۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۵۷
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85554355
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۰۰ هکتار منابع طبیعی گناباد با مشارکت مردم  نهال‌کاری شد

گناباد-ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد گفت: ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان در یک سال گذشته با مشارکت مردم، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف نهال‌کاری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالفضل شاکری روز چهارشنبه در آیین روز جنگل‌بانی و تجلیل از فعالان حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی گناباد افزود: این شهرستان با توجه به استمرار معضل خشکسالی و تشدید معضل بیابان زایی در سال های گذشته درگیر گرد و غبار و طوفان بوده که مشکلات زیادی برای مردم مناطق شهری و روستایی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه گناباد با چهار کانون فرسایش بادی از نقاط مستعد بیابان‌زایی در استان خراسان رضوی به شمار می رود، تصریح کرد: اجرای طرح‌های نهال‌کاری با مشارکت مردم در عرصه‌های منابع طبیعی نقش مهمی در کاهش معضل بیابان‌زایی در این شهرستان داشت.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری را از دیگر طرح‌های بیابان‌زدایی برای مقابله با معضل بیابان‌زایی در عرصه های منابع طبیعی این شهرستان برشمرد.

کاشت نهال در یک هزار هکتار از عرصه‌های گناباد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد هم گفت: به دنبال تاکید رهبر معظم انقلاب در آیین روز درختکاری پارسال مبنی بر کاشت سه نهال توسط هر ایرانی، کاشت یک میلیارد نهال در نقاط مختلف کشور به مدت چهار سال در دستور کار مسوولان قرار گرفت که سهم استان خراسان رضوی، کاشت سالانه ۳۷ میلیون اصله نهال است.

مجتبی محرابی گفت: در این راستا یک هزار هکتار از عرصه های شهرستان گناباد برای کاشت نهال در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: از این میزان ۴۰۰ هکتار از مناطق بیابانی شهرستان با مشارکت مردم و بخش های دولتی و خیران، صنایع، معادن، دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و بسیج سازندگی در یک سال قبل نهال‌کاری شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد ادامه داد:‌ چهار میلیون و ۱۴۰ هزار اصله نهال در ایستگاه تثبیت شن و بیابان زدایی روستای "قوژد" گناباد در همین مدت تولید و علاوه بر تامین نیاز این شهرستان به ۲۱ شهرستان خراسان رضوی ارسال شد.

در پایان این آیین از هشت نفر از جنگل‌بانان و فعالان حفاظت منابع طبیعی گناباد تجلیل شد.

جنگل‌بانی از زیرمجموعه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، که در خصوص امنیت جنگل‌ها و مراتع و جلوگیری از آسیب‌رسانی و قطع درختان و بوته‌ها فعال است و از تصرف اراضی ملی جلوگیری می‌کند.

نهم مرداد ماه مصادف با ۳۱ ژوئیه از سوی اتحادیه بین‌المللی جنگلبان به عنوان روز جهانی جنگلبان نام‌گذاری شده‌ است که در ایران نیز با معرفی جنگل‌بانان نمونه گرامی داشته می‌شود.

۸۵ درصد از عرصه پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربعی گناباد را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد که چهار کانون فرسایش بادی آن با گستره ۲۳۱ هزار هکتار در وضعیت بحرانی قرار دارند و حدود ۶۳ درصد از وسعت ۵۷۰ هزار هکتاری منابع طبیعی این شهرستان در معرض فرسایش بادی است.

شهرستان گناباد از حدود ۲۰ سال پیش درگیر بحران خشکسالی بوده که در یک سال گذشته بر دامنه و عمق آن افزوده شده است و این معضل بیش از همه بخش‌ها بر حوزه های کشاورزی، دامداری، محیط زیست و منابع طبیعی منطقه تاثیر منفی گذاشته و در چنین شرایطی لزوم مشارکت مردم و بخش‌های مختلف در کاشت نهال و حفظ و نگهداری از عرصه های منابع طبیعی ضروری تر می نماید.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha