ادامه واکنش ها به واگذاری دنای شمالی/ پای اجرای سد در میان است

یاسوج- ایرنا- مصوبه جنجالی جدایی دنای شمالی (به وسعت ۶۱ هکتار) ازکهگیلویه و بویراحمد در اردیبهشت ماه امسال در شورای عالی محیط زیست به تصویب رسیده است، واکنش‌ها در فضای مجازی حاکی از نگرانی و مخالفت جدی مردم کهگیلویه و بویراحمد از این مصوبه‌ است و در این رابطه البته نقدهای فراوان و واکنش های جدی هم از سوی استادان دانشگاه، مسئولان ارشد استانی و فعالان و دوستداران محیط زیست به آن وجود داشته است.

به گزارش ایرنا، ادامه واکنش ها به این مصوبه و اظهارات جدید مسئولان استانی و حفاظت محیط زیست استان پرده دیگری از این مصوبه جنجالی را کناز زد و به نظر می رسد پای اجرای یک سد آن هم در دنا در میان است؟ 

این مصوبه در حقیقت شرایط و زمینه را برای اجرای آن سد که به ادعای مدیران محیط زیست استان خسارات جبران ناپذیری را به حوزه زاگرس و ذخیرگاه زیست کره دنا و طبیعت بکر و خدادادی این منطقه پرشکوه وارد می کند هم در میان است.

منطقه حفاظت شده دنا به مساحت ۶۷ هزار هکتار و پارک ملی دنا به مساحت ۳۵ هزار هکتار، که بخشی از آن در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و بخش دیگری از آن در استان اصفهان واقع است، از سال ۱۳۶۹ تاکنون به مدیریت حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده است، اما گویا طبق این مصوبه مدیریت حدود ۶۱ هکتار به استان اصفهان واگذار می شود.

برخی از صاحبنظران در حوزه محیط زیست بر این باورند که در صورت عملی‌شدن این مصوبه علاوه بر بحث مشکلات حقوقی که در حوزه تعقیب متخلفین زیست‌محیطی خواهیم داشت، بدون شک سدسازی و انتقال آب را نیز در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود، چرا که مجوز سدسازی روی رودخانه ماربر سهل الوصول تر از قبل می شود.

در حالی که سدسازی در این منطقه به از بین رفتن اکوسیستم این منطقه و به خطر افتادن زیست جانوری منجر می شود. انتقال آب بین حوزه ای از این رودخانه در حالی مطرح است که حتی مردم «سمیرم» نیز به این ماجرا اعتراض دارند.

انتقال آبی که قرار است آب رودخانه ماربر را از بخش پادنای شهرستان سمیرم به مرکز استان اصفهان منتقل کند، یک انتقال آب بین حوضه‌ای که از حوضه آبریز کارون به حوضه زاینده‌رود و البته بین حوضه‌های اصلی، یعنی انتقال آب از حوضه اصلی آبریز خلیج فارس به فلات مرکزی است.

طبق نظر کارشناس محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد، رودخانه ماربر، یکی از سرشاخه‌های رودخانه خرسان و نهایتاً سرشاخه رودخانه کارون است؛ یعنی در صورتی که انتقال آب رودخانه ماربر، انجام شود، شاهد کم‌آب شدن رودخانه خرسان و نهایتاً کم‌آب شدن رودخانه کارون و سد کارون۳ هستیم.

مسئله‌ای که طبیعت و محیط زیست استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان را تحت تأثیر خود قرار داده و اثرات مخرب و زیان‌باری دارد.

موضوع مهم این است که چرا بخشی از طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد بدون حضور مسئولان این استان و در بی‌خبری کامل، یک سال پیش طی این مصوبه به استان اصفهان داده شده است.

مصوبه واگذاری دنای شمالی و ادامه واکنش ها

روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش از مصوبه شورای عالی محیط زیست هیچ دعوت نامه‌ای برای حضور و شرکت مسئولان استانی در جلسات دریافت نکرده‌ایم و آماده دریافت مستندات و پاسخگویی به شبهات هستیم.

هادی سینایی رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط کهگیلویه و بویراحمد با اعلام آمادگی این اداره کل برای پاسخگویی به شبهات پیرامون حضور نیافتن محیط زیست در جلسات، اظهار کرد: روزهای اخیر در فضای مجازی شبهات و سؤالاتی پیرامون چرایی عدم حضور مسئولان محیط زیست در جلسات سازمانی خود پیرامون مصوبه شورای عالی محیط زیست مطرح شده، این اداره ضمن اعلام اینکه «قبل» از تصویب این مصوبه هیچ گونه مکاتبه اداری، نامه رسمی یا دعوت نامه‌ای از طرف سازمان مرکزی برای حضور محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد صورت نگرفته و شایعاتی پیرامون عدم حضور مسئولان محیط زیست در جلسات وجود دارد.

بنابراین اداره روابط عمومی محیط زیست استان ضمن رد هر گونه شایعه اعلام می‌دارد که هر شخص حقیقی یا حقوقی مستنداتی دال بر دعوت از مسئولان محیط زیست استان برای شرکت در این جلسه قبل از مصوبه ۱۳ اردیبهشت۴۰۳ را دارد «یادآوری می‌کنم قبل از تاریخ مصوبه» ارائه نماید تا نسبت به پاسخگویی به شبهات شفاف‌سازی‌های لازم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: تنها ۲ دعوتنامه از طرف سازمان برای محیط زیست استان پیرامون موضوع صادر شده که اولی به تاریخ ۲۷ /۰۴/ ۴۰۳ و دومی به تاریخ ۴۰۳/۵/۱ هر دو نامه از طرف مدیرکل دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق بوده که از مدیران کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان بمنظور اجرایی نمودن مصوبات سی و هشتمین جلسه شورای عالی محیط زیست با موضوع «ارتقاء سطح منطقه حفاظت شده پادنا» دعوت شده که به‌دلیل همزمانی تاریخ نامه‌ها با آتش سوزی یک هفته‌ای منطقه حفاظت شده خامین باشت و اعتراض محیط زیست استان نسبت به مفاد مصوبه در این جلسه شرکت نکرد.

روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: هر دو جلسه بعداز مصوبه و به‌منظور اجرایی نمودن مصوبات بوده است.

مصوبه واگذاری دنای شمالی و ادامه واکنش ها

با قاطعیت از تمامیت ارضی و حقوق حقه مردم استان دفاع می‌کنیم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان اصفهان منطقه حفاظت شده جدیدی در پادنا تعریف کرده است که شامل بخشی از منطقه حفاظت شده قبلی می‌شود، به منظور مدیریت، وحدت رویه، یکپارچگی، شیوه برخورد، مدیریت حفاظت از دو نقطه در محدوده استان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد است، به کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده است.

سید جواد هاشمی مهر اظهار کرد: در مصوبه نیز هیچ اشاره‌ای به تغییر در مدیریت جدید منطقه حفاظت شده دنا نشده و تغییری در مدیریت به وجود نیامده است، فقط از ارتقای یک منطقه جدید نام برده شده است.

وی افزود: مصوبه در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ به شورای عالی محیط زیست رفته که ریاست آن را رئیس جمهور شهید برعهده داشته است، شایعه شده بوده که هیچ کدام از مدیران استان در این جلسه حضور نداشته‌اند، اصلاً نیازی به حضور مدیران در این جلسه نبوده است، از استان اصفهان نیز در این جلسه حضور نداشته‌اند.

هاشمی مهر گفت: بعد از ابلاغ این مصوبه، اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد طی نامه‌ای در تاریخ ۶ تیرماه به این موضوع اعتراض کرد. ضمن اینکه در خلال این تغییر و تحولات، یک وجب از خاک استان ما دچار تغییر نمی‌شود، ولی ایرادات حقوقی به این مصوبه وارد است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ما با قاطعیت از تمامیت ارضی استان و حقوق حقه مردم استان دفاع می‌کنیم و از نماینده محترم ولی فقیه و نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد انتظار داریم که از نظر حقوقی به این موضوع ورود کنند، وگرنه از نظر تقسیمات کشوری هیچ تعرضی به خاک استان کهگیلویه و بویراحمد وارد نشده است.

مصوبه واگذاری دنای شمالی و ادامه واکنش ها

مخالفت محیط‌زیست استان با این مصوبه جنجالی

روابط‌عمومی محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرایی‌شدن مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست در آینده نزدیک تراژدی خشک‌شدن کوهرنگ را در «دنا» شاهد خواهیم بود.

هادی سینایی افزود: مرکز به مخالفت شفاهی و کتبی محیط‌زیست استان بی‌توجهی کرده است و شواهد و نیات پشت پرده این اقدام نشان می‌دهد در صورت اجرایی‌شدن این مصوبه، یقیناً در آینده‌ی نزدیک، شاهد تکرار تراژدی غم‌انگیز کوهرنگ در «دنا» خواهیم بود.

وی گفت: همان‌گونه که از سال ۱۳۷۰ تا کنون دیده، شنیده و لمس شده، تنها نسخه حراست از دنا که هیچ نسخه مشابه دیگری ندارد سیستم مدیریت یکپارچه خواهد بود.

سینایی تصریح کرد: به گواه حبس‌های «هشت» ساله‌ای که کشیده‌ایم و تا پای چوبه اعدام رفته‌ایم. به گواه گلوله‌هایی که خورده‌ایم و دست و پاهایی که برای همیشه از دست داده‌ایم.

وی تأکید کرد: فرزندان این مرزوبوم «دنا» کهگیلویه و بویراحمد در این ۳۳ سال نشان دادند که هم توانسته‌اند و هم «می‌توانند» به‌خوبی از عهده این کار برآیند.سؤالی که در اینجا مطرح بوده و بی‌پاسخ مانده است این است که محیط‌زیست استان اصفهان طی این ۳۳ سال در کجای بحث حفاظت مشارکتی و حراست از دنا قرار داشته و چه کمک دلسوزانه‌ای به دنا در این سه دهه روا داشته که اکنون به فکر نسخه‌پیچی برای دنا افتاده است تا خود را قانع کنیم و بگویم نیتشان حفاظت است؟ این اقدام شما ما را بیشتر به یاد جمله معروف «ما را به خیر شما امیدی نیست شر مرسان» می‌اندازد .

روابط‌عمومی محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: بی‌تردید طراحان این مصوبه سودای دیگری در سر دارند که ما به‌عنوان، فعالین محیط زیستی، تشکل‌های مردمی، مردم طبیعت دوست دنا و استان، اصحاب رسانه و مسئولین در رأس دستگاه محترم قضا به‌عنوان مدعی‌العموم، با اتحاد و همدلی، همان‌گونه که جلوی سد خرسان ۳ را گرفتیم نخواهیم گذاشت، تراژدی غم‌انگیز خشک‌شدن کوهرنگ بر سر دنا و «رودخانه خرسان» بیاید.

وی تأکید کرد: روزهای آینده به طور مفصل به تبعات این اقدام در حوزه‌های محیط طبیعی، محیط انسانی، تعهدات ملی و بین‌المللی و چرایی بی‌توجهی سازمان به مخالفت‌های کتبی و شفاهی استان خواهیم پرداخت.

سینایی گفت: در صورت عملی‌شدن این مصوبه علاوه بر بحث مشکلات حقوقی که در حوزه تعقیب متخلفین زیست‌محیطی خواهیم داشت، یقیناً سدسازی و انتقال آب را نیز در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

روابط‌عمومی محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: اصفهان از لحاظ حدود آن‌قدر وسیع است که یقیناً سینه‌چاک حفاظت از طبیعت دنا نخواهد بود، طمع مسئولین اصفهان به رودخانه «ماربر» در قالب واگذاری مدیریت ضلع شمالی دنا برای سهل‌الوصول کردن دریافت مجوزات درون‌استانی و انتقال آب آن، هدفی است که آنها برای آینده خود ترسیم و دنبال می‌کنند.

سینایی تصریح کرد: در جلسه سازمان مرکزی که با حضور مدیرکل و معاون محیط طبیعی محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد و نمایندگان اصفهان برگزار و موضوع مطرح شد محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد به‌صراحت مخالفت خود را اعلام کرد .

روابط‌عمومی محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مخالفت شدید محیط‌زیست استان باعث شد در اقدامات بعدی، بدون اطلاع استان ما و با حضور استاندار اصفهان جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست تشکیل و در این جلسه موضوع مصوب شود.

این فعال محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمدی گفت: محیط‌زیست استان پس از شنیدن موضوع با ارسال نامه‌ای به سازمان مرکزی با ذکر دلایل کارشناسی نسبت به این مصوبه دوباره مخالفت خود را اعلام نمود؛ اما گویا بایگانی کردن این نامه، حداکثر اقدام سازمان مرکزی بوده که انجام داده است.

وی با یادآوری این نکته که کشور در مقابل دنا به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره تعهدات بین‌المللی دارد که هر ۱۰ سال یکبار بازنگری می‌شوند، گفت: دنا «دهمین» ذخیرگاه کشور و «نخستین» ذخیرگاه بعد از انقلاب است که در شانزدهم تیر ۱۳۹۰ ثبت بین‌المللی شده است.

محیط‌زیست استان موظف است هر ۱۰ سال یک‌بار با حضور نمایندگان یونسکو اقدامات خود را در راستای مدیریت و حفاظت از آن مستند تشریح کند تا بتواند حمایت سازمان‌های بین‌المللی را برای یک دوره ۱۰ساله دیگر به دست آورد، کمااینکه در اول خرداد ۴۰۲ چنین اقدامی طی سه‌روزه مداوم در سازمان مرکزی با حضور مسئولان سازمانی و بین‌المللی از طرف محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت و فرزندان استان با افتخار توانستند برای یک دوره ۱۰ساله دیگر آن را در فهرست جهانی یونسکو تمدید کند.

وی تأکید کرد: بنابراین بحث واگذاری مدیریت ضلع شمالی دنا موضوعی است که تحت هیچ شرایطی نسخه اجرایی ندارد و نمی‌شود به‌راحتی از کنار آن گذشت.

مصوبه واگذاری دنای شمالی و ادامه واکنش ها

تعرض به دنا یعنی تعرض به هویت همه نام‌ها و نشان‌هایمان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و فعال سیاسی در کهگیلویه و بویراحمد، در مطلبی خطاب به استاندار و نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس، گفت: ما با نام و نشان دنا شناخته شده‌ایم و تعرض به دنا یعنی تعرض به هویت همه نام‌ها و نشان‌هایمان.

علی خرامین افزود: بنا به اخبار مسموع از سایت‌ها و مراکز معتبر خبری در یک اقدام ناسنجیده و تا حدودی تحقیرآمیز یکی از استان‌های همجوار قصد الحاق منطقه دنا را به منطقه جغرافیایی خویش نموده و تا حدودی در بی‌خبری یا سکوت مسئولین استانی مقدمات الحاق را فراهم نموده است.

وی تاکید کرد: دنا، نیر، خائیز، و خامی نشان چهارگانه این سرزمین مظلوم و فلاکت کشیده بوده و خواهد بود. استان، ویژه سرزمین‌های شمالی و سردسیری آن در هیج جایی بدون از نام دنا هویتی تاریخی و جغرافیایی نخواهند داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و فعال سیاسی در کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: غارت و اشغال دنا یعنی غارت تاریخ و جغرافیای مردمان این سرزمین. این سرزمین بدون نام کیخسروی افسانه‌ای و مردان نام‌آور سی‌گانه‌اش و بیژن نامدار تا حد زیادی هویت تاریخی خود را از دست خواهد داد.

خرامین عنوان کرد: ما با نام و نشان دنا شناخته شده‌ایم و تعرض به دنا یعنی تعرض به هویت همه نام‌ها و نشان‌هایمان.
خوف آن را دارم که این جدایی همانند جدایی سرزمین‌های آبشاری و منطقه استراتژی جلاله زمینه غارت‌های دیگری از سرمایه‌های این استان باشد.

وی ادامه داد: مصرانه و مجدانه از شماها تقاصامندم به عنوان متولیان امر استان در خاموش کردن این نقشه نامیمون تلاش و هر چه سریعتر زمینه قطع کردن دست طمعکاران تحقیرگر را از این هویت جغرافیایی و تاریخی استان فراهم نمایید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و فعال سیاسی در کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در ضمن پیشنهاد می‌نمایم با توجه به قرابت تاریخی، جغرافیایی، نژادی و عاطفی مردمان نجیب و بزرگوار منطقه پادنا با این استان تمام تلاش خود را برای الحاق این مناطق به سرزمین دنای استوار به عمل بیاورید.

مصوبه واگذاری دنای شمالی و ادامه واکنش ها

ورود دادستانی کهگیلویه و بویراحمد به یک مصوبه زیست محیطی

دادستان مرکز کهگیلویه وبویراحمد گفت: مصوبه ای مبنی بر جدا شدن دنای شمالی از مدیریت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد در فضای مجازی و رسانه های محلی و ملی بازتاب وسیعی یافته و اگر چنین مصوبه ای درست باشد در راستای دفاع از حقوق عامه (چون این مصوبه در تهران تصویب شده) پیگیری های لازم از طریق دادستانی کل کشور انجام خواهیم داد.

انتشار خبری با عنوان مصوبه جدایی دنای شمالی از محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، در فضای رسانه‌ای و در میان دوستداران محیط زیست، بازتاب وسیعی یافته و با واکنشها و مخالفت مردم و اداره کل محیط زیست استان مواجه شده است.

روشن شدن ابعاد این تصمیم و نقض آن هم اینک به یک مطالبه عمومی در کهگیلویه و بویراحمد مبدل شده و حتی کارزارهای مختلفی در فضای مجازی استان به راه انداخته شده است.

سید علی ملک حسینی در رابطه با این موضوع، اظهار کرد: اگر چنین مصوبه ای درست باشد در ابتدا توضیحات مسئولان محیط زیست استان را می شنویم و اگر لازم باید از طریق دادستانی کل کشور مطالبه مان را پیگیری می کنیم.

وی افزود: چون این مصوبه در تهران بوده امکان اینکه در استان پیگیری شود وجود ندارد و باید از طریق دادستانی کل کشور این مطالبه دنبال شود.

مصوبه واگذاری دنای شمالی و ادامه واکنش ها

نماینده بویراحمد از تعلیق مصوبه واگذاری دنای شمالی به اصفهان خبر داد

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی پیش تر هم از لغو مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست کشور در خصوص جداسازی منطقه دنای شمالی خبر داد و گفت: البته به همان میزان که دیگران را مقصر می دانیم باید نسبت به کم کاری هایی که در استان و فرایند تصویب این مصوبه وجود داشت هم پاسخگو باشیم.

محمد بهرامی اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که در روز های اخیر انجام شد این حکم متوقف شده است.

وی افزود: این موضوع بیش از یک سال است که مطرح شده و بنا به دلایلی نگهداری سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به این نتیجه رسیده که مدیریت این منطقه تغییر کند و استان اصفهان نیز پیشنهاد داده که این منطقه به این استان داده شود.

بهرامی تصریح کرد: آنگونه که سازمان حفاظت محیط زیست گزارش داد بهتر بود که مسوولان و متولیان امر در استان محکم تر از این میراث ارزشمند و غنی دفاع می کردند و مرتب در جلسات این شورا حضور می یافتند و اجازه تضییع حق استان را نمی دادند.

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اینک این حکم لغو و متوقف شده و قرار است جلسه‌ای دراین‌خصوص با حضور اعضای شورای‌عالی محیط‌زیست کشور داشته باشیم.

بهرامی گفت: شرح ماجرا هم به‌زودی در اختیار مردم استان قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، انتشار خبری با عنوان مصوبه جدایی دنای شمالی از محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، در فضای رسانه‌ای و در میان دوستداران محیط زیست، بازتاب وسیعی یافته و با واکنشها و مخالفت مردم و اداره کل محیط زیست استان مواجه شده است.

روشن شدن ابعاد این تصمیم و نقض آن هم اینک به یک مطالبه عمومی در کهگیلویه و بویراحمد مبدل شده و حتی کارزارهای مختلفی در فضای مجازی استان به راه انداخته شده است.

به گزارش ایرنا، یکی از مصوبه های موجود در نشست شورای عالی محیط زیست کشور در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ این بوده که منطقه پادنا به مساحت حدود ۳۰ هزار هکتار در شهرستان سمیرم در استان اصفهان است که می تواند پشتوانه خوبی برای مجموعه حفاظتی دنا که از مهمترین مناطق حفاظت شده ما در زاگرس است باشد، مجموعه دنا که پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد به ارتفاعات پادنا در شهرستان سمیرم متصل است که حیات وحش میان این دو منطقه رفت و آمد دارد از این رو می تواند پشتوانه بسیار خوبی برای منطقه دنا باشد، ضمن اینکه پوشش گیاهی خوبی دارد منطقه ای ییلاقی و پرآب است و به راحتی حیات وحش می تواند احیا شود مشکلی هم با تنش های خشکسالی نخواهد داشت. این منطقه تا پیش از این جزو مناطق آزاد بود.

چند روزی است که خبر تصویب مصوبه ای جنجال بر انگیز و اختلاف افکنی مبنی بر جدا شدن دنای شمالی از محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در فضای رسانه ای و در میان دوستداران محیط زیست استان بازتاب وسیعی یافته و با واکنش های متعدد و مخالفت های شدید مردم استان مواجه شده است.

آنگونه که شواهد نشان می دهد، مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد و معاون وی مخالفت خود را با این مصوبه به صورت کتبی و شفاهی پیش تر و در نشستی که در سازمان مربوطه اعلام کرده بودند و خواهان ادامه مدیریت یکپارچه ۳۰ ساله این منطقه حفاظت شده بودند.

اما اکنون این مصوبه در شورای عالی محیط زیست گرفته شده است البته این مصوبه گویا از ماه ها قبل بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha