به گزارش خبرنگار ایرنا، جاده نیمه تمام سمنان - فیروزکوه، یکی از محورهای ارتباطی مهم استانهای مرکزی با شمالی کشور با وجود تردد قابل توجه وسایل نقلیه در سالهای گذشته به دلیل رفع نشدن مشکلات زیرساختی و فنی، خطرناک، حادثهآفرین و ناایمن است و نباید از نسبت دادن عنوان «جاده مرگ» به این محور تعجب کرد.
وجود واحدهای متعدد تولید گچ و مصالح ساختمانی و تردد روزانه صدها کامیون حامل گچ و سیمان از این محور به صورت رفت و برگشت، وجود روستاهای متعدد و نبود روشنایی مسیر این مناطق و همچنین ضعف در نصب علایم ترافیکی، عوامل مهم سردرگمی مسافران و تصادفهای مرگبار است، به طوری که اگر مسافری هیچ شناختی از این جاده نداشته باشد، بروز حادثه و مرگ در این محور برای راننده و سرنشینانش به دلیل نبود ایمنی کافی محتمل است.
محوری که ارتباط سمنان، مازندران و تهران را روانسازی میکند
محور سمنان به فیروزکوه به طول ۶۰ کیلومتر در محدوده جغرافیایی استانهای سمنان و تهران واقع شده و به دلیل ارتباط سمنان با استانهای تهران و مازندران یکی از مسیرهای مهم و پرتردد کشور و دارای اهمیت زیادی است و ارتقای ایمنی این مسیر طرحی ملی و عامالمنفعه محسوب میشود.
۳۷ کیلومتر از محور سمنان به فیروزکوه در محدوده استان سمنان قرار دارد که قطعه اول دوباندهسازی این محور از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و مسیر کوتاهی به طول ۱۰ کیلومتر در دور نخست سفر آیتالله رئیسی رییسجمهور به سمنان در آبان ۱۴۰۰ با سرمایهگذاری ۳۱۵ میلیارد ریالی افتتاح و آغاز عملیات اجرایی قطعه دوم به طول ۲۷ کیلومتر کلنگزنی شد که تخصیص اعتبار لازمه تسریع در تکمیل طرح و جلوگیری از تصادفهای خونین است.
برای اجرای قطعه دوم شامل ۲۷ کیلومتر از مومنآباد تا قبل از گردنه بشم سال ۱۴۰۰ با پیمانکار قرارداد امضا شد و با اجرای عملیات راهسازی از جمله خاکبرداری و خاکریزی پیشرفت فیزیکی طرح به ۱۵درصد رسید، اما اکنون این طرح به دلیل فقر اعتباری نیمه فعال است.
پس از سفر شهید آیتالله رئیسی رییس دولت سیزدهم در فروردین ۱۴۰۳ به استان سمنان پیگیریهای زیادی از سوی ادارهکل راه و شهرسازی سمنان برای تخصیص اعتبار به طرحها انجام شد که این موضوع به سفر مدیرکل راههای منطقه شمال شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به استان و بازدید از طرح منجر شد.
فاصله ۱۳ هزار میلیارد ریالی تا سبکسازی ترافیک محور تهران - مازندران
محور سمنان - فیروزگوه از جمله مسیرهایی است که میتواند ترافیک محور سمنان - تهران و مازندران - تهران را کاهش دهد و به کریدور شمال - جنوب تبدیل شود اما برای تحقق این چشماندار تکمیل ۲۷ کیلومتر از محور سمنان - فیروزکوه (ساخت باند دوم) متناسب با قیمت روز ۱۳ هزار میلیارد ریال نیاز است و در صورت تامین اعتبار به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال دستهکم ۱۰ کیلومتر انتهای مسیر بهرهبرداری میشود.
ضرورت توجه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور
طبق آخرین بررسیها سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور سال ۱۴۰۲ برای تکمیل محور سمنان - فیروزکوه یکهزار و ۲۱۰ میلیارد ریال تخصیص داد، اما به دلیل اینکه کارفرمای این طرح شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است، اعتبار از سوی سازمان مدیریت به این شرکت تخصیص پیدا می کند و شرکت باید در خصوص پرداخت آن تصمیمگیری کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت باند دوم محور سمنان - فیروزکوه (حدفاصل گردنه بشم تا روستای مومن آباد در نزدیکی سمنان) به منظور افزایش کیفیت تردد و رفع گرههای ترافیکی مسیر مواصلاتی سمنان، تهران و مازندان امتداد دارد که تسریع در تکمیل طرح و پرهیز از اقدامات لاکپشتی موجی از امیدافزایی و رضایت عمومی را به همراه خواهد داشت.
نظر شما