۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۱۷
کد خبرنگار: 891
کد خبر: 85554368
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلیپین، چین را به شلیک شراره به سمت هواپیمای خود متهم کرد

تهران- ایرنا- در ادامه تشدید تنش‌ها میان چین و فیلیپین بر سر مالکیت در دریای جنوبی چین، مانیل امروز (شنبه) پکن را متهم کرد که به سمت یکی از هواپیماهای این کشور شراره شلیک کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه لو فیگارو، چین پیشتر به دلیل ورود هواپیماهای نظامی فیلیپین به حریم هوایی خود بر فراز این دریا، هشدار و وعده اقدام‌های تلافی‌جویانه داده بود.

در همین پیوند دولت فیلیپین روز شنبه چین را متهم کرد که به سمت یکی از هواپیماهای گشتی خود در نزدیکی جزایر مورد مناقشه دو کشور واقع در دریای جنوبی چین، شلیک کرده است.

بر اساس این بیانیه، یک فروند جت جنگنده چینی در تاریخ ۱۹ اوت (دوشنبه ۲۹ مرداد) چندین بار در فاصله بسیار نزدیک به یک فروند هواپیمای گشتی غیرنظامی فیلیپین در نزدیکی سد ساحلی اسکاربرو (le récif de Scarborough) شلیک کرده و سه روز بعد نیز همین هواپیما در منطقه صخره سوبی (le récif de Subi) هدف شلیک شراره قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که پکن علیه هواپیماهای نظامی فیلیپین به اتهام ورود به حریم هوایی این کشور بر فراز دریای جنوبی چین، اقدام‌های متقابلی صورت داده است.

چین تاکید کرده است که به حفاظت از حاکمیت ارضی و حقوق خود در دریا ادامه خواهد داد و قاطعانه با هر تجاوزی به این حریم، مخالفت خواهد کرد.

پکن بر بخش‌های بزرگی از جزایر و صخره‌ها در دریای جنوبی چین از جمله آب‌ها و جزایر نزدیک به سواحل چند کشور همسایه ادعای مالکیت دارد.

تنش‌ها بین پکن و مانیل در ماه های اخیر تشدید شده و به مجموعه‌ای از درگیری‌ها در دریای جنوبی چین انجامیده است که برای نمونه روز دوشنبه گذشته برخورد کشتی‌هایی با پرچم چین و فیلیپین در این دریا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و دو کشور انگشت اتهام را به سوی دیگری نشانه رفتنند.

جاناتان مالایا سخنگوی شورای امنیت ملی و نیروی ویژه فیلیپین در دریای جنوبی چین در همین راستا، اظهار داشت: ۲ فروند ناوچه پلیس دریایی فیلیپین در مسیر تامین تجهیزات برای نیروهای این کشور مستقر در ۲ جزیره اشغالی، با «مانورهای غیرقانونی و تهاجمی» از سوی کشتی‌های چینی در نزدیکی تپه‌های مرجانی «سابینا شوال» (شیان‌بین) مواجه شدند. این مانورها به آسیب دیدن بدنه هر ۲ ناوچه فیلیپینی منجر شده است.

درهمین پیوند، پلیس دریایی چین هم یک ویدیوی کوتاه از این حادثه منتشر کرد که نشان می‌دهد یک ناوچه فیلیپین «به صورت عمدی» با یکی از ناوچه‌های این کشور برخورد می‌کند. مانیل این ویدیو را «گمراه‌کننده» ارزیابی کرد.

گان یو سخنگوی پلیس دریایی چین در همین راستا، تاکید کرد: «فیلیپین بارها با تحریک و مشکل‌آفرینی، توافق موقت بین پکن و مانیل در مورد ماموریت‌های تامین تجهیزات به یک ناو به گل نشسته در نزدیکی جزایر نان‌شا را نقض کرده است.»

مانیل می‌گوید که پکن در بخش‌هایی از دریای جنوبی چین که محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی است، جزایر مصنوعی می‌سازد.

از سوی دیگر مقام‌های چینی بارها اعلام کرده‌اند که کشورشان حق حاکمیت غیرقابل مذاکره‌ای بر جزایر «نان‌شا» شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد.

پکن تاکید دارد که رفتار مانیل برخلاف حق تمامیت ارضی سرزمین چین و «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوبی» است و همچنین تعهدات این کشور را نقض می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha