۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۴۷
کد خبر: 85554706
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صاحبان برند با مشکل مجوز «بدون کارخانه» فقط برای یک محصول مواجه هستند

مشهد-ایرنا- رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: یک برند امکان تولید چندین محصول را دارد که می‌تواند با استفاده از ظرفیت ‌خالی کارخانجات اقدام به تولید این محصولات کند؛ اما مجوز بهره‌برداری "تولید بدون کارخانه" تنها برای یک محصول صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، کاظم شیردل روز چهارشنبه در نشست کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی افزود: در این شرایط تولیدکننده ناگزیر است که برای تولید کالای دیگر، پروانه بهره‌برداری دیگری دریافت کند که فرآیند صدور و دریافت آن بسیار زمان‌بر است.

وی با تاکید بر ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه تولید بدون کارخانه بیان کرد: در این راستا سرمایه‌گذاران با برندها و ایده‌ها آشنا شده و زنجیره تولید بدون کارخانه شکل می‌گیرد، در صورتی که این طرح به صورت ملی اجرایی شود، ظرفیت خوبی برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

رییس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مهمترین مسئله در حوزه تجارت، برخورداری از برند برای ارائه کالا به بازارهای جهانی است، بر همین اساس، از ابتدای شکل گیری این کمیسیون، درصدد بررسی موانع موجود در زمینه ثبت برند و راهکاریابی در این زمینه هستیم.

فاطمه جمیلی با اشاره به ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه تولید بدون کارخانه افزود: ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه تولید بدون کارخانه به مطالعات و برنامه‌ریزی زیادی نیاز دارد و مستلزم به کارگیری توان افراد با تجربه و دارای تخصصص و نیز استفاده از ظرفیت جوانان خلاق در این حوزه است.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست به نقش برند در تولید بدون کارخانه اشاره کرد و گفت: تولید بدون کارخانه، بدون برندسازی برای محصول امکان‌پذیر نیست. امروز برخی از کارخانجات مهم و پیشرفته دنیا، خود فاقد محصول تولیدی هستند و با انعقاد قرارداد با برندها، اقدام به تولید محصول و کالا برای آنان می‌کنند.

جمیلی تاکید کرد: تولید بدون کارخانه، ایده‌ای زمان‌بر است و با گذشت زمان ترویج پیدا خواهد کرد، در ایران نیز ایده تولید بدون کارخانه در گذشته باب نبود؛ اما بعد از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت برخی برندها با استفاده از این ایده، این روش تولید به مرور زمان گسترش پیدا کرد.

مجوز «بدون کارخانه» فقط برای یک محصول مشکل صاحبان برند است

محدودیت در ارسال اظهارنامه ثبت برند و طولانی شدن فرآیند

نایب رییس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص مشکلات ناشی از محدودیت ارسال بیش از یک اظهارنامه در ماه به منظور ثبت علائم تجاری گفت: متاسفانه مشکلات و محدودیت‌هایی در حوزه ارسال اظهارنامه ثبت علائم تجاری وجود دارد که برای افزایش تولید بدون کارخانه ضرورت دارد، این امر اصلاح و ثبت برند به سهولت انجام شود.

عباس ملت خواه افزود: محدودیت ارسال تنها یک اظهارنامه برای ثبت علائم تجاری در ماه، فرآیند ثبت برند را طولانی و زمان‌بر می‌کند.

وی بیان کرد: در خصوص رفع چالش‌های این حوزه، از سوی مدیران کشوری وعده‌هایی داده شده که امید است شاهد تحقق آن باشیم، با ثبت اظهارنامه علائم تجاری در سامانه جدید هوشمند تعیین نام، فعالان اقتصادی برای ثبت برند معطل نخواهند شد.

مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست در خصوص سازوکار ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه تولید بدون کارخانه گفت: در گام نخست، اجرای طرح پژوهشی با عنوان ایجاد شبکه و زنجیره اطلاعاتی تولید بدون کارخانه آغاز می‌شود. این بانک اطلاعاتی باید دارای اطلاعات کافی از ظرفیت خالی کارخانه‌جات باشد. به همین‌ دلیل، شناسایی ظرفیت‌های موجود از موضوعات مهم در بانک اطلاعاتی مذکور است.

شهرام عیدی‌زاده افزود: تمامی ظرفیت و نیازها بر اساس شاخص‌هایی دسته‌بندی می‌شوند و ضرورت تعیین شاخص برای بررسی ظرفیت‌ها امری الزامی است. پس از آن، گروه‌های مرتبط با برند و تولید بدون کارخانه در این بانک اطلاعاتی معرفی و ارتباط لازم میان آنان برقرار می‌شود. بانک اطلاعاتی در حوزه تولید بدون کارخانه پس از اجرای موفق در خراسان رضوی و مشهد می‌تواند به صورت پایلوت در کشور نیز اجرایی گردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha