امانی: ایران اجازه نمی‌دهد منطقه تحت اداره آمریکا و اسرائیل قرار بگیرد

تهران-ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان گفت: همانطور که از مراسم تحلیف رئیس جمهور دیدید مشخص بود که سیاست ایران در قبال مقاومت تغییری نکرده در حوزه سیاست داخلی هم رئیس جمهور مواضع خاص خودشان را دارند که آن هم منطبق بر قانون اساسی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، مجتبی امانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان بعدازظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری با رسانه‌های مختلف در خصوص ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین، اظهارداشت: متاسفانه شاهد این بودیم که ساعت ۲ نیمه شب گذشته یکی از مهمانان خارجی ما در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در محل اقامت خودش مورد هدف قرار گرفت. در خصوص شخصیت آقای هنیه همه شما آگاه هستید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان ادامه داد: به هر حال این حادثه تروریستی رخ داده و ما پیگیر مسائل مربوط به آن خواهیم بود. تقریباً ۹ ساعت از این ترور می‌گذرد و مسئولان کشور ما پیگیر موضوعات مرتبط با این حادثه تروریستی هستند.

وی افزود: همچنین رهبری معظم انقلاب اسلامی ایران هم پیامی را در این ارتباط صادر کردند. حوادث مرتبط با ضاحیه و قبل از آن هم از جمله موضوعاتی است که مورد اهتمام ما قرار دارد.

امانی بیان کرد: همانطور که از مراسم تحلیف رئیس جمهور دیدید مشخص بود که سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال مقاومت تغییری نکرده در حوزه سیاست داخلی هم رئیس جمهور مواضع خاص خودشان را دارند که آن هم منطبق بر قانون اساسی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان بیان کرد: از ابتدای حملات رژیم صهیونیستی به غزه پس از ۷ اکتبر ما شاهد پیام‌های زیادی از طرف کشورهای غربی پیام‌های غیر مستقیم از سوی آمریکا بودیم. همه این‌ها و به خصوص آمریکایی‌ها یک پیام داشتند که مانع گسترش جنگ شوید.

وی گفت: فکر کنم شهید امیرعبداللهیان در همین مکان پاسخ آمریکایی‌ها را اینگونه داد که جلوگیری از گسترش جنگ با ارسال تسلیحات و حمایت‌های مالی و نظامی آمریکا متناقض است. در همین چند روز پس از واقعه مجدل شمس هم شاهد هستید که آمریکایی‌ها پیام‌هایی را به مسئولین لبنانی با همین مضمون دادند.

امانی تصریح کرد: الان هم اصرار دارند که پاسخ طرف‌هایی که از آنها افرادی به شهادت رسیدند پاسخ‌های محدودی باشد. ما فکر می‌کنیم رفتار آمریکا منافقانه است، اما از لحاظ عملی اعتقاد داریم رژیم صهیونیستی در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان بیان کرد: به نظر می‌رسد آقای پزشکیان پیام‌های خاص خودشان را راجع به سیاست خارجی ر سخنرانی‌های خودشان و دیدارهای خودشان شفاف کردند. در یک جمله می‌توانیم بگوییم سیاست ایران و سیاست خارجی ایران به صورت کلی تغییری نخواهد داشت و منطبق بر قانون اساسی است ولی در زمینه‌ها ممکن است متفاوت باشد.

وی ادامه داد: درباره موضع جمهوری اسلامی ایران درباره ترور ترور شهید اسماعیل هنیه هم با توجه به اینکه ساعت کمی از آن می‌گذرد نیازمند مشخص شدن برخی از جزئیات است. به طور کلی می‌توانم بگویم همان نتیجه‌ای که رژیم صهیونیستی از ترور شیخ احمد یاسین یا شهید فتحی شقاقی گرفت از این ترور هم خواهد گرفت.

امانی افزود: آیا نقش حماس کاهش پیدا کرد یا افزایش پیدا کرد؟ آیا پیشرفت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پس از ترور دانشمندان هسته‌ای که به وسیله رژیم صهیونیستی انجام شدمتوقف شد؟ آیا قدرت و اقتدار ایران پس از ترور شهید سلیمانی کاهش پیدا کرد یا افزایش پیدا کرد؟

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تصریح کرد: با توجه به اینکه ساعت محدودی از این موضوع می‌گذرد نمی‌توانم پاسخ مشخصی به این مسئله بدهم و قطعاً مسئولین نظامی ما در در این خصوص صحبت خواهند کرد. ولی هیچگاه جنایت رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران بدون پاسخ نبوده است.

وی ادامه داد: ما عملیات وعده صادق را شاهد بودیم و ایران نشان داد که در این عملیات هم می‌تواند تصمیم بگیرد، هم اجرا کند و هم به موفقیت برسد. می‌توانم بگویم که همین عوامل سه گانه به مراتب قوی‌تر به صورت بالقوه در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد
بهتر است صبر کنیم تا جزئیات بیشتری از پاسخ جمهوری اسلامی ایران اعلام شود.

امانی تصریح کرد: ما این رو می‌دانیم که معمولاً آمریکایی‌ها در این قبیل جنایت‌ها صهیونیست‌ها را هدایت و پشتیبانی می‌کنند. اگر این موضوع مشخص شود که آمریکایی‌ها در این عملیات با نتانیاهو هماهنگ و همراه بوده این علامت خطرناکی برای منطقه به حساب می‌آید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال گسترش جنگ در منطقه نبوده است، اما این نکته رو هم باید در نظر بگیرند که ایران اجازه نخواهد داد که منطقه تحت اداره آمریکا و اسرائیل قرار بگیرد، تاریخ ۴۵ ساله ایران این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد و آنها باید از این مسئله درس عبرت بگیرند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا شاهد رویارویی ایران و آمریکا در منطقه خواهیم بود عنوان داشت: هنوز مشخص نیست که آمریکایی‌ها درباره این موضوع دقیقاً چه موضعی دارند. من در پاسخ قبلی خودم این را بیان کردم که ورود بیشتر آمریکایی‌ها به موضوع چقدر می‌تواند خسارت بار باشد.

امانی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای هر موضوعی که امنیتش را تهدید کند آمده است و موضوع مهم‌تر این است که آمریکایی‌ها بدانند ایرانیان در دفاع از مقاومت کوتاهی نمی‌کنند و اینکه چگونه چطور و کجا این حمایت صورت بگیرد بستگی به حوادث مختلف دارد. به هر حال کل دنیا به خصوص رژیم صهیونیستی فهمید اگر ما اراده کاری را داشته باشیم حتماً آن را با موفقیت به انجام خواهیم رساند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تصریح کرد: خود آمریکایی‌ها اعتراف کردند که حضورشان در عراق، دخالتشان در افغانستان اشتباه بود و آنان نباید این خطا را دوباره تکرار کنند. البته ما نشانه‌ای برای ورود آمریکا به این موضوع نمی‌بینیم و به گمان می‌رود که آمریکایی‌ها عاقل‌تر از این باشند که بخواهند تجربه شکست خورده خود را مجدداً تکرار کنند.

وی بیان کرد: بحث ما با آمریکایی‌ها حمایت‌های آنان از رژیم صهیونیستی است که این موضوع کمکی به بقای رژیم صهیونیستی نمی‌کند. آنچه امروز برای اسرائیل خطرناک شده وجود شخص نتانیاهوست. این کارهای جنون آمیز هم باعث نمی‌شود که وی بیشتر در اسرائیل به حیات خود ادامه دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha