معاون وزیر نفت: توسعه پتروشیمی در شرق باید متناسب با اقلیم باشد+فیلم

مشهد-ایرنا- معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی ایران گفت: توسعه صنعت پتروشیمی در مناطق گرم و خشک کشور مانند شرق و شمال کشور بویژه استان خراسان رضوی باید متناسب با شرایط آب و هوایی و اقلیمی انجام شود.

به گزارش ایرنا، مرتضی شاه میرزایی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از شانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت پلاستیک، ماشین آلات و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی مشهد در جمع خبرنگاران افزود: صنعت پتروشیمی به طور عمده در زمره صنایع آب بر به شمار می‌رود، به طوریکه سالانه برخی از مجتمع‌های پتروشیمی تا ۱۵ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنند.

وی بیان کرد: مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی در کشور در کنار دریا و نوار جنوبی برای دستیابی به آب های آزاد و همین طور بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای ایجاد می‌شوند، برای ایجاد این مجتمع‌ها در مناطق دیگر باید از آب و خاک هر منطقه نیز مراقبت کرد، چرا که در گذشته برخی از استان ها الگوی اجرای طرح‌های پتروشیمی را رعایت نکردند و امروز با چالش فرونشست زمین مواجه شده‌اند.

مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: برخی از کارخانجات پتروشیمی آب فراوانی مصرف می‌کنند، لذا اگر نزولات جوی کاهش یابد، طبیعتا باید آب را از اعماق زمین تامین کرد.

وی خاطر نشان کرد: پارسال طرحی در حوزه صنایع پتروشیمی که با اقلیم منطقه سازگار بود در شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی اجرا شد، این طرح آب و برق کمتری مصرف می‌کرد، در همین راستا در شهرک‌های صنعتی واقع در استان های گرم و خشک نیز واحدهای صنایع تبدیلی در حوزه پتروشیمی شکل گرفته‌اند که خیلی آب بر نیستند.

شاه میرزایی گفت: در خراسان رضوی به سبب تنوع صنعتی گوناگون، صنایع پایین دستی حوزه پتروشیمی شکل گرفته اند که تکمیل کننده زنجیره صنعت پتروشیمی در بالادست هستند، فرآوری اولیه مواد نفتی در منطقه عسلویه، پالایشگاه آبادان و منابع گازی واقع در جنوب کشور انجام می شود و به عنوان مواد اولیه در اختیار واحدهای پایین دستی صنعت پتروشیمی در دیگر استان‌ها قرار می گیرد.

فعالیت ۷۰۰ واحد صنعت لاستیک و پلاستیک در خراسان رضوی

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگاران گفت: خراسان رضوی از استان های پیشرو درحوزه صنایع لاستیک و پلاستیک است، با این حال زمینه فعالیت و سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه‌ها در استان وجود دارد.

امیر رضا رجبی افزود: در خراسان رضوی بیش از ۷۰۰ واحد تولیدی - صنعتی در حوزه صنعت لاستیک و پلاستیک فعال است، این استان ۱۰ درصد از واحدهای تولیدی کشور را در این صنعت در اختیار دارد که نزدیک به ۲۰ درصد سرمایه گذاری کل کشور در حوزه صنعت لاستیک و پلاستیک می‌رسد.

وی بیان کرد: صنعت لاستیک و پلاستیک در زمره صنایع پایین دستی پتروشیمی به شمار می‌روند، واحدهای تولیدی مزبور رشد خوبی در خراسان رضوی داشته‌اند، انجمن صنایع لاستیک و پلاستیک استان نیز بسیار قوی است و نقش موثری را در تصمیم گیری‌ها ایفا می‌کند، از سوی دیگر یکی از محصولات صادراتی استان نیز کالاهای لاستیکی و پلاستیکی بویژه در حوزه قطعات مربوط به خودرو است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: واحدهای تولیدی خوبی نیز در حوزه رنگ، رزین و چسب در زمره صنایع پایین دستی پتروشیمی در خراسان رضوی فعالیت دارند که خوشبختانه محصولات آن‌ها در کل کشور استفاده و یا به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

رجبی گفت: در حال حاضر واحد بزرگ پتروشیمی بزرگی در این استان وجود ندارد، اما به دلیل ظرفیت توسعه ای که در این بخش مهیا است، مذاکرات انجام و درخواست استان در این زمینه اعلام شده است.

به گفته وی، با توجه به قرار گرفتن خراسان رضوی در همسایگی کشورهای آسیای میانه، در حوزه صنایع پتروشیمی بزرگ باید سرمایه‌گذاری لازم در این استان انجام گیرد.

شانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت پلاستیک، ماشین آلات و صنایع وابسته و چهاردهمین نمایشگاه تخصصی رنگ و رزین، پوشش های صنعتی، چسب و مواد شیمیایی از ۹ تا ۱۲ مردادماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد دایر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha