۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۳۲
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85554727
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا و سنگاپور توافقنامه همکاری هسته‌ای غیرنظامی امضا کردند

تهران- ایرنا- آمریکا و سنگاپور امروز (چهارشنبه) پیمان هسته‌ای غیرنظامی موسوم به «توافقنامه ۱۲۳» را برای تقویت همکاری‌ها در زمینه استفاده صلح‌ آمیز از انرژی هسته‌ای امضا کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی، این توافقنامه توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و ویویان بالاکریشنان وزیر امور خارجه سنگاپور در این کشور امضا شد.

در همین حال، بلینکن که به سنگاپور سفر کرده است، در صفحه خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: امروز «توافقنامه ۱۲۳» در مورد همکاری هسته‌ای غیرنظامی با سنگاپور را امضا کردم.

در بیانیه رسمی سنگاپور درباره این معاهده آمده است: این توافق مبتنی بر همکاری هسته‌ای غیرنظامی میان آمریکا و سنگاپور برای مدت طولانی است و چارچوب جامعی را برای تعمیق همکاری صلح آمیز هسته‌ای بر اساس تعهد متقابل به عدم اشاعه هسته‌ای مشخص می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: این توافق پس از اینکه به مرحله اجرا درآمد، زمینه همکاری هسته‌ای عمیق‌تری را مطابق با بالاترین استانداردهای بین‌المللی ایمنی، امنیتی و عدم اشاعه فراهم می‌سازد.

بر اساس این گزارش، این توافقنامه ۳۰ ساله است و دسترسی سنگاپور به اطلاعات دقیقی را درباره تخصص‌ و فناوری‌های انرژی هسته‌ای ایالات متحده که قابل صادرات هستند، تسهیل می‌کند.

بیانیه سنگاپور افزود: با این حال، این توافقنامه قبل از اجرایی شدن که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ انجام شود، باید توسط کنگره ایالات متحده مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، آمریکا یک شریک امنیتی حیاتی برای سنگاپور است. آموزش و تسلیحات آمریکایی در تبدیل نیروهای مسلح سنگاپور از یک نیروی دفاعی به یک نیروی تهاجمی در اواخر دهه ۱۹۷۰ بسیار مهم بود و همچنان به نیروهای این کشور برتری نظامی منطقه ای ارائه می‌دهد. فروش هواپیماهای جنگی پیشرفته F-۳۵B به سنگاپور که ایالات متحده فروش آن را به سایر کشورهای منطقه رد کرد، نمونه‌ای از روابط دفاعی نزدیک بین دو کشور است.

رقابت چین و آمریکا در منطقه، اصلی‌ترین چالش سنگاپور محسوب می شود که این کشور به دلیل بهره مندی از روابط قوی اقتصادی با چین و روابط دفاعی با ایالات متحده، تا حد ممکن از جانبداری واشنگتن یا پکن اجتناب می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha