۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۳
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85554332
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک هزار و ۲۰۰ پلاک کشاورزی در همدان رفع تداخل شد

۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۳
کد خبر: 85554332
یک هزار و ۲۰۰ پلاک کشاورزی در همدان رفع تداخل شد

همدان - ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: یک هزار و ۲۰۰ پلاک از اراضی کشاورزی استان رفع تداخل شده که عمده آنها طی سه سال گذشته انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا بهراملو روز چهارشنبه در بازدید از نمایشگاه تخصصی کشاورزی همدان اظهار کرد: کشاورزی این استان حرف برای گفتن زیاد دارد به طوری که برخی از برنامه‌ها برای نخستین بار در کشور در این استان انجام و به عنوان الگو مطرح شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در استان همدان همچون بسیاری از دیگر نقاط کشور آب، یک مساله حیاتی است،اظهار کرد: بنابراین بهره‌وری منابع آبی را باید جدی بگیریم به ویژه در بخش کشاورزی که ۷۵ درصد آب را مصرف می‌کند، بنابراین باید استان به سمت تولید بهره‌ور محور حرکت کنیم و در این راستا نقشه راه ۴۰ ساله تولید محصولات کشاورزی برای نخستین بار در کشور تدوین شده است.

تولیدات کشاورزی همدان تا سال ۱۴۴۰باید به ۹ میلیون تن برسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه بر اساس این نقشه امسال میزان تولید محصولات کشاورزی به پنج میلیون تن می‌رسد،تصریح کرد: همچنین بر اساس این سند، در سال ۱۴۱۰ میزان تولید محصولات کشاورزی استان به ۶ میلیون تن و در سال ۱۴۴۰ به ۹ میلیون تن می‌رسد البته باید این نکته را نیز متذکر شد، این ادعا تنها روی کاغذ نیست و به صورت عملیاتی دیده شده است.

وی همچنین ادامه داد: مولدسازی در روستاها در چهار مولفه گلخانه، صنایع تبدیلی، دامداری و عرضه مستقیم کالا دنبال شده تا تولید ملی با مشارکت مردمی مد نظر مقام معظم رهبری در این حوزه محقق شود.

بهراملو با بیان اینکه ۴۱ کشاورز نمونه ملی در سال زراعی گذشته به کشور معرفی شده است،خاطرنشان کرد: شرایطی فراهم شده تا از تجربیات این افراد به عنوان نخبه کشاورزی استفاده شود.

وی تأکید کرد: در نمایشگاه تخصصی کشاورزی همدان، ۷۵ شرکت شامل ۵۵ شرکت استانی و ۲۰ شرکت خارج از استان، آخرین یافته‌های خود را عرضه می‌کنند تا به رشد تولید کمک شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: همزمان با این نمایشگاه ۶ کارگاه آموزشی برگزار می‌شود که به تولید دانش‌بنیان در بخش کشاورزی استان کمک می‌کند.

رشد ۷۵ درصدی خرید گندم در همدان

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم در استان خریداری شده است، گفت: تاکنون ۷۵ درصد میزان خرید گندم خریداری شده نسبت به سال گذشته افزایش یافته و انتظار می‌رود که با توجه به اقلیم و مبارزه خوب با سن غلات، بیش از ۷۰۰ هزار تن گندم در استان خریداری و رکورد تاریخی شکسته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان آیش هستند،اظهار کرد: طبق برنامه، ظرف سه سال میزان آیش را به صفر می‌رسانیم به طوری که همه اراضی هر ساله به صورت تناوبی کشت خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه دانه‌های روغنی توسط کارخانه‌های استان خریداری می‌شود اضافه کرد: گیاهان دارویی نیز سفارش محور با همکاری بخش خصوصی کشت و فروخته می‌شود.

۳۰۰ هکتار گلخانه طی سه سال گذشته در همدان به بهره برداری رسید

بهراملو در ادامه با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته ۲۲۰ هکتار گلخانه ایجاد شده است،تصریح کرد: در حالی که در سه سال گذشته ۳۰۰ هکتار گلخانه در استان به بهره‌برداری رسیده، همچنین ۱۴۱ هکتار در نوبت دریافت تسهیلات و ۲۰۰ هکتار نیز در مسیر معرفی به بانک ها است.

وی تاکید کرد: استاندار همدان در بحث گلخانه‌ها به عنوان حامی ورود کرده است به نحوی که در راستای احداث گلخانه در همه زمین‌ها موافقت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگر با اشاره به اینکه میزان جوجه ریزی در استان به حدی رسیده که مرغ مازاد را صادر می‌کنیم به طوری که میزان جوجه ریزی از چهار میلیون قطعه در هر ماه گذر کرده است،گفت: در حوزه گوشت قرمز نیز به زودی تولید روند افزایشی پیدا خواهد کرد به طوری که با اجرای طرح مولدسازی روستاها کمتر از یک سال تولید گوشت قرمز بهینه خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه صنایع تبدیلی نیز سردخانه‌های فعال به ۹۱ مورد رسیده است،ادامه داد: این مهم به فرآوری محصولات کمک شایانی می‌کند.

اخبار مرتبط