۱۱ مرداد ۱۴۰۳، ۵:۳۱
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85555112
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

زلنسکی: خواهان میانجیگری چین در مناقشه با روسیه نیستم

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که خواهان میانجیگری چین در مناقشه این کشور با روسیه نیست اما امیدوار است پکن برای پایان دادن به جنگ، فشار بیشتری به مسکو وارد کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، زلنسکی چهارشنبه شب تاکید کرد که در صورت احیای مرزهای پس از فروپاشی شوروی آغاز مذاکرات با روسیه حتی پیش از خروج همه نیروهای روس را بررسی خواهد کرد.

وی که با رسانه‌های فرانسوی مصاحبه می‌کرد، افزود: چین اگر بخواهد، می‌تواند روسیه را وادار به توقف این جنگ کند. من نمی‌خواهم چین به عنوان یک میانجی عمل کند بلکه مایلم بر روسیه فشار بیاورد تا به این جنگ پایان دهد.

زلنسکی تاکید کرد که یک صلح عادلانه برای اوکراین «شامل احیای تمامیت ارضی است اما این به معنای آن نیست که این کار فقط باید با اسلحه انجام شود.»

رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد که واگذاری زمین جزو گزینه‌ها نیست و افزود: این کار غیرممکن است. این اقدام خلاف قانون اساسی ماست و فقط به ما مربوط می‌شود.

به نوشته رویترز، نیروهای روسیه در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد خاک اوکراین را تحت کنترل دارند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ماه گذشته میلادی گفت که کشور آماده مذاکره برای پایان دادن به جنگ است اما این مذاکرات باید مشروط به واگذاری چهار منطقه‌ای است که روسیه در سال ۲۰۲۲ به خاک خود ضمیمه کرد.

رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha