۱۲ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 2296
کد خبر: 85554459
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

بهره‌مندی مداوم از هوش مصنوعی هنرمند را از خلاقیت دور می‌کند/ نبود محدودیت در هنر مدرن
عکس تزیینی است

تهران- ایرنا- هنرمند نقاش با اشاره به اینکه در هنر مدرن، هنرمند آزادانه، افکار و هنر خود را با ابزار مختلف نشان می‌دهد، گفت: هنرمند با بهره‌مندی از هوش مصنوعی می‌تواند زبان دیگری از هنر را ارائه دهد اما استفاده مداوم از آن، هنرمند را از خلاقیت دور می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین احصایی هنرمند حوزه نقاشی و نقاشی‌خط متولد ۱۳۶۱ در تهران است که در محضر اساتیدی همچون هانیبال الخاص، واهیک هارتونیان و سیدجمال‌الدین خرمی‌نژاد آموزش دیده است. او تاکنون در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی در ایران و کشورهایی همچون ژاپن، لندن، ایتالیا، فرانسه، روسیه شرکت کرده است.

تمرکز خط‌های احصایی ایجاد حس انرژی و روح از طریق رنگ، ترکیب، خط و شکل است. انرژی می‌تواند بلند و قدرتمند یا آرام و ظریف باشد. او بیشتر علاقه‌مند به کنار هم قرار دادن رنگ‌ها و بررسی چگونگی تأثیر لایه‌ها بر یکدیگر است.

احصایی درباره سبک هنری خود به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: من تا چندین ماه گذشته بیشتر در حوزه نقاشی‌خط فعالیت می‌کردم و زمانی که احساس کردم نقاشی‌خط اشباع شده و دچار تکرار شده است دوباره به سمت نقاشی رفتم که در این حوزه سبک خاص خودم را دارم و بیشتر به صورت تلفیقی کار می‌کنم.

وی گفت: در چند سال اخیر سبک خاص خودم را پیدا کردم زیرا با فعالیت‌های مستمر به آگاهی و تجربه‌های بیشتری در این هنر رسیده‌ام. در سال‌های اخیر بیشتر طبیعت و منظره را به تصویر می‌کشم و قصد دارم به زودی نمایشگاهی از این آثار را با نگاهی مدرن برگزار کنم.

بهره‌مندی مداوم از هوش مصنوعی هنرمند را از خلاقیت دور می‌کند/ نبود محدودیت در هنر مدرن
حسین احصایی؛ هنرمند حوزه نقاشی و نقاشی‌خط

بیان پیام رهایی و آزادی

این هنرمند نقاش درباره پیام‌های آثار خود بیان کرد: بیشتر آثارم پیام رهایی و آزادی دارند. همیشه از تکرار دوری می‌کنم و خودم را محدود به گونه خاصی نمی‌کنم. بازی با فرم‌ها و رنگ‌ها همیشه برایم جذاب است و آثارم بیشتر بیانگر احساس هستند.

احصایی افزود: در نقاشی‌خط هم از خط استفاده نکردم بلکه از فرم‌های خطاطی استفاده کردم و بیشتر بر روی تلفیق نقاشی و فرم خط تمرکز کردم. در آثارم بیشتر تلفیق دیده می‌شود زیرا دوست دارم فضاهای متفاوتی را تجربه کنم.

وی گفت: دغدغه اصلی من این است که در این دوران حرف یا پیام جدیدی را به مخاطبان منتقل کنم. هنرمندان باید کارهای متفاوتی نسبت به گذشته ارائه دهند و با شیوه جدیدی سخن تازه‌ای بگویند و آثار متفاوتی را برای مخاطبان امروزی ارائه دهند تا هر نسلی بتواند با آن اثر ارتباط برقرار کند. آثار امروزی باید تاثیرگذار باشند و مخاطب را به تفکر کردن وادار کنند.

بهره‌مندی مداوم از هوش مصنوعی هنرمند را از خلاقیت دور می‌کند/ نبود محدودیت در هنر مدرن
اکریلیک روی بوم اثری از حسین احصایی

بهره‌مندی از هوش مصنوعی

احصایی درباره هنر مدرن و ویژگی‌های آن اظهارداشت: در هنر مدرن، هنرمند آزادانه عمل می‌کند و افکار و هنر خود را با ابزار مختلف نشان می‌دهد و محدودیتی ندارد که این باعث جذابیت می‌شود. در هنر مدرن، هنرمند از هر ابزاری استفاده می‌کند و فقط محدود به یک ابزار مثلا مداد نیست بلکه حرف خود را با پرفورمنس بیان می‌کند و جذابیت افکار و هنر خود را به مخاطب ارایه می‌کند.

این هنرمند نقاش افزود: هنرمند امروزه با بهره‌مندی از هوش مصنوعی می‌تواند زبان دیگری از هنر را ارائه دهد. هوش مصنوعی دارای مزایا و معایب فراوانی است؛ بهره‌مندی بیش از حد از هوش مصنوعی ذهن هنرمند را تنبل می‌کند و باعث می‌شود او از خلاقیت دور شود. با این وجود خوشبختانه هنرمند امروزی می‌تواند با ابزارهای دیجیتال سخن خود را بگوید.

وی درباره استقبال مخاطبان از آثار هنری گفت: داشتن مخاطب برای هنرمند یک ضرورت است زیرا وقتی هنرمند اثری را خلق می‌کند، بازتابی نمی‌بیند، نقد نمی‌شود و محدودتر عمل می‌کند اما اگر بازتاب کار خود را ببیند نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسد و مهمتر اینکه دلسرد نمی‌شود. هنرمند علاقه‌مند است با مخاطبان در ارتباط باشد و آثارش در معرض دید آنان قرار بگیرد تا بتواند بیشتر پیشرفت کند.

احصایی بیان کرد: امروزه دسترسی به اینترنت و فضای مجازی سبب پیشرفت هنر نقاشی شده است. هنرمندان پیش از این برای دیدن آثار هنری باید به صورت حضوری به موزه‌ها و گالری‌ها مراجعه می‌کردند اما امروزه از طریق فضای مجازی می‌توانند با موزه‌ها و گالری‌های دنیا در ارتباط باشند. امروزه هنرمندان می‌توانند در فضای مجازی از هنر یکدیگر الهام بگیرند. دنیای مجازی سبب گفتمان بیشتر هنرمندان شده که این به رشد بیشتر هنر نقاشی کمک کرده است.

این هنرمند نقاش درباره فعالیت‌های آینده خود گفت: هم اکنون در تدارک و برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه گروهی در گالری «مایا» اتریش با نمایشگاه‌گردانی مولود عظیم پور هستیم که یک اثرم با عنوان «رهایی» در این نمایشگاه ارایه خواهد شد. این نمایشگاه گروهی ۲۸ مرداد افتتاح می‌شود و تا ۱۷ شهریورماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha