ارتقای کیفیت راه‌های ملایر، از رکورد روکش آسفالت تا کاهش ۷۲ درصدی تلفات جاده‌ای

همدان- ایرنا- بهسازی راه‌های ارتباطی ملایر امروز یکی از دغدغه‌های مهم به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی توسعه به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر گام‌های موثری برای بهبود محورهای شریانی اصلی و فرعی این شهرستان برداشته شده است.

به گزارش ایرنا؛ ملایر با حدود یک‌هزار کیلومتر انواع راه به لحاظ طول راه‌ها، رتبه اول استان همدان را دارد و طی سال‌های گذشته، بیش از ۹۰ کیلومتر روکش آسفالت در راه‌های شریانی این شهرستان اجرا شد که تا اندازه‌ای رضایت‌مندی مردم را جلب کرد، اما تا رسیدن به استانداردهای لازم، هنوز فاصله دارد.

بر اساس ثبت تردد شمار راه‌های حوزه استحفاظی، سالانه ۳۰ میلیون تردد در سطح راه‌های شهرستان ملایر ثبت شده که اگر هر تردد ۲ نفر لحاظ شود، در مجموع سالانه ۶۰ میلیون نفر از حوزه راه‌های استحفاظی این شهرستان تردد می‌کنند و این بدان معناست که راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید همواره مسیری امن را برای تردد رانندگان فراهم کند.

با توجه به اینکه راه‌ها همواره نیاز به نگهداری و مرمت دارند و رسالت مهم راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طول سال و به صورت شبانه‌روزی در فصل گرم و سرد سال، نگهداری راه‌ها به شکل مطلوب برای خدمات بهتر و ایمن بر عهده کاربران جاده‌ای است که در همین راستا پروژه‌هایی در این شهرستان اجرا شده و یا در حال انجام است.

طبق اعلام اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر، سالانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن بار توسط ناوگان باری این شهرستان در سطح کشور جابجا می‌شود و حدود ۴۰۰ هزار مسافر توسط ناوگان عمومی مسافری از طریق ناوگان اتوبوسی، مینی‌بوسی و سواری به مقاصد مختلف کشور در حال جابجایی هستند و به دلیل قرار گرفتن ملایر در کریدور اصلی زائران اربعین و عتبات عالیات، سالانه میزبان شمار زیادی از زائران است.

تکمیل روکش آسفالت محور ملایر- توره؛ اولویت مهم راهداری

اصلاح و ایمن‌سازی ۲۱ نقطه دارای تصادف، آشکارسازی و ارتقای ایمنی ۵۰ نقطه دارای تصادف، روکش آسفالت بیش از ۹۰ کیلومتر راه‌های شریانی و ۱۵ کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت راه‌های روستایی، اجرای نیوجرسی در محورهای مواصلاتی و ده‌ها و صدها اقدامات اثرگذار طی دو سه سال اخیر در این شهرستان انجام شد که در راستای بهبود کیفیت راه‌ها بود.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر در گفت و گو با ایرنا، انتقال ایمن بار و مسافر در سطح راه‌های حوزه استفاظی این شهرستان در اسرع وقت را وظیفه این سازمان دانست و اظهار کرد: در این راستا ۲ مسوولیت مهم ایجاد رضایت و امنیت در سطح رویه آسفالت راه‌ها را با اجرای روکش آسفالت، خط‌کشی و ایمن‌سازی راه‌ها بر عهده داریم.

«هاشم اسکندریان» با اشاره به اقدامات اثرگذار انجام شده طی سال‌های اخیر برای ایمن‌سازی راه‌های ملایر و رشد شاخص‌های توسعه در این حوزه، گفت: پروژه‌های مهمی در سطح ملی در دست اقدام داریم که مهمترین این پروژه‌ها روکش آسفالت محور ملایر- اراک است که در قالب ۲ اکیپ با جدیت در حال اجراست.

اسکندریان: پروژه آسفالت حفاطتی نوین برای نخستین بار در استان همدان در این شهرستان در دست اجرا است که ۲۰ کیلومتر هدف‌گذاری شده و پنج کیلومتر در حال حاضر در محور ملایر- همدان اجرا شده و ۱۵ کیلومتر از محور ملایر- آورزمان نیز در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه از محدوده روستای "پیروز" روکش آسفالت این محور تا انتهای حوزه استحفاظی ادامه دارد و طی روزهای آینده توسط پیمانکار جدید از محدوده روستای "کمازان" به سمت ملایر روکش آسفالت آن آغاز می‌شود، افزود: طول مسیر حوزه استحفاظی محور ملایر- اراک تا چشمه علی محمد، ۴۰ کیلومتر است که با اتمام این پروژه، انقلابی در افزایش سطح کیفی رویه آسفالت و ایجاد رضایت برای کاربران جاده‌ای ایجاد می‌شود.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر ادامه داد: سال گذشته ۱۵ کیلومتر از روکش آسفالت این مسیر انجام شد و امسال پیش‌بینی می‌شود ۲۰ کیلومتر دیگر از این محور آسفالت شود و با توجه به اینکه ملایر- اراک یکی از محورهای پرتردد این شهرستان و مسیر عبور زائران اربعین و عتبات عالیات است، اجرای این پروژه تا حد قابل قبولی می‌تواند مشکلات این محور را رفع کند.

به گفته اسکندریان؛ به منظور افزایش ایمنی تردد به ویژه در ایام اربعین، ارتقای رضایت کاربران جاده‌ای و ارتقای کیفیت رویه آسفالت، با تمام توان پروژه‌هایی نظیر روکش آسفالت، حذف نقاط حادثه‌خیز، خط‌کشی و لکه‌گیری، شانه‌سازی؛ تعدیل شیب شیروانی و اصلاح روشنایی محورها اجرا شده و یا در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی روکش آسفالت محورهای ملایر- همدان و ملایر- بروجرد در آینده نزدیک آغاز خواهد شد، گفت: پروژه آسفالت حفاطتی نوین برای نخستین بار در استان همدان در این شهرستان در دست اجرا است که ۲۰ کیلومتر هدف‌گذاری شده و پنج کیلومتر در حال حاضر در محور ملایر- همدان اجرا شده و ۱۵ کیلومتر از محور ملایر- آورزمان نیز در دست اجرا است.

ارتقای کیفیت راه‌های ملایر؛ از رکورد روکش آسفالت تا کاهش ۷۲ درصدی تلفات جاده‌ای

اجرای ۵۰ کیلومتر روکش آسفالت در راه‌های ملایر

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر همچنین از اجرای ۵۰ کیلومتر روکش آسفالت در طول راه‌های این شهرستان خبر داد و بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی و قراردادهای منعقد شده با پیمانکاران، پیش‌بینی ما اجرای ۵۰ کیلومتر روکش آسفالت در راه‌های ملایر است.

اسکندریان یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون، هفت کیلومتر بهسازی و آسفالت رواه‌های روستایی ملایر همچون سراب طجر، ده‌چانه و چشمه زورق به پایان رسیده و هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد و مابقی پروژه‌ها در دست اقدام است.

وی همچنین به اصلاح و ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز محورهای شریانی این شهرستان اشاره و بیان کرد: سال گذشته بر اساس گزارش مراجع رسمی، شهرستان ملایر با ۱۸ درصد کاهش تلفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال قبل، رتبه اول استان را کسب کرد که در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۷۰ درصد تلفات جاده‌ای کاهش یافت که بی‌سابقه است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر با بیان اینکه تلفات جاده‌ای این شهرستان امسال از ۲۸ نفر به هشت نفر کاهش یافت که نشان از استانداردسازی جاده‌ها دارد، گفت: برای ایمن‌سازی جاده‌ها، امسال ۱۰ نقطه حادثه‌خیز این شهرستان همچون پیچ سپنتا، تقاطع فروز، تقاطع جوزان، پیچ جوراب، تقاطع بیغش، پیچ ازناوله، عباسیه، خیرآباد و ایمن‌سازی ورودی و خروجی روستای نازول اصلاح شد.

اسکندریان ایمن‌سازی و آشکارسازی بیش از ۵۰ دماغه در حوزه استحفاظی این شهرستان شامل رنگ‌آمیزی دماغه‌ها، نصب تابلو، نصب استوانه ترافیکی، ورودی و خروجی پل حرم‌آباد، سه راه دم سیاه، ورودی دانشگاه و پل بهشت هاجر و ورودی راه‌آهن و خروجی روستای بیغش را از دیگر اقدامات برشمرد.

ارتقای کیفیت راه‌های ملایر؛ از رکورد روکش آسفالت تا کاهش ۷۲ درصدی تلفات جاده‌ای

اصلاح ۱۰ نقطه حادثه‌خیز در ملایر

وی در ادامه به در دست اجرا بودن سه پروژه مهم راهداری در این شهرستان اشاره کرد و افزود: تعریض و آسفالت محور ملایر- قوزان یکی از مهمترین پروژه‌های در دست اجراست که سال گذشته چهار کیلومتر از این مسیر عملیات اجرایی آن انجام شد که شامل عملیات خاکی، روسازی، آسفالت و احداث ابنیه اجرایی است.

اسکندریان: پروژه ملایر- قوزان با ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شده و امسال عملیات زیرسازی و احداث ابنیه و بخشی از روسازی این محور به طول ۳.۵ کیلومتر اجرایی شده و بزودی عملیات آسفالت آن آغاز خواهد شد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر با بیان اینکه این پروژه با ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شده، گفت: امسال عملیات زیرسازی و احداث ابنیه و بخشی از روسازی این محور به طول ۳.۵ کیلومتر اجرایی شده و بزودی عملیات آسفالت آن آغاز خواهد شد.

اسکندریان طول کل محور ملایر- قوزان را ۲۳ کیلومتر عنوان کرد و افزود: پروژه تعریض و آسفالت این محور تا سه راهی قوزان ۱۳.۵ کیلومتر است که ۷.۵ کیلومتر در دست اجرا است و از این میزان چهار کیلومتر به اتمام رسیده و ۳.۵ کیلومتر دیگر بزودی به بهره‌برداری خواهد شد و مابقی پروژه نیز بلافاصله پس از تخصیص به موقع اعتبارات تکمیل می‌شود.

وی اصلاح و تکمیل عملیات اجرایی پیچ سالوک را دیگر پروژه مهم راهداری عنوان و بیان کرد: طول این پروژه ۱.۳ کیلومتر است که جزء پروژه‌های نیمه‌کاره این شهرستان بود و با پیگیری‌های به عمل آمده با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال، عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

ارتقای کیفیت راه‌های ملایر؛ از رکورد روکش آسفالت تا کاهش ۷۲ درصدی تلفات جاده‌ای

افتتاح ایمن‌سازی گردنه زاغه با ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر با تاکید بر اینکه این پروژه نقش مهمی در حذف پیچ سالوک و ایمن‌سازی تردد در این مسیر ایفا می‌کند، بیان کرد: عملیاتی همچون خاکریزی، ساخت پل، روسازی و آسفالت در این محور انجام خواهد شد و امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات، تا پایان سال این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

اسکندریان پروژه سوم و مهم دیگر راهداری ملایر را اصلاح نقطه‌حادثه‌خیز حسین‌آباد شاملو در محور ملایر- تویسرکان عنوان و اظهار کرد: عملیات اجرایی این پروژه شامل احداث روفوژ، دوربرگردان و ایجاد روشنایی است که عملیات اجرایی آن آغاز شده و با تخصیص به موقع اعتبارات، تا پایان سال تکمیل می‌شود.

اسکندریان: اجرای پروؤه جداسازی و روشنایی گردنه زاغه در محور ملایر- همدان یکی از مهمترین پروژه‌های این شهرستان در راستای اصلاح نقاط حادثه‌خیز است که این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال به اتمام رسید و هفته دولت به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

وی اجرای پروژه جداسازی و روشنایی گردنه زاغه در محور ملایر- همدان را یکی از مهمترین پروژه‌های این شهرستان در راستای اصلاح نقاط حادثه‌خیز عنوان کرد و گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال به اتمام رسید و هفته دولت به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر گردنه زاغه را دومین گردنه برف‌گیر و کولاک‌خیز استان همدان دانست و افزود: طول گردنه زاغه چهار کیلومتر است که نقش مهمی در ترانزیت بار و مسافر در محور شریانی ملایر- همدان دارد و با اجرایی شدن آن، تلفات جاده‌ای در محدوده گردنه زاغه به صفر رسیده است.

اسکندریان همچنین آسفالت راه‌های فرعی و روستایی را از دیگر اقدامات مهم برشمرد و گفت: تاکنون حدود ۲۰ کیلومتر از راه‌های روستایی این شهرستان روکش آسفالت شده و بهسازی و آسفالت ۲۴ کیلومتر راه روستایی دهلق، طجر سامن، منگاوی، شوشاب و چشمه زورق انجام شده است.

ارتقای کیفیت راه‌های ملایر؛ از رکورد روکش آسفالت تا کاهش ۷۲ درصدی تلفات جاده‌ای

آسفالت بیش از ۴۰ کیلومتر راه روستایی ملایر

وی یادآور شد: در حال حاضر نیز آسفالت ۲۲.۵ کیلومتر از راه روستایی شامل هریرز، پریان، احمدآباد به اوج تپه، ملایر- قوزان، سراب طجر و کوسج‌خلیل آغاز شده که از این میزان ۱۴ کیلومتر به اتمام رسیده و مابقی این راه‌ها در صورت تامین و تخصیص اعتبارات سال‌جاری به اتمام خواهد رسید.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر با بیان اینکه در راه روستایی بهمن‌آباد- ناصح‌آباد نیز هشت دستگاه آبرو در دست احداث است، افزود: با تامین و تخصیص اعتبارات امسال اجرایی و تکمیل می‌شود.

به گفته اسکندریان؛ در حوزه شهرستان ملایر در محور ملایر- همدان ۱۵ دستگاه پل توسط پیمانکار مرمت و تعمیر و پنج دستگاه پل نیز توسط اداره راهداری به صورت امانی تعمیر شد و در راستای حفاظت از پل‌های بزرگ، نسبت به احداث ۲ دستگاه کنارگذر برای پل فلزی هزارجریب و پل مهدویه در محور فرعی مرویل اقدام کردیم.

به گزارش ایرنا؛ در حال حاضر از حدود یک‌هزار کیلومتر انواع راه در شهرستان ملایر، ۱۴۲ کیلومتر آن بزرگراه، ۳۶ کیلومتر راه اصلی، ۱۳۸ کیلومتر راه فرعی، ۴۳۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته، ۴۲ کیلومتر شوسه شنی روستایی و ۱۲۲ کیلومتر راه خاکی و بین مزارع و ۲ هزار و ۳۵۰ دهانه انواع پل و آبرو است که از این نظر ملایر در کریدور ارتباطی بسیار خوب قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha