آموزشی تخصصی توانمندسازی حوزه ستفا

دفتر امور اقتصادی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی طی سال‌های گذشته اقدامات بسیاری انجام داده است که از جمله اقدامات شاخص آن انعقاد قرارداد باز با موسسه آموزشی و تحقیقاتی وزارت دفاع (طرح ملی جهاد علمی)، ایجاد دفترچه فناوری‌های توسعه یافته در جهاد دانشگاهی (اطلس کامل سرمایه‌گذاری فناوری‌های جهاد دانشگاهی) و انعقاد توافق‌نامه فراورش نفت خام (با ایجاد سالانه ۴۷۰ هزار دلار ارزش افزوده برای جهاد دانشگاهی) هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha